2

“ماریو مونتی” به عنوان نخست وزیر جدید ایتالیا منصوب شد

  • کد خبر : 20209
  • ۲۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۴

در پی استعفای سیلویو برلوسکنی، رئیس جمهوری ایتالیا “ماریو مونتی” را به عنوان نخست وزیر جدید این کشور تعیین کرد و وی رسما کار خود را از امروز (دوشنبه) آغاز می‌کند. پس از تصویب طرح اصلاحات اقتصادی در پارلمان ایتالیا و کناره‌گیری سیلویو برلوسکنی، جورجو ناپولیتانو، رئیس جمهوری ایتالیا با برگزاری نشست میان رهبران احزاب […]

در پی استعفای سیلویو برلوسکنی، رئیس جمهوری ایتالیا “ماریو مونتی” را به عنوان نخست وزیر جدید این کشور تعیین کرد و وی رسما کار خود را از امروز (دوشنبه) آغاز می‌کند.

پس از تصویب طرح اصلاحات اقتصادی در پارلمان ایتالیا و کناره‌گیری سیلویو برلوسکنی، جورجو ناپولیتانو، رئیس جمهوری ایتالیا با برگزاری نشست میان رهبران احزاب مختلف، “ماریو مونتی”، کمیسر سابق ایتالیا در اتحادیه اروپا را به عنوان نخست وزیر جدید، مسئول تشکیل دولت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، از مونتی به عنوان ناجی ایتالیا یاد می‌شود و نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که وی از حمایت اکثر مردم این کشور برخوردار است. وی قرار است اصلاحات جدید را اجرایی کند تا بدهی‌های سنگین کشور را کاهش دهد.

نخست وزیر ایتالیا در کنفرانس خبری پس از انتصاب خود گفت: قصد دارم با پذیرش مسئولیت به کشورم خدمت کرده و شرایط اقتصادی را بهبود ببخشم. ادامه شرایط فعلی به ضرر بازارهای جهانی، از جمله اروپا است. ایتالیا باید با چالش پرداخت بدهی‌های خود مقابله کند.

وی در ادامه افزود: ایتالیا همچون کودکی است که باید بار دیگر رشد کند چرا که ما باید سرزمینی مقتدر و سعادتمند در اختیار فرزندانمان قرار دهیم.

نخست وزیر سابق ایتالیا طی روزهای گذشته با از دست دادن اکثریت مجلس عوام ایتالیا متعهد شده بود پس از تصویب لایحه اصلاحات اقتصادی این کشور استعفا دهد.

برلوسکنی اواخر روز شنبه کناره‌گیری کرده و رئیس جمهوری ایتالیا روز یکشنبه مونتی را جایگزین وی کرد.

تحلیل‌گران می‌گویند، مونتی در راه اجرایی کردن اصلاحات اقتصادی احتمالا با دشواری‌هایی نظیر مخالفت برخی گروه‌های سیاسی از دو طیف چپ و راست مواجه شود. تحلیل‌گران همچنین معتقدند، حتی اگر مونتی موفق شود اصلاحات اقتصادی را عملیاتی کند، باز هم اعتماد سرمایه‌گذاران به این زودی‌ها باز نمی‌گردد.

مونتی ۶۸ ساله پروفسور اقتصاد است و بر اساس تمامی شواهد و قرائن برآمده از رم، تمامی رخدادهای پیچیده اقتصادی در ایتالیا مربوط به ماه‌های گذشته را زیر نظر داشته است. او در نمایش سیاسی دوران برلوسکنی به گونه‌ای یک “ضدسیاستمدار” شمرده می‌شد.

این پروفسور اقتصادی تاکنون عهده‌دار هیچ سمت سیاسی در ایتالیا نبود، تا زمانی که “جورجو ناپولیتانو”، رئیس‌جمهور ایتالیا چهارشنبه شب او را سناتور دائمی ایتالیا خواند: نشانه‌ای از آن‌که رئیس‌جمهور به این پروفسور اقتصادی امید بسته است تا کشورش را از ورشکستگی بیرون بکشد.

مونتی، رئیس دانشگاهی در میلان است که از قضا در دهه ۶۰ میلادی درهمین دانشگاه در رشته مدیریت تحصیل کرده بود. وی چندی پیش در روزنامه اقتصادی “کوریرا دلا سرا” نزدیک به لیبرال‌های راست به برلوسکنی به خاطر گفته‌هایش درباره بحران یورو حمله کرده بود؛ اما نه با سبک مخالف سیاسی، که با بیان یک کارشناس: جناب آقای نخست‌وزیر! بدهی‌های ایتالیا به خاطر یورو پدید نیامده‌اند و بیشتر خانگی هستند.

مونتی، کمیسر اتحادیه اروپا بود و بعدها به عنوان کمیسر بازارهای داخلی به فعالیت می‌پرداخت. برلوسکنی در سال ۱۹۹۴ وی را به این سمت برگزیده بود. وی بعدها با غول‌هایی چون “مایکروسافت” و یا “جنرال الکتریک” در افتاد.

مونتی پیش از پیوستن به عرصه سیاست ایتالیا، پیشنهاد برلوسکنی را برای عهده‌دار شدن وزارت اقتصاد این کشور در سال ۲۰۰۴ رد کرده بود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=20209

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر