2

اختصاصی/انباشت قوانین موجب سوءاستفاده افراد مسلط به قانون شده است

  • کد خبر : 207363
  • ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۸

عضو کمیسیون حقوقی قضایی با بیان اینکه انباشت قوانین متناقض و مبهم مجریان قانون را هم گرفتار کرده است، گفت: این انباشت موجب تضیع حقوق و سوءاستفاده افراد مسلط به قوانین شده است.

“محمدعلی پورمختار” عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس در گفتگو با خبرنگار مجلس افق نیوز، با بیان اینکه اکنون شاهد انباشت قوانین در حوزه‌های مختلف هستیم، اظهار داشت: این ایراد کاملا به خود مجلس وارد است زیرا این امر نه تنها نمایندگان بلکه مجریان قوانین را هم درگیر و گرفتار کرده است.

وی با تاکید براینکه این مسائل نشان می‌دهد که سامانه قانون‌گذاری ما نیاز به اصلاح دارد، ادامه داد: انباشت قوانین متناقض موجب ایجاد برداشت‌های متفاوت با متقاضیان شده است یعنی با استناد یک قانون به یک شخص پاسخ مثبت و به شخص دیگر جواب رد داده می‌شود.

پورمختار با اشاره به اینکه قوانین بسیاری در کشور دارای ابهام بوده و با یکدیگر تفاوت و تعارض دارند، اظهار داشت: بارها به هیات رئیسه مجلس اعلام کرده‌ام که ما به این همه قانون‌گذاری در کشور نیاز نداریم و نباید تمام طرح‌ها یا لوایح را در دستور کار مجلس قرار دهیم، این نوع قانون‌گذاری به شدت دارای ایراد است.

نماینده مردم کبودرآهنگ و بهار اذعان داشت: از سوی دیگر قرار بود به منظور تنقیح قوانین از چند سال پیش یک اقدام جدی به عمل بیاید و مجلس ظاهرا این موضوع را پذیرفت لذا برای سازمان بازرسی کل کشور و همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس یک تکلیفی را مشخصی کرد اما متاسفانه تا امروز این امر اتفاق نیفتاده است.

عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس تاکید کرد: انباشت قوانین موجب تضییع حقوق و هم موجب سوءاستفاده افراد مسلطتر به قانون شده است، اگرچه دردسر و گرفتاریهایی را هم برای مجریان قانون ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه در ابتدای مجلس دهم آقای مصری طرح و گزارشی را به منظور تنقیح و رفع ابهام قوانین به صحن ارائه کرد، گفت: به دلیل آنکه در این گزارش‌ها مسائل مختلفی عنوان شده بود لذا مجلس به آنها ایراد گرفت و قرار شد، اصلاح شود البته این طرح فقط می‌تواند بخش کوچکی از مشکلات را در این میان حل کند.

پور مختار در واکنش به بحثی مبنی براینکه تعدادی از نمایندگان به دلایل بی‌اطلاعی از برخی مسائل نسبت به حوزه های انتخابیه خود قوانین را مصوب می‌کنند، گفت: بنده این موضوع را قبول ندارم، تصویب قوانین در مجلس نوعا بر اساس نیازهای مردم حال چه در بحث عمومی و چه براساس حوزه‌های انتخابیه صورت می‌گیرد لذا این قوانین ناشی از اطلاع نمایندگان از نیازهای مردم بوده و به نسبت این نیازها طرح به مجلس ارائه می‌کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=207363

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر