1

همایش بررسی وضعیت پناهندگان خارجی در ایران برگزار شد

  • کد خبر : 21210
  • ۰۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۳

مشهد – همایش بررسی وضعیت پناهندگان در ایران روز یکشنبه با حضور مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی و رئیس دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در مشهد در دانشگاه فردوسی برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این همایش که به همت انجمن های علمی دانشجویی دانشجویان حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد برپا شد، مسوولان ذیربط ضمن نگاهی بر سابقه حضور مهاجران در ایران و خدمات ارائه شده به آنان طی این سالها به ساماندهی و قانونمند کردن حضور و کمک نهادهای خارجی از جمله کمیساریای ملل متحد در امور پناهندگان به آنان پرداختند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی گفت : جمهوری اسلامی ایران با وجود همه مشکلات داخلی و جنگ بیش از سه دهه جمعیت زیادی از مهاجران افغان و عراقی را بر مبنای انسان دوستی در خود جای داده است.

‘محمد عجمی’ افزود: هم اکنون فقط در خراسان رضوی بیش از ۱۵۰ هزار مهاجر پناهنده داریم که ۹۵ درصد آنها در مشهد، دو درصد در مهمانشهر تربت جام و سه درصد در شهرستان های استان ساکن هستند.

وی با بیان اینکه به این جمعیت همانند هر تبعه ایرانی خدمات متعددی داده می شود افزود: از جمله این خدمات برخورداری از آموزش های مختلف نظیر فنی، حرفه ای، بهداشتی، اشتغال و تحصیل است، چنانکه برای فرزندان آنان تا مقطع متوسطه امکان تحصیل فراهم شده است.

وی گفت: هم اکنون حدود یک هزار و ۶۰۰ دانشجو و ۵۵ تا ۶۰ هزار دانش آموز افغان در استان تحصیل می کنند.

وی با بیان اینکه طرح ساماندهی اتباع خارجی از مدت ها قبل با هدف قانونمند کردن حضور مهاجران در ایران آغاز شده، افزود: در این طرح تلاش می شود در هر مقطع اقامت پناهندگان قانونمند شود و در این راستا کارت های اقامت موقت مهاجرت تهیه و در اختیار آنان قرار می گیرد که هم اکنون در مرحله هفتم طرح آمایش هستیم.

عجمی گفت: همچنین برای همه اتباع افغان بالای ۱۸ سال که در فرصت های شغلی مشغول کار هستند، پروانه اشتغال موقت صادر شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح بیمه پناهندگان اظهار داشت : افرادی که دچار بیماری های خاص هستندزیرپوشش بیمه تامین اجتماعی

قرار می گیرند و سایر این جمیعت از بیمه البرز برخوردار می شوند که در این راستا ۵۸ درصد حق بیمه را خود و ۴۸ درصد نیز توسط کمیساریای ملل متحد در امور پناهندگان در مشهد می پردازد.

وی گفت: حق بیمه افراد بی بضاعت را کمیساریا به طور کامل پرداخت می کند.

عجمی در باره ازدواج اتباع خارجی با ایرانیان گفت : ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجی در مواردی که منع قانونی نداشته باشد باید با اجازه مخصوص دولت باشد.

وی تصریح کرد : هر تبعه کشورهای خارجی که بدون دریافت این اجازه با زن ایرانی ازدواج کند به یک تا سه سال حبس تادیبی محکوم می شود زیرا عدم ثبت ازدواج جرم و مستوجب مجازات است.

رئیس دفتر نمایندگی کمیساریای ملل متحد در امور پناهندگان در مشهد هم با اشاره به وضعیت پناهندگان در ایران گفت : ایران در سال ۱۳۵۱ کنوانسیون ۱۹۵۱ پناهندگان را امضا کرد و از آن زمان تا کنون از این پناهندگان حمایت می کند.

‘ناراسیمها رائو’ افزود : در این میان حمایت و خدمات دولت ایران فراتر از تعهدات این تفاهم نامه بر اساس حس انسان دوستی ایرانیان است.

وی با بیان اینکه پناهندگان آسیب پذیرترین قشر و دارای کمترین امکانات هستند، گفت : امکاناتی هم که به این افراد داده می شود جنبه خیرخواهانه و بشردوستانه دارد.

وی اظهار داشت : جمهوری اسلامی ایران با توجه به قرار گرفتن میان دو کشور افغانستان و عراق که دایم در جنگ بودند، بیشترین

پناهنده را از آنها پذیرا شده و ملت ایران هم آنان را در کنار خود پذیرفته و از همه امکانات آموزشی ، فرهنگی، بهداشتی و زیربنایی استفاده می کنند.

وی با اشاره به انواع مهاجرت گفت : گروهی از مهاجران که خانه و کاشانه خود را برای حفظ جان خود رها کرده و به سایر نقاط فرار می کنند، مد نظر کمیساریا بوده که این گروه عموما شامل زنان و کودکان و افراد بشدت آسیب پذیر هستند.

وی افزود: در سال ۲۰۱۰ میلادی ۲۵ میلیون پناهنده در دنیا به ثبت رسیده که از این تعداد ۴۹ درصد زنان و کودکان هستند و از این تعداد ۱۲ میلیون نفر پناهندگانی هستند که وارد کشورهای دیگر شده اند و سه کشور پاکستان ، ایران و سوریه بیشترین پناهنده را دارند.

رائو اظهار داشت : ۷۵ درصد جمعیت پناهندگان در کشورهای درحال توسعه آفریقا و آسیا هستند و فقط در سال ۲۰۱۰ یک میلیون نفر درخواست پناهندگی در اروپا کرده اند.

وی با بیان اینکه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در ۱۴۰ کشور دنیا پناهنده دارد، گفت : مهم ترین و اولین مساله کمیساریا، بازگشت داوطلبانه پناهندگان به کشورشان است که در این صورت به آنان کمک مالی هم می کنیم.

وی جذب منابع مالی، کاهش تعداد پناهندگان در ایران و اسکان مجدد آنان در کشورهای ثالث، بهداشت و سلامت ، بیمه همگانی و بیمه خاص این جمعیت را از جمله محورهای مورد توجه کمیساریا عنوان کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=21210

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر