1

تغییر در رفتارهای جنسی، عامل مهم در کاهش شیوع ایدز +تصویر

  • کد خبر : 21617
  • ۱۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۷

بنا بر گزارش جدید برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز نشان می دهد سال ۲۰۱۱، سال سرنوشت سازی در حوزه پاسخگویی به بیماری ایدز بود، به گونه‌ای که جهان شاهد پیشرفت‌های علمی، تعهدات سیاسی و نتایج بی‌سابقه‌ای در این زمینه بود. این گزارش، بیانگر کاهش بروز موارد جدید ابتلا به HIV و مرگ‌های […]

بنا بر گزارش جدید برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز نشان می دهد سال ۲۰۱۱، سال سرنوشت سازی در حوزه پاسخگویی به بیماری ایدز بود، به گونه‌ای که جهان شاهد پیشرفت‌های علمی، تعهدات سیاسی و نتایج بی‌سابقه‌ای در این زمینه بود.

این گزارش، بیانگر کاهش بروز موارد جدید ابتلا به HIV و مرگ‌های ناشی از این بیماری تا پایین‌ترین سطح خود از زمان اوج شیوع آن است. میزان موارد جدید ابتلا به HIV از سال ۱۹۹۷، ۲۱ درصد و همچنین مرگ‌های ناشی از بیماری‌های مرتبط با ایدز از سال ۲۰۰۵ تا میزان ۲۱ درصد تنزل یافته است.

در این گزارش امده است که کاهش بروز موارد جدید ابتلا، مدیون تغییر در رفتارهای جنسی، به خصوص در بین افراد جوان است. میزان شیوع HIV در بین جوانان حداقل در ۲۱ تا ۲۴ کشوری که میزان شیوع معادل با یک درصد یا بیشتر داشته اند، کاهش یافته است. در پنج کشور بورکینافاسو، کنگو، غنا، نیجریه و توگو میزان شیوع HIV در بین جوانان بیش از ۲۵ درصد در سال های بین ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ کاسته شده است.

این گزارش همچنین می گوید که دیدگاه جدید جهانی در مورد HIV به صفر رساندن موارد جدید عفونت، موارد مرگ ناشی از ایدز و موارد تبعیض از طریق فراهم آوردن دسترسی همگانی به خدمات پیشگیری، درمان، مراقبت و حمایت است.

به گزارش ایسنا طبق آمارهای ارائه شده از سوی برنامه مشترک ملل متحد در زمینه ایدز و سازمان جهانی بهداشت، ۴۷درصد از تعداد ۱۴،۲ میلیون نفر(۶،۶ میلیون نفر) افراد واجد شرایط برای دریافت دارو در کشورهای کم درآمد یا با درآمد متوسط به درمان های ضد ویروسی حیاتی در سال ۲۰۱۰ دسترسی داشته‌اند که در مقایسه با سال ۲۰۰۹ افزایشی معادل ۱،۳۵ میلیون نفر را شامل شده است.

بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که درمان ضد رتروویروسی می‌تواند تا میزان ۹۶ درصد در پیشگیری ازانتقال HIV در بین زوج‌ها موثر واقع شود.

افرادی که امروزه با HIV زندگی می‌کنند عمر طولانی‌تر داشته و شمار مرگ های ناشی از ایدز نیز به علت تاثیرات حیاتی درمان‌های ضد ویروسی کاسته شده است.

از سال ۲۰۰۵ مرگ‌های ناشی از ایدز از ۲،۲ میلیون نفر به ۱،۸ میلیون نفر در سال ۲۰۱۰ رسید. همچنین از سال ۱۹۹۵ حدود ۲،۵ میلیون نفر در کشورهای کم درآمد یا با درآمد متوسط به علت افزایش دسترسی به درمان های ضدویروسی نجات یافته اند. بر این اساس شمار موارد جدید ابتلا به HIV در اکثر نقاط جهان کاهش و یا ثابت مانده است.

همه اینها درحالی است که اعلام شده تعداد موارد جدید ابتلا به HIV در اروپای شرقی و آسیای مرکزی، اقیانوسیه، خاورمیانه و شمال آفریقا در حال افزایش است.

 

سل، مسئول یک مرگ از هر چهار مرگ ناشی از ایدز

از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ به علت افزایش دسترسی به درمان‌های ضد ویروسی موثر در کشورهای کم درآمد یا با درآمد متوسط از حدود ۴۰۰ هزار مورد جدید ابتلا به HIV در بین کودکان پیشگیری شده است و حدود نیمی (۴۸ درصد) از زنان باردار مبتلا به HIV با دسترسی به داروهای موثر از ابتلای کودک خود به ویروس جلوگیری نموده اند.

افرادی که با HIV زندگی می کنند، ۲۰ تا ۳۰ برابر بیش از سایر افراد در خطر ابتلا به سل فعال هستند. در سال ۲۰۰۹ حدود چهارصد هزار نفر به علت سل مرتبط با HIV جان خود را از دست دادند که بدین ترتیب سل، مسئول یک مرگ از هر چهار مرگ ناشی از ایدز بوده است.

در صورتی که اقدام موثری ازهم اکنون صورت نگیرد، بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، دو میلیون نفر از افرادی که با HIV زندگی می کنند، در اثر ابتلا به سل، جان خود را از دست می دهند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=21617

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر