1

نقشه جامع علمی کشور در ارتباط با صنعت و دانشگاه و کاربردی کردن علوم

  • کد خبر : 23499
  • ۰۵ دی ۱۳۹۰ - ۷:۴۳

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، خلاصه نقشه جامع علمی کشور را ارتباط صنعت و دانشگاه و کاربردی کردن علوم دانست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، خلاصه نقشه جامع علمی کشور را ارتباط صنعت و دانشگاه و کاربردی کردن علوم دانست.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، در برنامه گفتگوی ویژه خبری یک شنبه شب شبکه دوم سیما، آقای کبگانیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ۲۲۴ اقدام ملی که در نقشه جامع علمی برای رفع آسیب ها طی ۱۲ تا ۱۳ سال پیش بینی شده است گفت: امسال نقشه ابلاغ شد و ما جلسات خوبی برای تدوین آیین نامه ها داشتیم.
وی بالای ۱۴ اقدام از مجموعه ۲۲۴ اقدام ملی را با بیش از ۷۰ درصد پیش رفت ذکر کرد و افزود: از جمله آسیب های موجود می توان به حافظه گرایی در دانش آموزان و ایجاد راهکارهای تقویت خلاقیت در آنها و نیز تامین نیاز دانشجویان دوره های دکتری در وزارت علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد برشمرد تا آنها مجبور به اشتغال در شغلی غیر از رشته خود در هنگام تحصیل نشوند.
وی افزود: برنامه ها فرابخشی است از جمله در بحث خلاقیت، تفکر و نوآوری دانش آموزان، از جمله وزارت ورزش و جوانان، شهرداریها و بسیج دانش آموزش مشارکت دارند که ما برنامه ها را گرفتیم تا تداخل ها حذف و برنامه ها تلفیق شود.
کبگانیان تصریح کرد:‌این برنامه در چند محور باید اجرایی شود و ضامن اجرا هم ستاد راهبردی است که در فصل آخر خود نقشه پیش بینی شده است، یکی از مبانی اجرا هم اولویت های آن است از جمله در حوزه های هوافضا، زیست فناوری و نفت و گاز که اولویت ها مشخص شده و هر اولویت هم ستادی پرقدرت خواهد داشت.
وی افزود: شاخص ها تعیین و اعداد و ارقامی تصویب شده است که باید در افق چشم انداز به آنها برسیم، مثلا تعداد دانشمندان و پژوهشگران یا تعداد ثبت اختراعات.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از آسیب های عمده در کشور ما را بدون مشتری ماندن علم و فناوری دانست و گفت: خلاصه بزرگ نقشه جامع، ارتباط صنعت و دانشگاه و کاربردی کردن علوم است به گونه ای که هم دانشمندان خوشحال باشند که نتیجه کارشان مورد استفاده قرار گرفته است هم دانشجویانی که تربیت می کنند در آن صنعت مشغول به کار می شوند.
وی افزود: نقشه جامع علمی حمایت از شرکت های دانش بنیان و بازاریابی برای آنها را مورد نظر قرار داده است، البته باید بازار را مراقبت کرد چه در بخش گمرک و تعرفه ها و چه صادرات، اقتصاد هم صرفا بر مبنای نفت نباشد و دانش بنیان شود.
کبگانیان در پایان علوم انسانی را دارای اهمیت فراوان دانست و گفت: ما سالها آسیب داشتیم،‌ متون ما ترجمه ای بود از جمله در اقتصاد و جامعه شناسی، ترجمه هایی که برای حل مشکلات بومی ما نبودند.
وی افزود: از جمله اقدام های جالب در این حوزه هم حمایت از پژوهشهای نقادانه نسبت به متون سکولار بوده است.
آقای نویدادهم، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش هم در این گفتگو، نقشه جامع علمی کشور را سندی مادر توصیف کرد و گفت: جهت گیری دستگاه ها از جمله آموزش و پرورش باید به سمت تحقق اهداف این سند باشد.
وی افزود: ما سندی را هم رونمایی کردیم به نام سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که به تصویب شورا رسیده است و خوشبختانه یکی از برنامه های امروز آموزش و پرورش حرکت به سمت کاهش حافظه محوری و تحقق خلاقیت کاری که از ۲ تا ۳ سال قبل و با استنباط روح کلی حاکم بر این اسناد آغاز شده است.
نویدادهم  مدارس قرآنی و نهضت حفظ قرآن و همچنین پیش بینی درسی با عنوان تفکر، خلاقیت و پژوهش برای پایه ششم دبستان که از سال آینده دایر خواهد شد را از جمله نتایج فعالیت های آموزش و پرورش در این حوزه برشمرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=23499

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر