2

خوشبختانه کشور ما دارای بالاترین نرخ رشد تولید علم در جهان است

  • کد خبر : 23587
  • ۰۷ دی ۱۳۹۰ - ۹:۱۷

ایران با تولید بیش از ۱۷ هزار مقاله علمی در سال ۲۰۱۱ به رتبه بیستم جهان در زمینه تولید مقالات علمی دست یافته است

افق به نقل از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی،’محمدرضا مخبر دزفولی’ سه شنبه شب پس از جلسه ۷۰۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست دکتر ‘محمود احمدی نژاد’ برگزار شد، به اظهارات وزیر بهداشت درخصوص گزارش نشریه نیچر(Nature) پیرامون پیشرفت‌های علمی جهان در سال ۲۰۱۱ اشاره کرد و افزود: خوشبختانه کشور ما در سال ۲۰۱۱ با رشد ۲۰ درصدی، دارای بالاترین نرخ رشد تولید علم در جهان است.

وی همچنین از ارائه گزارش پیشرفت‌های کشور در زمینه زیست فناوری توسط معاون علمی رئیس جمهور خبر داد و گفت: در این زمینه نیز شاهد پیشرفت‌های خوبی هستیم و با تولید یک درصد تولیدات علمی زیست فناوری در جهان و ۲۵ درصد تولیدات علمی زیست فناوری در منطقه، توانستیم از رتبه ۱۸ جهانی در سال ۲۰۱۰ به رتبه ۱۴ جهان در سال ۲۰۱۱ ارتقا یابیم.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تشکر از نهادهای دست‌اندرکار در این زمینه و محققان و دانشمندان زیست فناوری کشور مقرر کرد برای تداوم این حرکت‌های روبه‌جلو، دادن جهت‌گیری مناسب و ایجاد هماهنگی بیشتر در این عرصه ‘ستاد زیست فناوری’ زیر نظر معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور تشکیل شود.

وی اضافه کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی از معاونت علمی رئیس جمهور خواست تا پی‌گیری‌های لازم برای تخصیص بودجه از طریق ارائه لایحه توسط دولت به مجلس شورای اسلامی را انجام دهد.

به گفته مخبردزفولی، بحث و تبادل نظر پیرامون تصویب منشور اخلاقی سیاست‌ورزی نیز از دیگر مباحث جلسه امشب شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که در همین رابطه، مقرر شد با دعوت از صاحب‌نظران پیرامون مسائل فرهنگ ارتباطات و تعاملات اجتماعی، جلسات کارشناسی برگزار شود و برای رعایت اخلاق دینی در مراودات بین نهادها، سازمان‌ها و مجموعه‌هایی که در آداب اجتماعی نقش ایفا می‌کنند یک چارچوب منسجم به‌عنوان منشور اخلاقی تدوین شود.

وی با بیان اینکه بخش دوم جلسه امشب شورای عالی انقلاب فرهنگی به ادامه ارائه و بررسی گزارش بنیاد ملی نخبگان درخصوص وضعیت نخبگان کشور اختصاص داشت، گفت: با بررسی وضعیت نخبگان در ۱۸ سال گذشته، این نتیجه حاصل شد که تعداد زیادی از این افراد در داخل کشور حضور دارند.

رئیس ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر کرد تا ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور بررسی جامعی درزمینه افزایش ارتباط صنایع از طریق اعطای بورس تحصیلی، وام و پروژه‌های تحقیقاتی با نخبگان انجام دهد و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.

وی تاکید کرد: همچنین مقرر شد در این زمینه نیز پیش‌بینی‌های لازم برای بودجه صورت گیرد تا شاهد استفاده نخبگان درجهت ارتقای عملکرد صنایع خود باشیم.

مخبر دزفولی همچنین در مورد موضوع انتخاب رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: همانطور که وزیر علوم اعلام کردند مواردی در اولین جلسه هیئت امنا به‌صورت یک بسته پیشنهادی مطرح و به تصویب رسید که بر اساس آن ضمن تعیین رئیس هیئت امنا، درجلسه بعدی که درتاریخ ۲۱ دی ماه به مسئولیت وزیر علوم برگزار می‌شود دستور جلسه فقط انتخاب رئیس دانشگاه آزاد از بین کاندیداهای پیشنهادی و معرفی آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=23587

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر