1

افزایش ضدیت با امریکا در ایران به دلیل شکست ترامپ در دیپلماسی بین المللی و عمل نکردن به برجام است

  • کد خبر : 243691
  • ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۶

پایگاه تحلیلی «یوروآسیاریویو» آمریکا روز شنبه نوشت، اسفندیارباتمانقلیچ استاد دانشگاه معتقد است، موج ضدیت با امریکا در منطقه و به ویژه در ایران بدان سبب رو به افزایش است که مردم ایران معتقدند دولت ترامپ با شکست در دیپلماسی بین المللی و در واقع عمل نکردن به تعهدات خود در برجام، در جبران خسارت ها علیه مردم ایران نیز کوتاهی کرده و می کند.

یوروآسیا در تحلیلی تصریح کرد، نظرسنجی که در آمریکا به تازگی از مردم ایران انجام شده است همچون شمشیر دولبه ای است که خطرات سیاست خارجی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را در قبال ایران نیز برملا کرده است.
در این تحلیل به قلم ‘جیمز ای. دوروسی’ استاد دانشگاه سنگاپور آمده است: ‘تمایل و اصرار دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای عقب نشینی از توافق جامع قدرت های بزرگ هسته ای جهان با ایران (برجام) که سه سال قبل برای تحدید فعالیت های هسته ای تهران امضاء شده بود، بیشتر از همه موجب تحکیم قدرت تندروهای این کشور خواهد بود.
رئیس جمهوری آمریکا باید بداند که پافشاری بر لغو این توافق مهم بین المللی بیشتر از همه بر بار مسئولیت حسن روحانی رئیس جمهوری ایران برای برآورده کردن توقعات اقتصادی و پاسخگویی به مطالبات اجتماعی مردم افزوده است.
اما نتیجه یک نظر سنجی از جامعه ایران که به وسیله مرکز مطالعات امنیتی و بین المللی دانشگاه آمریکایی مریلند از طریق مصاحبه تلفنی و در بازه زمانی بین ۱۶ تا ۲۴ ژانویه ۲۰۱۸(۲۶ دی تا ۴ بهمن ۹۶) و با ضریب خطای مثبت و منفی ۳٫۱ درصد انجام شده است نشان می دهد که مردم ایران در حد گسترده ای از برجام و برنامه های هسته ای و موشکی کشورشان حمایت می کنند و در عین حال اعتمادشان نسبت به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و در کلیت آن خود آمریکا نیز از دست رفته است.
در واقع این نظر سنجی بیش از آنکه بیانگر انتقاد مردم ایران از سیاست های اقتصادی و اجتماعی دولت شان باشد (چرا که تاکنون نتوانسته است با یک مدیریت درست اقتصادی هم استانداردهای زندگی را برای مردم فراهم آورد و هم در مبارزه با فساد نیز ناموفق بوده است) موید آن است که ۶۹،۲ درصد مردم ایران رئیس جمهوری آمریکا را دشمن اصلی ایران می دانند در حالی که یک نظرسنجی مشابه در دسامبر ۲۰۱۶ ثابت کرده بود که فقط ۴۹،۶ درصد ایرانی ها چنین اعتقادی داشتند.
۶۰ درصد از محورهای این نظرسنجی در پاسخ به ۱۰۳ سئوال آن، صراحتا بر پیمان شکنی آمریکا برای لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران، برای تایید و همراهی با برجام صحه گذاشتند در حالی که این رقم در نظر سنجی سال ۲۰۱۶، فقط ۵ر۲۴ در صد بوده است.
براساس این نظر سنجی، علاوه بر افزایش بدبینی ایرانیان به ترامپ، نگاه ایرانیان علیه مردم آمریکا نیز منفی شده است به گونه ای که این نگاه منفی از ۴۵ درصد در ماه ژوئیه ۲۰۱۴ به ۵۴،۵ درصد در ژانویه امسال رسیده است.
سه چهارم مردم ایران همچنان نگران سرنوشت برجام هستند، اگرچه پیش از جدی شدن مسائل برجام در سال ۲۰۰۹، حدود ۸۷ درصد مردم ایران به آینده آن می اندیشیدند اما با وجود امضای برجام، به دلیل تبعات مالی سیاست های ترامپ علیه ایران و برجام هنوز ۷۵،۳ درصد مردم ایران فقط به برجام می اندیشند و خواستار موضعی تندروانه تر از سوی مسئولان کشورشان علیه مخالفان برجام هستند، لذا آنها هرگز راضی نخواهند شد دولتشان در مقابل خواسته های آمریکا سرتسلیم فرود آورد.
اگرچه مردم ایران به تازگی با برگزاری تظاهرات سراسری به سیاست های اقتصادی دولت اعتراض کردند، اما بعید هم نیست که ادامه این وضع به تظاهرا گسترده خیابانی مردم ایران علیه سیاست های خصمانه آمریکا و حتی اروپا نیز منجر شود، چرا که اروپایی ها هنوز ثابت نکردند که کاملا به برجام پایبند هستند.
اسفندیار باتمانقلیچ، یک استاد دانشگاه در این خصوص گفته است که این نظرسنجی بیش از آنکه مسائل هسته ای ایران را برجسته کند، از ریشه های اقتصادی یک جنگ جدید ضد آمریکایی در چند کشور خاور میانه از جمله ایران خبر می دهد، کشورهایی که برداشت عمومی مردم آنها از آمریکا تا قبل از روی کارآمدن ترامپ تا حد زیادی مثبت بوده است.
وی گفت: رئیس جمهوری آمریکا درحالی به برجام و در واقع ایران مظنون است که پس از واقعه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در نیویورک و واشنگتن، فقط در تهران و تل آویو در حمایت از مردم آمریکا راهپیمایی برگزار شده بود.
به گفته باتمانقلیچ، موج ضدیت با امریکا در منطقه و به ویژه در ایران بدان سبب رو به افزایش است که مردم ایران معتقدند دولت ترامپ با شکست در دیپلماسی بین المللی و در واقع عمل نکردن به تعهدات خود در برجام، در جبران خسارت ها علیه مردم ایران نیز کوتاهی کرده و می کند.
بیش از ۸۰ درصد از افراد مورد مطالعه در این نظر سنجی معتقدند که مناسبات تهران و واشنگتن به واسطه برجام بهبود نیافته است، در حالی که این رقم در نظرسنجی ماه ژوئن ۲۰۱۶ (خرداد/ تیر ۹۵) ۵۵،۷ درصد بوده است.
براساس این نظرسنجی، ۶۷،۴ درصد مردم ایران معتقدند که دیگر ارزشی ندارد مقامات تهران بخواهند با آمریکا سازش کنند، چون در صورت سازش بعید نیست قدرت های جهانی دیگر حاضر نباشند حرمتی برای ملت ایران قائل باشند.
حتی ۶۷،۳ درصد از ایرانیان معتقدند که باید بار دیگر به سیاست های استقلال و خوداتکایی اقتصادی روی آورد، سیاستی که آینده مذاکره با ایران را پیچیده تر نیز خواهد کرد.
بنابراین باید اذعان داشت که انجام این نظر سنجی بیش از آنکه موید میزان و سطح نارضایتی مردم ایران از سیاست های هیات حاکمه باشد، همچون شمشیر دو لبه ای است که با لبه دیگر خود میزان اعتماد مردم ایران را به رئیس جمهوری آمریکا و حتی مردم آمریکا هدف گرفته است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=243691

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر