1

فرهنگ ایرانی، صلح،دوستی و مقاومت است

  • کد خبر : 247378
  • ۰۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۰:۳۱

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد نوروز را پایدارترین و فراگیرترین سنت در فرهنگ ایرانی دانست و گفت: این فرهنگ همواره توام با صلح، دوستی و مقاومت بوده است.

به گزارش افق نیوز، غلامعلی خوشرو عصر سه شنبه در آیین جشن روز بین المللی نوروز که در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک با مشارکت ۱۲ کشور دیگر برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.
وی افزود:در نوروز خانواده‌ها و دوستان به دیدار هم می روند تا با سال رفته خداحافظی و برای سال آینده آرزوی خوشبختی کنند.
نماینده ایران با بهره گیری از اشعار حافظ در نشان دادن اهمیت فرهنگی بهار اظهار کرد: اشعار حافظ جایگاه بلندی در مراسم نوروزی دارد، دیوان حافظ در اغلب خانه‌ها یافت می شود، بسیاری به آن تفأل می زنند و بسیاری اشعار حافظ را از حفظ می خوانند و آنرا در زندگی روزمره به کار می برند.
خوشرو اضافه کرد: بسیاری از ادب شناسان بر این باورند که در طول تاریخ ایران ظرفیت عظیم شگرف هنری ایرانیان در شعر تجلی کامل یافته است. بنابراین ادبیات بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ ایرانی و حافظ بخشی جدایی ناپذیر از ادبیات فارسی است.
وی یادآور شد: شعر نشانگر آن بخشی از جامعۀ ایران است که اغلب در رسانه‌های جهانی مغفول می‌ماند. ادبیات هیچگاه به سرخط خبرها نمی آید، سرخط خبرها اغلب بیانگر فاجعه‌‌هایی همچون جنگ، درگیری، تخریب، گرسنگی و آوارگی است که بشر به دست خود آفریده است،
نماینده ایران در سازمان ملل متحد گفت: نسیم بهار یادآور خانه و زاد بوم یار است. در این جهان به مدد عشق می توان دل افسرده و خاموش را گرم و روشن کرد و روشنایی دل به مدد عشق نگاه تازه‌ای به زندگی می بخشد.
خوشرو ادامه داد: مشعل عشق، زندگی ما را سعادتمند و با نشاط می کند. حافظ نسیم نوروزی را همچون نفس مسیح حیات آفرین می داند، جسم و جان ما و طبیعت و انسانیت با نفس این نسیم زنده می شود.
وی اضافه کرد: زندگی همچون بهار کوتاه است و جاوید نیست در این فرصت کوتاه زندگی، باید فرصت را غنیمت شمرد و به نیکی گرائید و اعمال خوب انجام داد. تنها از طریق نیکی و محبت کردن است که زندگی ما جاویدان می شود، نه از طریق جمع آوری مال و ثروت.
نماینده ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: در بهار باید با طبیعت آشتی کرد و دل به نغمه پرندگان سپرد و محبت با هم‌نوع را تجربه کرد. زندگی کوتاه است، نباید آنرا با زراندوزی و ستمگری و اختلاف و تفرقه نابود کرد بلکه باید با محبت و صفا به هم‌نوع کمک کرد.
خوشرو تاکید کرد:برای حافظ؛ حیات بهاری، حیاتی ا‌ست که صفات اهریمی نظیر خودخواهی، زراندوزی، زورگویی و اختلاف افکنی را نابود می کند و فرشته صلح، دوستی، نشاط و روشنایی را به ارمغان می آورد.
وی یادآور شد: بنابراین فرهنگ ایرانی، فرهنگ صلح و دوستی و مقاومت است و این فرهنگ در طول هزاره ها در جهان طنین داشته است و به گفته حافظ، فرهنگ ایرانی، فرهنگ بهار است که نه به زور بلکه با مهربانی بر جهان پرتو افکنده است.
نماینده ایران در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: حافظ به آنهایی که عهد شکنی می کنند و با خودشیفتگی قدرت نظامی خود را به رخ دیگران می کشد. می گویم:ما ملک عافیت نه به لشگر گرفته‌ایم ما تخت سلطنت نه به بازو نهاده‌ایم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=247378

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر