3

علت شکست اوباما در سازش خاورمیانه

  • کد خبر : 26193
  • ۰۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۳

کاهش تاثیر بین المللی امریکا ، نشانه های سقوط امریکا و پس رفت داخلی و خارجی این کشور و نحوه هدر رفتن فرصتهایی که برای امریکا در عرصه بین المللی بعد از جنگ سرد بوجود امده است

مشاور پیشین  شورای امنیت ملی امریکا  تصریح کرد؛  وضع کنونی آمریکا مشابه  زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق است  و موج انتقادهای مردم آمریکا   از رژیم صهیونیستی روز به روز در حال افزایش بوده و سیاست جنگ افروزی محکوم به شکست است .

به گزارش واحد  مرکزی  خبر ،‌ به نوشته امروز روزنامه الخلیج چاپ امارات در اینترنت ،‌زبیگنیو برژینسکی در کتاب جدید خود به بررسی وضع  کنونی امریکا پرداخته و آنرا مشابه  شرایط  حاکم بر اتحاد جماهیر شوروی سابق  قبل  از فروپاشی  دانسته است .
برژینسکی در این کتاب  با نام   «دیدگاه راهبردی امریکا و بحران بین المللی قدرت »  ‌اورده است ، ‌باراک اوباما رئیس جمهور  امریکا می تواند در صورت پیروزی در دور دوم ریاست جمهوری خود ،‌ روند سازش در خاورمیانه را از سر گیرد.
نویسنده بر این باور است ‌اوباما در این صورت هم زمان مناسب و هم مصونیت تاریخی برای ایجاد کشور فلسطین در کنار اسراییل را در اختیار دارد.
برژینسکی در  این کتاب از عملکرد اوباما در دوره اول ریاست جمهوریش انتقاد کرده  و بر این باور است  که وی می توانسته   به نحو بهتری در خصوص روند صلح  خاورمیانه عمل کند و به راه حل عادلانه ای در این راستا دست یابد.
برژینسکی در این کتاب اذعان کرده است  ‌علت شکست اوباما در سازش خاورمیانه ،‌ مانورهای اسراییل در سیاستهای داخلی و خارجی امریکا بوده ا  و علت این مساله هم نفوذ  گسترده  لابی اسراییل در کنگره امریکا بوده است . برژینسکی همچنین در این کتاب  تاکید کرده است در بسیاری از موارد اسراییل   توان خرید  افراد را دارد.
در این کتاب همچنین علل  قرار گرفتن امریکا در مسیر انحطاط و سقوط مورد بررسی قرار گرفته است .
طبق مطالب این کتاب ،‌فضای انتقاد مردم  از اسراییل در امریکا رو به گسترش خواهد نهاد و همگان کم کم این نکته را درک خواهند کرد که شعارهای تند و درخواستهای برای جنگ دیگر بهترین روش نخواهند بود.
در این کتاب وضع کنونی امریکا به وضعیت  اتحاد جماهیر شوروی قبل  از فروپاشی تشبیه شده است . به عقیده برژینسکی مهمترین وجه تشابه میان وضع کنونی امریکا و اتحادیه جماهیر شوروی سابق این است که ،‌هردو نظام دولتی فلج  داشته و دارند  که توان ایجاد تغییرات جدی در سیاست را  ندارند و هزینه ها  و بودجه های نظامی سرسام اور و  بی نتیجه ای را به مدت یک دهه برای تحت تسلط دراوردن افغانستان هزینه کرده اند.
برژینسکی در این کتاب  اورده است ‌اگر امریکا می خواهد مسوول برتر خاورمیانه ( در مقایسه با تلاشهای قدرت طلبانه  چین ) باشد باید به اندازه کافی قدرتمند باشد.
در این کتاب  چهار مشکل اساسی  برای امریکا مطرح شده است که  نتایج مترتب بر انتقال نقطه ثقل این ابرقدرت (امریکا ) از غرب به شرق ، تاثیر  بهار عربی در این قضیه مهمترین ان عنوان شده است .
کاهش تاثیر بین المللی امریکا  ،  نشانه های سقوط امریکا و پس رفت داخلی و خارجی  این کشور  و نحوه هدر رفتن فرصتهایی که برای امریکا در عرصه بین المللی بعد از جنگ سرد بوجود امده است و نحوه بازگرداندن قدرت قبلی امریکا  به عنوان دومین علت ذکر شده است .
سومین  مساله  نیز ان است که  ‌اگر امریکا سقوط کند ،‌در این صورت  پیامدهای این قضیه چه خواهد بود و قربانیان این موضوع  چه کسانی خواهند بود و ایا چین می تواند ،‌جانشین امریکا در قرن بیست و یکم شود یا خیر .
و چهارم  اینکه ‌اگر امریکا بتواند موقعیت قبلی خود را باز یابد در این صورت چه اهدافی برای این کشور تعریف خواهند شد .
برژینسکی در این کتاب برای گسترش نفوذ امریکا  و مقابله با گسترش نفوذ چین پیشنهاد کرده است  امریکا با ترکیه و روسیه متحد شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=26193

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر