به گزارش افق آنلاین ، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در راس هیاتی متشکل از مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری، رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در خوزستان، فرماندار خرمشهر، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره و مدیر روابط تجاری با کشور عراق، در آستانه سفر رییس جمهور کشورمان به عراق در ماه جاری با هدف هماهنگی برنامه های این سفر و پیگیری طرح ها و همکاری های مشترک با اسعد العیدانی استاندار بصره در این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در خصوص این سفر و مذاکرات صورت گرفته، اظهار کرد: با توجه به تصویب اجرای پروژه خط راه آهن شلمچه – بصره در دیدار اخیر روسای جمهور دو کشور در تهران و تاکید رییس جمهور بر تسریع در عملیاتی شدن این طرح و دستور لازم به وزیر راه و شهرسازی در این مورد، دو طرف توافق کردند موضوع از طریق مرکز پیگیری شود؛ به این ترتیب استان بصره از طریق خط‌ آهن شلمچه – بصره و اتصال به بندر ماهشهر به خطوط ریلی سراسر ایران ارتباط خواهد یافت.

او در بخش همکاری های تجارت مرزی گفت: همچنین پیشنهاد شد طرف عراقی در راه اندازی بازارچه مرزی در شهر فاو و شهر اروندکنار آبادان همکاری لازم را داشته باشد.

برنا /شریعتی با اشاره به ظرفیت های دانشگاهی در خوزستان افزود: در این سفر آمادگی کامل خود را برای پذیرش دانشجویان عراقی در رشته‌های گوناگون از جمله پزشکی در دانشگاه‌های خرمشهر، آبادان و اهواز، اعلام کردیم.

نماینده عالی دولت در خوزستان اضافه کرد: با توجه به تعطیلی صادرات در ایام اربعین حسینی، به طرف عراقی پیشنهاد مبادلات تجاری میان دو استان در ایام تعطیل رسمی داده شد تا کاهش صادرات در ایام اربعین جبران شود.

شریعتی با بیان اینکه در این سفر مهندسین، پیمانکاران و مشاورین خوزستانی آمادگی کامل خود را برای شرکت در امور عمرانی و اجرای پروژه های بزرگ در کشور عراق اعلام نمودند، گفت: از استاندار بصره درخواست شد تا همکاری و مساعدت لازم برای تسهیل در صدور روادید برای تجار، پیمانکاران و صاحبان مشاغل ایرانی صورت گیرد.

استاندار خوزستان با عنوان اینکه طرف عراقی بر توسعه همکاری با استان خوزستان تاکید کرد، توضیح داد: استاندار بصره در این دیدار اعلام نمود؛ استان بصره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران پایبند نیست و این استان در تصمیمات عراق نقش بسزایی دارد، لذا روابط خود را با استان خوزستان توسعه می دهد.

نماینده عالی دولت در خوزستان در پایان تصریح کرد: طرف مقابل در این دیدار به قرارداد شرکت خاتم الانبیا ایران در زمینه احداث جاده کمربندی از شلمچه تا فرودگاه بصره اشاره کرد که در مسیر آن چهار پل احداث می شود و یکی از پل ها بر روی اروندکنار خواهد بود و مسوولیت احداث خیابان ها، مسیرها و بزرگراه ها با استانداری بصره و تصمیم‌گیری اجرای خط آهن با وزیر حمل و نقل عراق است.