2

سوءمدیریت وزارت نیرو عامل تشدید بحران آبی در کشور

  • کد خبر : 282575
  • ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹

تغییر اقلیم و کاهش منابع آبی بر هیچ کسی پوشیده نیست، اما موضوع و دغدغه اصلی نمایندگان سوءمدیریت در حوزه منابع آبی است. از این رو مدیریت نامطلوب باعث تشدید بحران آب در کشور شده و این مسئله را بارها مراکز تحقیقاتی و کارشناسان اعلام کرده اند، از این رو روند کنونی مدیریت منابع آبی موجب می شود که در آینده بخش آب با چالش های بیشتری روبرو شود.

به گزارش افق شکور پورحسین شقلان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۷ بهمن) مجلس شورای اسلامی در تشریح سوال خود از رضا اردکانیان وزیر نیرو، گفت: امروز در کشور با وضعیت بحرانی اب مواجه هستیم و بخشی از این مسئله به علت سوء مدیریت و عملکرد وزارت نیرو است، از طرف دیگر این موضوع نشان دهنده عدم مدیریت صحیح منابع آب و عدم رعایت حقوق حقابه داران در کشور است.

نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انتشار آمار و ارقام حوزه نظارتی مجلس در پایان اجلاسیه دوم نشان دهنده آن است که وزارت نیرو سومین وزارتخانه ای است که بیشترین تذکر را از مجلس دریافت کرده که در گذشته ۱۴۵ فقره سوال از این وزارتخانه مطرح بود که الان این تعداد به ۲۰۰ مورد رسیده است.

وی تصریح کرد: تغییر اقلیم و کاهش منابع آبی بر هیچ کسی پوشیده نیست، اما موضوع و دغدغه اصلی نمایندگان سوءمدیریت در حوزه منابع آبی است. از این رو مدیریت نامطلوب باعث تشدید بحران آب در کشور شده و این مسئله را بارها مراکز تحقیقاتی و کارشناسان اعلام کرده اند، از این رو روند کنونی مدیریت منابع آبی موجب می شود که در آینده بخش آب با چالش های بیشتری روبرو شود.

پورحسین شقلان ادامه داد: وضعیت وخیم دریاچه ها و تالاب ها، بحران منابع آب های زیرزمینی و وقوع تنش های محلی بخشی از آثار تشدید بحران آب در کشور است، از این رو برای مقابله با بحران آب نیازمند تغییر رویکردها در حوزه مدیریت و همچنین در بخش های سیاستگذاری، قانونگذاری و اجرایی هستیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: وزیر نیرو در زمان دریافت رأی اعتماد از مجلس برنامه هایی را برای مدیریت منابع آبی ارائه کرد، اما تاکنون بخشی از این برنامه ها عملیاتی نشده است که یکی از مسائل توجه به جامع نگری مدیریت منابع آب است. اردکانیان در آن نشست تاکید کرده بود که مجلس به عنوان یک ظرفیت قابل ملاحظه برای تعیین راهکار و ارائه برنامه شناخته شده و قوه مقننه یک ارزش محسوب می شود.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی ضروری است ساختار مدیریت آب کشور متناسب با اصول و ظرفیت ها در حوزه عرضه و تقاضا طراحی شود. از طرف دیگر تعیین و ارائه گزارش درباره مشکلات، آسیب شناسی وضعیت فعلی و چشم انداز آینده و راهکارهای تعدیل مشکلات ضروری است. یکی دیگر از وعده های وزیر نیرو تصویب سند جامع کشور با مشارکت همه ذینفعان بود، اما این سند تا امروز تدوین نشده است، از طرف دیگر هیات وزیران در سال ۸۳ استراتژی بلندمدت منابع آبی را تصویب کرد و این مجموعه در قالب برنامه چهارم توسعه نیز به تصویب رسید، اما هنوز بخش هایی از آن عملیاتی نشده است.

نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرف دیگر متاسفانه مسائلی همچون انتقال بین حوزه ای و رعایت حقوق ذینفعان رعایت نشده و در شرایط کنونی تعیین چارچوب های نظام تخصیص براساس مصالح کل کشور ضروری است و در این عرصه باید به یک مفاهمه مشترک درخصوص مسائل آب که در برخی از نقاط تنش زا شده، برسیم.

وی اضافه کرد: اقدامات اجرایی و عملیاتی با همکاری مجلس برای رسیدن به فصل مشترک درخصوص آب و مدیریت بهینه منابع آب کشور ضروری است. از طرف دیگر فقدان برنامه های جامع و کامل و عدم وجود برنامه های لازم برای حفظ امنیت و جلوگیری از انتشار آلاینده های زیست محیطی از دیگر دغدغه های این حوزه محسوب می شود. همچنین برخی از مناطق مانند حوزه انتخابیه بنده با مشکل تامین آب شرب سالم مواجه است که این مسئله نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

پورحسین شقلان گفت: بازچرخانی و استفاده مجدد از پساب یکی از موضوعاتی است که هنوز مورد توجه قرار نگرفته است، همچنین در ارتباط با طرح نجات آب کشور برنامه ای ارائه نشده است. از طرف دیگر یکی از مهمترین مسائل استان ها به ویژه اردبیل این است که سیاست های تدوین شده وزارت نیرو در حوزه آب با سیاست های کلان جهاد کشاورزی در تضاد است که این مسئله چالش هایی ایجاد و استان را با مسائل جدی مواجه کرده است.

وی بیان کرد: براساس قانون برای مهار آب های مرزی در استان های شمال غرب از منابع صندوق توسعه ملی اعتباری در حدود ۱٫۵ میلیارد دلار تخصیص داده شده که حدود ۶۲ هزار هکتار مربوط به منطقه دشت مغان است. حال در این رابطه چالش هایی ایجاد شده، از این رو اگر وزارت نیرو حقابه و حقوق قانونی منطقه دشت مغان را رعایت نکند، قطعاً چالش های زیست محیطی در این منطقه رخ می دهد. البته متاسفانه در مصوبه مربوطه حقابه دشت مغان از رودخانه ارس حدود ۵۰ درصد بدون در نظر گرفتن ملاحظات فنی و مسائل دیگر کاهش یافته است. از این رو ضروری است که وزارت نیرو براساس سیاست ها، قوانین و با نگاه کارشناسی این مصوبه را مورد بازنگری قرار دهد.

خبرنگار: سید علیرضا حسینی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=282575

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر