اعلام کردید از سه نهاد درباره میعاد صالحی استعلام گرفتهاید و این نهادها اعلام کردهاند حضور او در صندوق بازنشستگی غیرقانونی است. برخی نمایندگان نیز دراینباره معتقدند در اظهارنظر عجله شده؛ آیا استعلام کتبی از نهادهای مربوطه گرفته شده است؟
نظر نمایندگان مجلس محترم است. برای نظرات مخالف، احترام قائلم؛ اما ما مباحث خاصی را پیگیری میکنیم. تبصره یک ماده ۱۷ قانون جامع کار و رفاه اجتماعی میگوید مدیران صندوقها و سازمانهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید دو خصوصیت داشته باشند؛ نخست آنکه در پنج رشته تحصیلی خاص، فوقلیسانس داشته باشند و دوم آنکه پنج سال سابقه کار در آن رشتهها را داشته باشند. مدرک تحصیلی میعاد صالحی جزء این پنج رشته نیست و پنج سال سابقه کار اجرائی مرتبط در رشتههای یادشده را نیز ندارد. ما از دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور استعلام گرفتیم؛ این دو مجموعه انتصاب مدیرعامل صندوق بازنشستگی را بهطور شفاف مغایر قانون اعلام کردند.
این سازمانها وارد عمل شدهاند؛ ما استعلام کردیم و آنها پاسخ دادند. تفاهمی با آقای شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داریم که امیدواریم این تفاهم را اجرائی کنند.
قرار شد قانون اجرا شود. وقتی قانون اجرا میشود، بالاخره باید جایگزینی برای آقای میعاد صالحی تعیین شود. میعاد صالحی فردی ارزشی، بچه حزبالهی و قاری قرآن است. نمیدانم هیئتعلمی هست یا نه، بالاخره تحصیلکرده یک رشتهای است. دکترا دارد و شاید جزء نخبگان باشد. نیروی جوانی است. احترام او برای ما واجب است؛ اما قانون هیچیک از این شرایط را ذکر نکرده است. ما دنبال اجرای قانون هستیم؛ مگر اینکه زمانی قانون عوض شود و بگویند یک دکترای مکانیک هم میتواند در این پست قرار گیرد؛ آنوقت ما مطیع قانون هستیم.
ما با وزیر توافق کردیم قانون اجرا شود یا مدارک و مستنداتی پیدا کنند که سازمان بازرسی و مجلسیها قانع شوند میعاد صالحی شرایط ماده ۱۷ را دارد. ما بحث شخص نداریم و تاریخی برای عمل به قانون تعیین نکردهایم. قانون باید در اولین فرصت اجرا شود. وزیر هم برای خودش شأنی دارد؛ ما دنبال جنگ نیستیم و نمیخواهیم برای هم شاخوشانه بکشیم. من همیشه کمکحال دولت بودم و دنبال چوب لای چرخ گذاشتن برای دولت نیستم؛ اما هر چیزی حدی دارد. از سؤال خود که قرار بود حدود سه هفته قبل در صحن مطرح شود، با توجه به فضای جامعه منصرف شدم و نخواستم نگرانی دیگری به جامعه هدف صندوق اضافه کنم؛ اما صبر ما هم حدی دارد. اگر ببینیم کار تفاهمی و دوستانه پیش نمیرود، مطمئنا قدم بعدی را برمیداریم.
قدم بعد از سؤال، معمولا استیضاح است. در حال حاضر استیضاح وزیر تعاون در صحن مجلس مطرح است و گروهی در حال امضاگرفتن هستند. ۱۶ بند برای آن نوشتهاند و ممکن است ما هم به کمک استیضاحکنندگان برویم. فکر میکنم بیش از ۷۰ درصد مجلس از عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ناراضی هستند. حداقل برای استیضاح وزیر به امضای ۱۰ نفر نیاز است. مطمئن باشید اگر کار به گام دوم بکشد، ۱۰ نفر قسمخورده هستیم که کار را پیش ببریم و اول، وسط و آخر کار تحت هیچ شرایطی امضای خود را پس نگیریم. این ۱۰ نفر مطمئنا وجود دارد. درباره حداکثر افراد هم نمیتوان نظر قطعی داد.
عملکرد به این زودیها قابل قضاوت نیست. ۱۷ فروردینماه این پست به میعاد صالحی داده شد. در چهار ماه عملکرد او را نمیتوان تشخیص داد. شاید برخی فکر کنند صندوق بازنشستگی متعلق به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بازنشسته است، اما این مجموعه دارای چهار هلدینگ بسیار بزرگ است. زیرمجموعه هر کدام از این هلدینگها ۴۰ تا ۵۰ شرکت قوی قرار دارد. اشرافنداشتن میعاد صالحی بر مسائل بنگاهداری بسیار مهم است. در صندوق بازنشستگی ۸۰ درصد کارها بنگاهداری است. اشرافنداشتن بر مسائل اجرائی و عجولانه تصمیمگرفتن مدیرعامل صندوق بازنشستگی مشکلساز خواهد بود. مثلا صالحی خانمی که مامایی خوانده است را -فکر میکنم- بهعنوان مدیر کل اداری مالی استخدام کرده است یا جدیدا یکسری انتصاباتی داشتند که ربطی به مسائل کاری صندوق نداشته و از افراد غیرمرتبط استفاده شده است. با اکثر کانونهای بازنشستگی صحبت کردم و متوجه شدم با این وضعیت نگران آینده بازنشستگان هستند. هنوز مقداری زود است که عملکرد صالحی را ارزیابی کنیم، اما در همین مدت کوتاه، چون تخصص کافی و سابقه مناسب ندارد، تصمیمات عجولانه گرفته که این تصمیمات برای بازنشستهها و نمایندگان مجلس نگرانی ایجاد کرده است.
افراد گاهی حرفی برای گفتن ندارند، به همین دلیل چیزهای دیگر را جلو میکشند. من حقوقهای مازاد را تأیید نمیکنم. طبق قانون، باید حقوق مدیران پرداخت شود. بروند بررسی کنند پروژههایی که در چهار ماه گذشته معطل مانده است، چقدر ضرر و زیان به صندوق وارد کرده و در مقابل چقدر شفافسازیهای صالحی به نفع سازمان بوده است. ما همه، ادعایمان این است که مسلمانیم. دین ما میگوید حرمت یک مسلمان بالاتر از حرمت کعبه است. اگر فردی خلاف انجام داد، اول باید آن خلاف به مرجع صالحه یعنی قوه قضائیه ارجاع شود. آنجا تأیید شود. حکم برای متخلف صادر شود. در این شرایط هم میگویند حتی اگر حکم صادر شد، برای حفظ آبروی اشخاص، مجرمیت فرد را در سطح جامعه مطرح نکنید. در حقوقهای نجومی سوءاستفاده قانونی رخ داده بود. گیریم عدهای پول اضافی گرفتند آیا من بهعنوان مدیر مجموعه باید با آرامش موضوع را حل کنم یا شانتاژی انجام دهم که یک میلیون و ۵۰۰ هزار بازنشسته که حقوقهای خیلی پایینی میگیرند، نگران سرمایه خود در صندوق بازنشستگی شوند. به نظر من، افراد وقتی که در انجام وظایف خود حرفی برای گفتن ندارند، در جاهای دیگر شلوغکاری میکنند که ضعفهایشان پوشش داده شود.
سالانه مجامع این شرکتها تشکیل و در مجامع حسابرسی انجام میشود. مسائل نظارتی مربوط به وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه است اگر نیاز باشد، ما هم ورود میکنیم و طی تحقیق و تفحص، ممکن است بخواهیم به ما اطلاعات دهند. در هلدینگها بررسی کردم. میعاد صالحی هنوز نتوانسته است ارتباط خوبی با هلدینگها بگیرد.
هنوز عملا اتفاق خاصی نیفتاده است. البته زود است که در چهار ماه بخواهیم قضاوت کنیم. وقتی کسی در کاری مبتدی است، حداقل یک سال طول میکشد که وارد داستان شود. بدون تجربه و تخصص در شرایط تحریمها و مسائل دیگری که وجود دارد، مدیریت مقداری سخت خواهد بود. من به وزیر هم قبل از استعلامها گفتم یک آدم قوی کاربلد مسائل اقتصادی و بنگاهداری را کنار میعاد صالحی بگذارید تا مشکلی ایجاد نشود. وقتی از سازمان بازرسی و دیوان محاسبات استعلام گرفتیم، گفتند این انتصاب غیرقانونی است، هر امضایی که آنجا میشود از لحاظ قانونی وجهه ندارد. نمیدانم چرا در اجرای قانون تعلل میکنند.