3

اژدهای زرد جایگاه هند را می خواهد +تصویر

  • کد خبر : 29127
  • ۱۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۴

احتمال پیشی گرفتن چین از هند در زمینه تقاضای طلا و مبدل شدن به بزرگترین بازار جهان در این حوزه

بر اساس گزارشی که اخیرا از سوی “انجمن جهانی طلا” منتشر شد، میزان تقاضای جهانی طلا برای اولین بار طی سال گذشته میلادی افزایشی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار را تجربه کرده است.

پول نیوز، سمیه علی اصغری – بر اساس گزارشی که اخیرا از سوی “انجمن جهانی طلا” منتشر شد، میزان تقاضای جهانی طلا برای اولین بار طی سال گذشته میلادی افزایشی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار را تجربه کرده است. نکته قابل توجه دیگر در این گزارش، احتمال پیشی گرفتن چین از هند در زمینه تقاضای طلا و مبدل شدن به بزرگترین بازار جهان در این حوزه طی سال ۲۰۱۲ است؛ مساله ای که توجه بسیاری از ناظران بازار را به سوی خود جلب کرده است.

در حال حاضر، هند با توجه به میزان تقاضای ۹۳۳٫۴ تنی طلا در سال ۲۰۱۱، همچنان مقام بزرگترین بازار طلای جهان را در اختیار دارد که بیش از نیمی از آن در زمینه جواهرات است. با این وجود، در نیمه دوم سال گذشته میلادی، نوسان در ارزش روپیه و تغییرات داخلی قیمت طلا بر بخش های جواهرات و سرمایه گذاری هند تاثیرگذار بوده و به کاهش ۳۳ درصدی تقاضا منجر شده است.

برخی ارزیابی های اخیر نیز حاکی از کاهش هفت درصدی واردات طلای هند و رسیدن تقاضا به ۹۰۰ تن طی سال جاری میلادی است. از این رو، چین می تواند با توجه به آمارهای ثبت شده در سال گذشته که نشان دهنده روند افزایشی میزان تقاضا در این کشور هستند، برای اولین بار، عنوان بزرگترین بازار طلای جهان را طی سال ۲۰۱۲ به خود اختصاص دهد.

میزان تقاضای سالیانه طلا در چین طی سال گذشته میلادی برابر با ۷۶۹٫۸ تن بوده که افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۰ را نشان می دهد. روند رو به رشد تقاضا در بازارهای جواهرات و سرمایه گذاری از عوامل موثر در این زمینه بوده اند.

با بررسی آمارهای مربوط به آسیا، افزایش چشمگیر میزان تقاضا از چین نسبت به کشورهای دیگر این قاره کاملا مشخص بوده که بر اساس پیش بینی های صورت گرفته این روند همچنان نیز ادامه خواهد داشت. از این رو، بسیاری از کارشناسان بخت چین برای کسب مقام بزرگترین بازار طلای جهان را بسیار زیاد می دانند.

در بخش سرمایه گذاری چین، میزان تقاضای طلا برابر با ۲۵۸٫۹ تن و به ارزش ۸۴٫۵ میلیارد یوان بوده که افزایش ۶۹ درصدی نسبت به آمار سال ۲۰۱۰ را نشان می دهد. میزان تقاضا برای جواهرات نیز در هر فصل از سال ۲۰۱۱ با روند افزایشی مواجه بوده و چین در نیمه دوم سال گذشته موفق به کسب عنوان بزرگترین بازار جواهرات جهان نیز شد.

بنابر اعلام “انجمن طلای چین”، میزان مصرف طلای در این کشور با افزایش ۳۳ درصدی طی سال ۲۰۱۱ به ۷۶۱ تن رسیده که بیش از نیمی از آن در قالب جواهرات بوده است. میزان خرید شمش طلا در این کشور نیز با افزایش ۵۰ درصدی طی سال گذشته مواجه بوده است.

با نگاهی به آینده، انجمن جهانی طلا اعلام کرده است که نقش طلا باید به عنوان عاملی بازدارنده و بازاری امن مقابل تورم در کشورهایی مانند چین که تحت تاثیر این شاخص قرار دارند، تقویت شود. از این رو، زمانی که چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده طلای جهان شناخته شود، این پرسش مطرح است که تاثیر آن بر بازار چه خواهد بود؟

به اعتقاد “کارل فرمن” تحلیلگر بازار فلزات در مرکز “وی اِم گروپ”، احتمال مبدل شدن چین به بزرگترین مصرف کننده طلای جهان وجود دارد اما شفافیت آن کامل نیست. نکته ای که از آن آگاهیم، این است که تولید و واردات طلای چین بسیار بیشتر از میزان ارزیابی های موجود است. در نتیجه، این مساله به مفهوم ذخیره کردن طلا توسط بخش خصوصی یا احتمالا دولتی است.

از سوی دیگر، با توجه به ادامه روند افزایش درآمدها، طلا و بخش جواهرات یکی از زیرشاخه های حوزه خرده فروشی چین هستند که ظرفیت رشد هرچه بیشتر طی چند سال آینده را دارند.

در پایان می توان به این نکته اشاره داشت: هرکدام از کشورهای هند یا چین که در پایان سال ۲۰۱۲ بیشترین میزان تقاضای طلا را به خود اختصاص دهند، خللی در این مساله ایجاد نمی کند که دو کشور مذکور، همچنان زادگاه فرهنگی طلای جهان باقی خواهند ماند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=29127

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر