2

آمریکا شرکت‌های ژاپنی در ایران را با مشکل مواجه کرده است

  • کد خبر : 30523
  • ۲۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۱

غرب نیز در حال حاضر موضوع گسترش فن‌آوری هسته‌یی را در جهت استفاده صلح‌آمیز توسط ایران قبول کرده است.

برخی دولت‌ها نگران پیشرفت روزافزون ایران هستند

سفیر ژاپن در تهران معتقد است برای دستیابی به نتیجه در مذاکرات ایران و ۱+۵ باید طرفین از خود انعطاف نشان دهد و اگر ایران انعطافی از خود نشان می‌دهد، غرب نیز باید انعطاف‌پذیر باشد.

برخی از کشورها به دلیل پیشرفت روزافزون ایران نگران هستند

کین ایچی کومانو، سفیر ژاپن در تهران که با لهجه شیرین فارسی صحبت می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ـ خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)درباره مذاکرات ایران و ۱+۵ گفت: در مذاکرات میان ایران و ۱+۵ مسائل جدی مورد گفت‌وگو قرار گرفته است. ایران در کمتر از ۱۵ سال توانسته به پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه‌های گوناگونی دست یافته است. در همین راستا تعداد دانشجویان ایرانی در دوره‌های دکتری و ارشد در زمینه‌های نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی بسیار زیاد است و در زمینه گوناگون علمی موفقیت‌های بسیاری به دست آورده است؛ بر همین اساس کشورهای بین‌المللی ممکن است نگران انحراف در فعالیت‌های هسته‌یی ایران باشند که باید ایران در این باره شفاف باشند.

آمریکا شرکت‌های ژاپنی در ایران را با مشکل مواجه کرده است

وی درباره مذاکرات ژاپن و آمریکا در زمینه معاف کردن این کشور از تحریم‌های نفتی ایران گفت: به هر حال بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ ژاپن که در ایران شعبه دارند، در اروپا و آمریکا نیز فعالیت‌ می‌کنند، بر همین اساس به ناچار تحت تاثیر سیاست‌های دولت آمریکا علیه ایران قرار می‌گیرند، با توجه به تحریم‌ یک‌جانبه آمریکا علیه ایران در زمینه بخش‌های نفتی و بانکی اکنون شرکت‌های ژاپنی با مشکل مواجه شده‌اند.

هنوز توافق قطعی میان ژاپن و آمریکا درباره معافیت از تحریم‌ها به دست نیامده است

کومانو با بیان اینکه ژاپن از گذشته تاکنون از ایران نفت وارد کرده است و می‌کند، ادامه داد: ایران یکی از منابع مهم تامین نفت برای ژاپن است. به همین دلیل پس از تحریم‌ آمریکا علیه ایران شرکت‌های ژاپنی در موقعیت‌ دشواری قرار گرفته‌‌اند که به ناچار باید به طرف آمریکایی توجه کنند. از سوی دیگر برای شرکت‌ها و بانک‌های ژاپن بازار ایران هم از نظر تامین انرژی و هم فروش محصولات بسیار مهم است؛ به همین دلیل دولت ژاپن برای تامین منافع شرکت‌های ژاپنی وارد صحنه شده و با طرف آمریکایی وارد مذاکره شد تا شرکت‌های ژاپنی در مرحله اول از اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران مستنثی باشند. در این زمینه مذاکراتی انجام شد که امیدواریم ادامه یابد، در حال حاضر اگرچه در این باره مقالات بسیاری در این زمینه نوشته شده است، اما هنوز نتیجه قطعی میان ژاپن و آمریکا گرفته نشده است.

سفیر ژاپن در تهران در پاسخ به این سوال که ایران همواره آمادگی خود را برای همکاری و شفاف‌سازی اعلام کرده است، پس چرا غرب چنین مواضعی علیه ایران دارد، گفت: ایران باید شفاف سازی بیشتری داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که ایران نیز در راستای شفاف‌سازی پروتکل الحاقی امضا‌ کرده و حتی همواره اجازه بازدید از تاسیسات هسته‌یی رابه بازرسان آژانس داده است، گفت: غرب نیز در حال حاضر موضوع گسترش فن‌آوری هسته‌یی را در جهت استفاده صلح‌آمیز توسط ایران قبول کرده است.

سفیر ژاپن در تهران در پاسخ به این سوال که اگر ایران همانند ژاپن بدون فشار، اعمال تحریم و تهدید به شفاف‌سازی بپردازد، مثمرثمرتر نخواهد بود، گفت: روی میز مذاکره میان ایران و گروه ۱+۵ طرح‌های متفاوتی وجود دارد که طرح گام به گام روسیه نیز یکی از این طرح‌هاست.

 

کین ایچی کومانو ، سفیر ژاپن

اگر ایران انعطافی از خود نشان می‌دهد، غرب نیز باید انعطاف‌پذیر باشد

کومانو با تایید بر این که اگر ایران انعطافی از خود نشان داده است، غرب نیز باید انعطافی از خود نشان دهد، ادامه داد: باید چنین اقدامی وجود داشته باشد؛ همانگونه که چنین اقدامات متقابل هم در نامه آقای جلیلی و هم نامه خانم اشتون اشاره شده که امیدواریم در آینده نیز اتفاق افتد.

توافق ایران و ۱+۵ با وجود تهدیدهای رژیم صهیونیستی دشوار است برای جلوگیری تهدیدات علیه ایران، باید مذاکرات انجام شود

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تهدید‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ایران امکان دستیابی به توافق دشوارتر نمی‌شود، گفت: توافق در چنین شرایطی بسیار دشوار است، اما برای جلوگیری از این گونه تهدیدات، باید مذاکرات انجام شود و آمریکا نیز اعلام کرده است برای پرهیز از گزینه‌ نظامی، مذاکرات انجام شود.

تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران غیرقانونی است

وی درباره تهدید‌های رژیم صهیونیستی علیه ایران افزود: اینگونه تهدید‌ها غیرقانونی است، اما این رژیم سابقه چنین اقداماتی را داشته و بسیار خطرناک است.

سفیر ژاپن در تهران در پاسخ به این سوال که چرا به جای جلوگیری از اقدامات رژیم تهدید کننده، از اقدامات کشور خواهان دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته‌یی ممانعت می‌شود، افزود: باید مذاکرات انجام شود و در این راه هر دو طرف انعطاف نشان دهند تا بتوان به نتایجی دست یافت.

 

کین ایچی کومانو ، سفیر ژاپن

ایران و ژاپن با همکاری یکدیگر نیروهای افغانی را آموزش می‌دهند

وی در ادامه اظهاراتش از سفر اخیر هیأت پنج نفره متشکل از وزارت کشور، شهرداری تهران و هلال احمر برای بازدید از مناطق زلزله‌زده ژاپن خبر داد و افزود: ایران و ژاپن در زمینه‌های انرژی‌های تجدید‌پذیر، محیط زیست و مدیریت بحران زلزله همکاری می‌کنند. هم چنین دو کشور در زمینه‌ آموزش نیروهای افغانی در ایران همکاری می‌کنند. با توجه به نکات مشترک مانند زبان و فرهنگ چند دوره آموزشی برای نیروهای افغانی در ایران برگزار شده است که این دوره‌های آموزشی درباره امور گمرکی، مبارزه با بیماری‌های گوناگون، مسایل آموزشی است. این همکاری به صورت مستمر جلو می‌رود.

سفیر ژاپن در تهران با اشاره به همکاری ایران و ژاپن در زمینه مدیریت بحران گفت: همکاری‌های ایران و ژاپن در مدیریت بحران به مدت ۵۰ سال ادامه داشته و ۱۰ لرزه سنج گوناگون در نقاط مختلف تهران از سوی کارشناسان ژاپنی نصب شده است که در صورت بروز زلزله در منطقه‌ای با اعلام هشدار از سوی لرزه سنج فرصتی برای تخلیه مکان به وجود می‌آورد. هم‌چنین با توجه به آتشفشانی بودن کوه دماوند، و احتمال وقوع زلزله شدید در شمال تهران به همین دلیل لرزه‌سنج در صورت احساس هرگونه لرزش به مرکز ستاد مدیریت بحران شهرداری تهران اعلام می‌کند که این امر می‌تواند در زمان وقوع زلزله بسیار مثمر ثمر است.

کومانو ادامه داد: ایران و ژاپن برنامه‌هایی در زمینه‌ انرژی تجدید‌پذیر دارد، هشت سال گذشته پروژه‌ای با عنوان بهینه‌سازی برق در صنعت شهر تبریز بود که با موفقیت انجام شد. در طول این هفت سال گذشته در یک کارگاه آموزشی بیش از ۳۰۰۰ نیرو تربیت کرده که در جاهای گوناگون فعالیت می‌کنند.

گفت‌وگو از خبرنگارایسنا: ساناز رضایی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=30523

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر