1

ارز دولتی به قطعات مترو تعلق نمی گیرد/دولت یک ریال هم برای نگهداشت مترو پول نمی دهد

  • کد خبر : 326349
  • ۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰:۱۱

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با تاکید بر اینکه ارز دولتی به قطعات مترو تعلق نمی گیرد، گفت: شرایط سختی داریم و دولت یک ریال هم برای نگهداشت مترو پول نمی دهد.

ارز دولتی به قطعات مترو تعلق نمی گیرد/دولت یک ریال هم برای نگهداشت مترو پول نمی دهد

افق انلاین ، مریم گلباز؛ کرونا  کشور را فراگرفت و بیش از ۵ ماه است که زندگی مردم را مختل کرده است.

مدتی مراکز و ادارات تعطیل شدند اما دوباره شروع به کار کردند و میزان رفت و آمد مردم به خصوص در سیستم حمل و نقل عمومی افزایش یافت.

 ویروس کرونا بعد از چند ماه فروکش کرد اما دوباره به اوج خود رسیده و روزانه تعدادی زیادی از شهروندان مبتلا و عده ای هم جان خود را از دست می دهند.

مترو تهران با ۷ خط فعال و  بیش از ۱۲۰ ایستگاه مستقل، تقاطعی و تبادلی یکی از مکان های پرتردد شهروندان در روزهای کرونایی است و به گفته مسوولان احتمال شیوع ویروس در مترو زیاد است.

شرکت متروی تهران ضدعفونی ایستگاه ها و واگن های مترو را در دستور کار دارد و به صورت روزانه این کار انجام می شود و حتی  ماسک با قیمت دولتی در ایستگاه  ها توزیع می شودو همچنین بعد از کش و قوس فراوان از ورود مسافران بدون ماسک به مترو هم جلوگیری شد.

 شهرداری تهران از ابتدای اسفندماه ۹۸ در راستای کنترل ویروس کرونا در محیط های پرخطر اقداماتی انجام داده است و با وزارت بهداشت هم هماهنگی های لازم صورت گرفت.

فارس/ جلسات کارشناسی و مدیریتی مشترکی برای نحوه نظافت و مقابله با شیوع ویروس کرونا در ایستگاه‌ها و قطارها با همکاری اداره‌کل پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر وزارت بهداشت و درمان، اداره کل بهداشت محیط و مدیران و کارشناسان شهر سالم شهرداری تهران، معاون حمل ونقل و ترافیک، مدیر عامل، معاونان و مدیران شرکت بهره برداری متروی تهران برگزار و شرکت بهره برداری متروی تهران ضدعفونی تمامی اماکن و قطارهای مسافری را در رأس برنامه های اصلی خود قرار داده است.

همچنین دستگاه های تهویه قطارها نیز ثابت  و هندریل پله برقی نیز به طور مرتب ضدعفونی می شوند.

مترو تهران همچنین با مشکلات دیگری از جمله نبود واگن، کمبود پول و عدم حمایت های دولت  روبه رو است. تعدادی از قطارها از رده خارج شده و نیاز به اورهال دارد از سوی برای انجام این کارها پول لازم است و دولت پولی  به مترو نمی دهد و حتی در برخی موارد جزو وظایف خود نمی داند.با فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه  دراین باره به گفت‌وگو نشستیم.

در خصوص وضعیت فعلی مترو با توجه به شیوع کرونا توضیح دهید؟

شرایط کاری در حال حاضر سخت است، با شیوع کرونا درآمدهای ما به شدت کاهش پیدا کرده است. همین هفته گذشته غرفه‌داران تجمع کرده بودند. از سوی دیگر هم بازنشستگان در خصوص دریافتی‌هایشان صحبت‌هایی داشتند شرایط خوب نیست اما در حال مدیریت هستیم تا بتوانیم کمترین فشار روی مردم وارد شود.

 یکی از مشکلات اساسی در مترو عدم تامین قطعات یدکی است و بعضا باعث می شود قطار به دلیل نقص فنی از خط خارج و نتواند خدمات رسانی کند مخصوصا در روزهایی کرونایی که رعایت فاصله گذاری اجتماعی حرف اول را می زند؟

ارز دولتی به قطعات مترو تعلق نمی گیرد/ نمی توانیم برخی قطعات را تامین کنیم

دقیقا درست می گوید. یکی از مشکلات ما تأمین قطعات یدکی  است و با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد و اینکه ارز دولتی تعلق نمی‌گیرد، نمی‌توانیم برخی از قطعات را تأمین کنیم اما تمام تلاش خود را کرده ایم تا هیچ قطعه ای به خاطر نداشتم تجهیزات از خط خارج نشودو از تمام ناوگان استفاده کنیم.

آیا به دنبال بومی سازی قطعات نیستید؟ بارها مسوولان وعده داده اند در این زمینه بومی سازی شده است؟

ساخت لنت ترمز داخلی است/ قراردادهایی هم بسته شد

در حال حاضر ساخت لنت ترمز داخلی شده است، قراردادهایی هم بسته شده است. بخشی از قطعات پرمصرف را در داخل می سازیم و البته دو تا سه سال است  برخی قطعات را در داخل ساخته می شود.

باتوجه به داخلی سازی در حال حاضر مشکل کجاست؟

بخشی از قطعات باید واردکشور شود/پیمانکاران نمی توانند مواد اولیه تامین کنند

این را هم بگویم که وقتی ما  تولید این تجهیزات را داخلی کرده‌ایم، بخشی از قطعات باید از خارج وارد شود و پیمانکاران نمی‌توانند مواد اولیه را تامین کنند.

ایا ذخیره سازی صورت نگرفته بود تا در این شرایط دچار مشکل نشوید؟

البته ما ذخیره‌های در انبارهایمان داریم.

با توجه به اینکه ارز داخلی به قطعات تعلق نمی گیرد و با توجه به گرانی ارز چقدر هزینه ها در این بخش افزایش یافته است؟

افزایش ۵ برابری هزینه ها با افزایش نرخ ارز

اما این را هم بگوییم که اگر ما  بخواهیم این مواد اولیه را در حال حاضر با توجه به شرایط فعلی  تهیه کنیم چهار تا پنج برابر هزینه‌هایمان افزایش می‌یابد، چرا که قیمت‌ها بسیار بالا رفته است.

وضعیت پله برقی ها به کجا رسید؟ آیا قطعه برای تعمیرات آنها دارید؟

مشکل در تامین قطعات پله برقی/ قیمت تمام شده بالا رفت

حتی برای تأمین قطعات پله‌برقی‌ها هم مشکلاتی وجود دارد و قیمت تمام شده‌ بالا رفته است.

شنیده شده که ذوب آهن برای شما نامه ای ارسال کرده و اعلام کرده قیمت ریل گران شده است در این زمینه توضیح دهید؟

ریل گران شد/ذوب آهن نامه زد  که باید مابه‌التفاوت هزینه را بدهید

بله. از  ذوب‌آهن ریل خریداری کرده‌ایم. نامه زدند که ریل گران شده است و باید مابه‌التفاوت را پرداخت کنیم. بالاخره همه چیز گران شده است و به سختی می‌گذرد.

چه راهکاری برای برون رفت از این شرایط در نظر گرفته اید؟

نیاز به حمایت داریم؛ باید پول تزریق شود

 روزگار به سختی می‌گذرد. نیاز به حمایت داریم و باید پول تزریق شود.

آیا شهرداری تهران در این زمینه با دولت رایزینی کرده است؟ نامه شهردار به سازمان برنامه و بودجه در این باره به کجا رسید؟

دولت گفت پول نداریم ولی می توانیم وام بدهیم/با این وضعیت چطور می توانم بازپرداخت وام داشته باشم

پیروز حناچی شهردار تهران نامه‌ای به سازمان برنامه و بودجه نوشتند، ما هم رفتیم پیگیری کردیم، سازمان برنامه‌ریزی اعلام کرد پول نداریم ولی می‌توانیم وام بدهیم،  حال شما بگوئید با این وضعیت کاهش درآمدها من چطور می‌توانم بازپرداخت وام‌ها را انجام دهم؟

کرونا برای ما مشکل زیادی ایجاد کرد

ما با ظرفیت ۲ و نیم میلیون نفر کار می‌کنیم، ولی فعلا فقط ۸۰۰ هزار مسافر را جابجا می‌کنند در سال ۹۸ حدود ۷۰ هزار حرکت افزایش داشتیم و این کار در راستای رفاه مردم صورت گرفت، اما کرونا باعث بروز مشکلات زیادی برای ما شد.

آیا دولت سهم خود را تاکنون پرداخت کرده است؟

مشتری همیشگی دولت هستیم اما دولت پول نمی دهد/دولت سهمی را نپذیرفته

دولت پول نمی‌دهد، ما مشتری همیشگی آنها هستیم.دولت باید سهم‌پذیر باشد بعد پول بدهد، دولت سهمی را نپذیرفته که بخواهد پولی بدهد، اصلا در لایحه به این موضوع توجهی نشده است.

اگر ته سال چیزی بماند دولت به ما می دهد

اگر ته سال چیزی بماند به ما می‌دهند. سال گذشته ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کردیم دولت فقط ۹ میلیارد تومان داد.

در زمینه توسعه مترو هم دولت پول نمی دهد؟ 

دولت یک ریال هم برای نگهداشت مترو پول نمی دهد

البته این را هم بگویم که دولت برای احداث ۵۰ درصد را می‌دهد، حال تحت عناوین مختلف همانند خرید واگن، اوراق قرضه و… ولی در خصوص ۵۰ درصد هزینه بهره‌برداری یک ریال هم برای نگهدارشت پول پرداخت نمی‌کند.

تعدادی از قطارها نیاز به اورهال دارند و هزینه انجام کار بالاست در این زمینه توضیح دهید؟ 

۵۰۰ میلیارد برای اورهال قطار پول می خواهیم/نسل تعدادی از قطارها برچیده شده است

در حال حاضر ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه اورهال قطارهایمان است. یکسری قطارها نسل‌شان برچیده شده و باید تجهیزاتشان عوض شود. باید تأمین هزینه شود تا بتوانیم از قطارها استفاده کنیم. اگر نگهداشت صورت نگیرد، قطارها وسط خط متوقف می‌شوند و کل مسیر را به هم می‌ریزند.

اورهال قطارها در ایران هر چند سال یک بار است؟

تعیین تکلیف برای قطارهای ۲۰ ساله/اسناد ارسال شد/اورهال ۲۰ پله برقی

در چین قطارها هر ۱۵ سال یکبار اورهال می‌شوند، اما در ایران ما اورهال قطارها از ۲۰ سال شروع کردیم، ۱۱ قطار ما نسل اولی است و باید اورهال شود و اسناد آن را ارسال کرده‌ایم، همچنین ۱۵ تا ۲۰ پله برقی هم باید اورهال شود.

بودجه برای اورهال نمی دهند؛ باید از بودجه جاری کم کنیم

برای اورهال نیاز به تجهیزات داریم و اگر تعمیرات صورت نگیرد کار متوقف می‌شود. برای این کار بودجه تخصیص نمی‌دهند. ما باید از بودجه‌های جاری کم کنیم.

وضعیت شرکت به پیمانکاران چطور است؟

هزینه پیمانکاران ۳۰ درصد بالا رفت/درآمد ۶۰ درصد کاهش یافت

ببینید ۳۰ درصد هزینه پیمانکاران بالا رفته است، ۳۰ درصد هم حقوق مزایا افزایش یافته و درآمد ما به ازای آن ۶۰ درصد کاهش یافته است. شرایطمان بسیار سخت است.

معاون حمل و نقل ترافیک تهران در این زمینه چه اقداماتی انجام داده‌ است؟

توسعه مترو آغاز شد

سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک بسیار تلاش می‌کنند، با رهنمودهای وی فعلا حرکت می‌کنیم. شرایط بهبود یافته و توسعه مترو آغاز شده است.

شما مدام از شرایط سخت صحبت می کنیم در این زمینه توضیح می دهید؟

ما در قطارها کرونا تولید نمی کنیم/به دنبال خدمات بیشتر برای راحتی مردم هستیم

ببینید ما از روز اول کرونا در مترو با این بیماری درگیر هستیم. حتی دو نفر از همکاران ما هم فوت کرده‌اند. ما تحت فشار اجتماعی هم هستیم و اگر اتفاقی بیفتد سریع مردم عکس می‌گیرند و می‌گویند در مترو اوضاع خراب است. باور کنید که ما در قطارهایمان کرونا تولید نمی‌کنیم. ما چندبار در روز ضدعفونی واگن‌ها را انجام می‌دهیم تا مردم نگرانی نداشته باشند.

ببینید در ساعات پیک مترو شلوغ است، اما در ساعات غیرپیک، وضعیت خوب است و قطارها خالی است.

مردم نباید در شرایط کرونا به بازار بروند

مردم تا زمانی که مراجعه کنند ما به همه آنها خوشامد می‌گوئیم و نمی‌توانیم مانع ورود آنها شویم، البته منتی هم نیست چون هر کسی که وارد می‌شود کرایه پرداخت می‌کند. ما باید مطلوبیت سفر ایجاد کنیم. مردم نباید در شرایط کرونا برای خرید به بازار بروند. اگر خریدی دارند از سوپری سرکوچه خرید کنند اما می‌بینیم که مردم سرریز به سمت بازارها و پاساژها هستند و شرایط مثل دی سال گذشته  است و انگار هیچ خبری نیست و همه چیز مرتب است و اگر شرایط را عادی فرض کنیم به این زودی از شر ویروس کرونا خلاص نخواهیم شد.

آیا با کشورهای درگیر کرونا در ارتباط بودید؟

از روز اول که شیوع کرونا گزارش شد با کشورهای دیگر که درگیربودند ارتباط گرفتیم تا از تجربیات آنها استفاده کنیم و طبق دستورالعمل های ابلاغی وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی و ستاد ملی مبارزه با کرونا کار ضدعفونی را آغاز کردیم.

چه اقداماتی انجام دادید؟

ستاد مقابله با کرونا هم در شرکت تشکیل دادیم. مغازه‌ها و غرف ایستگاه‌ها را تعطیل کردیم. دستگیره‌های تبلیغاتی را  حذف کردیم و تقریبا از ۱۵ اسفند گارد نهایی را گرفته بودیم و منسجم عمل می‌کردیم.

از ۱۵ اسفند بسیاری از پرسنل را دورکار کردیم، تازه بعد از آن خیلی از ادارات دورکاری را آغاز کردند و برای زنان سرپرست خانوار، بیماران خاص، جانبازان و افرادی که شرایط خاص داشتند دورکاری ایجاد شد.

جابه جایی ۴۹ هزار مسافر در سیزدهم فروردین

در نوروز امسال هم شرایط سختی را سپری کردیم و در روز ۱۳ فروردین ۴۹ هزار مسافر داشتیم. ما قطارها  را کم نکردیم و حتی سرفاصله‌ها را هم کاهش ندادیم. بعد هم موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی مطرح شد. ما خودمان ابتدا گفتیم بهتر است مسافران برای ورود به مترو ماسک بزنند و بعد از خرداد استفاده از ماسک اجباری شد.

بعد از دستور رئیس جمهور استفاده از ماسک در مترو جدی تر شد

ما از پلیس می‌خواستیم جلوی افرادی که ماسک نمی‌زنند را بگیرد، اما آنها گفتند این کار اجباری نیست، تا اینکه رئیس‌جمهور اعلام کرد که باید همه مسافرین ماسک بزنند. ما حتی برای تولیدکنندگان ماسک فضایی را به صورت رایگان در مترو درنظر گرفتیم و حتی یک کتابی هم به عنوان ۱۰۰ روز با کرونا نوشتیم. برای تعمیرات قطار و ایستگاه هم پروتکل ایجاد کردیم و با متروی سایر شهرها هم در ارتباط هستیم.

از چه مواد ضدعفونی برای مترو استفاده نمی کنید؟

استفاده از وایتکس و پایه الکل برای ضدعفونی قطارها و ایستگاه ها

موادضدعفونی پایه کلر در داخل قطار و جاهای دیگر استفاده می‌شود که این مواد پایه کلر  یا همان وایتکس است و از پایه الکل هم در داخل کابین‌ها استفاده می‌کردیم.

ابتدا الکل و وایتکس را قاطی می کردیم چون نمی دانستیم

اوایل بلد نبودیم الکل و وایتکس را قاطی می‌کردیم و می‌شستیم در اسفندها دو تا سه بار تست کرونا دادم چون مدام سرفه می‌کردم ؛ بعد متوجه شدیم چون الکل و وایتکس را قاطی می‌کردیم باعث سرفه می‌شده ؛ ما ابتدا فکر می‌کردیم کرونا گرفتیم بعدها فهمیدیم اشتباها این دو مواد را با هم قاطی می‌کردیم که نباید صورت می‌گرفت.

تاکنون چقدر هزینه برای  تهیه مواد ضدعفونی شده است؟

حدود ۱۵ میلیارد هزینه ضدعفونی مترو

دقیقا نمی‌دائم اما بالغ بر ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان در این زمینه هزینه شده است. ما به صورت دائم  مواد را تهیه می‌کنیم و مشکلی در تأمین مواد اولیه نداریم.

دستفروشان مترو همچنان در روزهای کرونایی هم به فعالیت خود ادامه می دهند در این زمینه توضیح دهید؟

ما خیلی نمی توانیم دستفروشان را جمع کنیم

ببینید دستفروش‌ها در شهر هم هستند و این یک موضوع اجتماعی است. خیلی از مشاغل تعطیل شدند. متأسفانه آنها به مترو آمدند. کرونا هم هست و ما خیلی نمی‌توانیم آنها را جمع‌آوری کنیم. در حال حاضر به دلیل کرونا فاصله گرفته‌ایم. ما نمی‌توانیم جلوی آنها را بگیریم و از مردم می‌خواهیم از دستفروش‌ها خرید نکنند.

منبع تولید دستفروش کجاست؟همه سراغ ما می آیند

ببینید باید نگاه کنیم ببینیم منبع تولید دستفروش از کجاست؟ همه به سراغ ما می‌آیند. بیشتر موضوع دستفروشی از مسائل اقتصادی نشأت می‌گیرد. یک شب به گرمخانه‌ها بروید و ببینید اوضاع چگونه است.

گروهی از شهرستان برای دستفروشی می آیند/برخی لیسانسه هستند

افراد گروهی از شهرستان می‌آیند و روزها شروع به دستفروشی می‌کنند. من با بسیاری از آنها حرف زده‌ام. مثلا چهار نفر از یک منطقه آمدند و دستفروشی می‌کنند، برخی لیسانسه، دیپلمه و یا بی‌سواد هستند، اگر اینها مشکل نداشتند که نمی آمدند. مردم نباید از آنها خرید کنند.

دستفروشی جرم نیست/ بر اساس کدام قانون این افراد را جمع کنم

وقتی هم ما با دستفروشان درگیر شویم و به دادگاه برویم آنها اعلام می‌کنند دستفروشی جرم نیست. من براساس کدام قانون باید اینها را جمع‌آوری کنم؟ تنها راهش این است که مردم از آنها خرید نکنند. ببینید این افراد به خاطر نیاز واقعی این کار را انجام می دهد، اگر نیاز نداشتند نمی‌آمدند و تماما موضوعات آنها از مسائل اقتصادی نشأت می‌گیرد.

کار من تهیه لنت ترمز و کارهای فنی دیگر است

من باید لنت ترمز، دیسک ترمز، قطار ضدعفونی کنم، به پیمانکار پول بدهم و وقتی دیگر برای این کارها ندارم.

ماجرای خانمی که ۱۰ بچه را برای گدایی آموزش داده و به مترو آورد

یک  خانم چند وقت پیش ۱۰ بچه  را به مترو می آورد و به آنها آموزش داده بود که چطور به پای مردم بیفتند تا بتوانند بیشتر گدایی کنند. اصلا براساس قانون ما وظیفه‌ای نداریم.

فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو به کجا رسید؟

یک جاهای نمی شود/مردم هم رعایت کنند

ببینید مردم باید در زمینه فاصله‌گذاری رعایت کنند. مثلا ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر از ایستگاه متروی کرج به یکباره به خط ۲ می‌رسند خط ۲ پر می‌شود، من نمی‌توانم جلوی آنها را بگیرم، ۱۰ یا ۲۰ نفر نیستند و می‌خواهند با عجله به محل کار خود برسند. اما در خطوط ۶ و ۷ رعایت می‌شود و در خط یک به مقصد بازار فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نمی‌شود. یا در آزادگان سرفاصله را به ۶ دقیقه کاهش دادیم. حجم انبوه جمعیت می‌شود و رعایت صورت نمی‌گیرد. برای محقق شدن فاصله گذاری اجتماعی شهروندان باید همراهی کنند و برای خریدهای غیر ضرور از خانه خارج نشوند.

آیا قطار جدیدی تحویل می گیرید؟

فقط ۲ قطار تا پایان سال وارد خطوط می شود

۲ قطار تحویل گرفتیم و این آخرین قطارهای است که امسال تحویل می‌گیریم و تماما ساخت داخل است.

 در ابتدای صحبت هایتان در خصوص اعتراض غرفه‌داران گفتید در این زمینه توضیح می دهید؟

غرفه داران نمی توانند اجاره بدهند/کمک از راه قانونی

زمانی که ما این غرفه‌داران را انتخاب کردیم از طریق مزایده بوده است. در حال حاضر غرفه‌داران نمی‌توانند اجاره را دربیاورند چون مسافران نصف شده است. در خصوص غرفه داران امکان بخشودگی کامل نداریم و بر اساس تصمیم گیری قانونی با آنها رفتار می کنیم وبرای امکان بخشودگی ۱۰۰ درصد وجود ندارد.

پول پیمانکاران را تا  پایان اردیبهشت دادیم/نظارت می کنیم پول کارگران پرداخت شود

ببینید هزینه پیمانکاران افزایش یافته است. ما بخشی هم افزایش هزینه سالانه داشته ایم. به سختی پول را تهیه می‌کنیم، اما نظارت داریم که پیمانکاران پرسنل پول را بدهند. تا آخر اردبیهشت هم پول پیمانکاران را دادیم و در شب عید تمام حقوق‌ها پرداخت شد. شهرداری اگر به ما کمک نکند ما دیگر یاوری نداریم و هر چه داریم از شهرداری است. تمام گلایه ما به دولت است باید به ما کمک کند چرا که درآمد شهرداری محدود است.

دولت می تواند به صورت غیر نقد هم کمک کند/بدهی به تامین اجتماعی داریم

دولت می‌تواند بجای کمک نقدی، کمک غیرنقدی هم بکند. مثلا بیمه‌ها را بدهد و در خصوص مالیات کنار بیاید. ما در حال حاضر به تأمین اجتماعی بدهکار هستیم و رقم بالاست.

دولت می‌گوید حمل و نقل برای شهرداری است/تهران با سایر شهرهای مشور متفاوت است

دولت می‌گوید حمل و نقل برای شهرداری است و شهرداری‌‌ها باید هزینه آن را پرداخت کند ولی تهران با سایر شهرهای کشور متفاوت است و هزینه‌اش زیاد است.

هزینه های ما شفاف است/ما فقط ۲۰ درصد قیمت تمام شده را از مسافران می گیریم

هزینه ما در داخل مترو زیاد است و تماما شفاف است و در حال حاضر از مسافران یک پنجم قیمت تمام شده دریافت می‌کنیم. تقریبا ۲۰ درصد را مسافران می‌دهند. ما هم نمی‌خواهیم که مردم بدهند، چرا که مردم تحت فشار هستند. بهتر است دولت سوبسید دهد.

کاهش سرفاصله ها/بحران را نباید به مردم منتقل کرد

ما در حال حاضر سرفاصله را در خط ۲ به ۳ دقیقه رسانده‌ایم و در ۲ سال گذشته طی ۲۴ مرحله سرفاصله‌ها را از ۶ دقیقه به ۳٫۵ دقیقه رساندیم.

۳ سال قبل مردم می‌گفتند واگن بیاورید، اما الان نمی‌گویند. به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که تمام قطارها در ساعات پیک خدمات رسانی کنند و اگر قرار است تعمیری صورت گیرد در ساعات غیرپیک است. به دنبال حفظ کیفیت، ضدعفونی کردن و حفظ خدمات هستیم. ما نباید بحران‌ها را به مردم منتقل کنیم مترو باید جای امنی برای مردم باشد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=326349

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر