2

تفریحگاه ساحلی علی کله دزفول+ تصاویر

  • کد خبر : 385655
  • ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲

سد تنظیمی دزفول یا سد علی کله به منظور کنترل و تنظیم آب خروجی سد دز بر مبنای ۲۰۰ مترمکعب بر ثانیه در شبانه روز و عبور جریان سیلابی معادل ۶۰۰۰ مترمکعب بر ثانیه در ۴٫۵ کیلومتری شمال پل قدیم طراحی شده است.

این تفریحگاه در شهرستان دزفول که از شهرهای قدیمی استان خوزستان محسوب می شود در قسمت شمالی این شهرستان در بخش جنوبی سد دز ، تفریحگاه ساحلی علی کله قرار دارد. که افراد زیادی همراه با خانواده و یا دوستان برای تفریح به آن جا می روند.

در ایام گرم سال و به خصوص ایام نوروز علاوه بر مردم دزفول از شهرهای درون استان و بیرون از آن نیز مسافران و گردشگرانی برای تفریح به این منطقه ی ساحلی می روند. و حتی بسیاری از افراد با چادر زدن در کنار ساحل خنک شب را به صبح می رسانند.

بهترین زمان برای شنا کردن در این آب خنک و گوارا روزهای گرم سال است. که می توانید در قسمت هایی که خطر غرق شدن وجود ندارد به راحتی آب تنی کرده و همچنین از تماشای فضای آن جا لذّت ببرید.

علی کله که به آن تفریحگاه ساحلی دز نیز گفته می شود یکی از پارک های ساحلی استان خوزستان است که بسیار طرفدار نیز دارد.

این تفریحگاه برای آسایش و راحتی گردشگران و مسافران در کنار ساحل دز صفه های سر پوشیده ای ساخته شده است . همچنین دارای پارک و وسایل تفریحی و بازی برای کودکان است و به همین خاطر مردم می توانند در هر زمان از سال چه فصل های گرم سال که برای شنا و لذت بردن از فضای خنک به علی کله می روند و چه ایام سرد سال که نمی توان شنا کرد می توان علاوه بر آب تنی از فضای سبز و وسایل بازی آن جا استفاده کرد.

در این منطقه رستوران هایی وجود دارد که شهرداری دزفول رستورانی سه طبقه با طرح زیگورات که واقع در مجاورت ساحل رود است ساخته است.

در فروردین ماه سال ۱۳۹۵ آسیب جدی و سنگینی به رودخانه دز به خصوص علی کله وارد شد و علت آن هم طغیان بی سابقه ی رودخانه ی دز بود که قسمت هایی از شهر و حومه و تمام نواحی ساحلی این رودخانه و زیر آب رفتند و تقریباً همه ی سازه های اطراف ساحل توسط سیلاب خراب شدند و حتی آب به درون خانه های نزدیک رودخانه نیز رفته بود و باعث ایجاد مشکلاتی شده بود. که چند وقت بعد از این حادثه بازسازی هایی صورت گرفت و در حال حاضر مشغول فعالیت هستند.

علی کله با مساحتی در حدود ۲۳ هکتار در شمال شهرستان دزفول بعد از میدان مادر در حاشیه رودخانه دز قرار دارد این مکان دارای پارکینگ و سرویس بهداشتی نیز هست.

علی کله در ایام نوروز و به ویژه تابستان و روزهای آخر هفته به قدری شلوغ می شود که حتی احتمال اینکه جای پارک و یا نشستن در کنار آب را نداشته باشید وجود دارد.

در ادامه باید افزود که شما با پرداخت هزینه ای ورودی می توانید به این منطقه وارد شوید.

در مرداد ماهِ سال ۱۳۹۰ به علت اینکه برخی از مردم کارهایی مثل روزه خواری ، کشیدن قلیان ، بی حجابی ، موسیقی ، شرب خمر و… انجام می دادند باعث نارضایتی نماینده ولی فقیه و امام جمعه شده بود و به خاطر این وضعیت به سرپرست فرمانداری دزفول تذکر دادند که همین امر سبب شد نیروی انتظامی به دستور سرپرست فرمانداری ، علی کله را تعطیل کند .

و این تعطیلی هنگامی اتفاق افتاد که مردم شهر و مسافران از آن بی اطلاع بودند و هنگام رفتن به آن جا متوجه تعطیل آنجا می شدند.

پس از آن به دستور فرمانده انتظامی شرایطی گذاشته شد و قرار بر این شد همه روزه باز باشد ولی دو روز آخر هفته (پنج شنبه وجمعه ) از ساعت ۴ بامداد تا ۱۸:۳۰ تعطیل شود و مردم در ساعات شب به این مکان بروند که مدتی بعد این دستور لغو شد.

عکاس : مریم شکری

خبرنگار : مهسا سربازی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=385655

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر