2

اسرائیل به دنبال پوشاندن مشکلات داخلی است

  • کد خبر : 39619
  • ۰۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۵

ما از شرایط اقتصادی در آن‌جا آگاه هستیم، آمار بیکاری در آن‌جا چندان جالب نیست، و شاهد خودسوزی‌هایی که به طور مرتب در آن‌جا اتفاق میافتد بوده‌ایم

چارلز شوبریج، تحلیلگر مسائل امنیتی
مصاحبه پرس تی‌وی با چارلز شوبریج، تحلیلگر مسائل امنیتی

فکر می‌کنم نوعی انزجار درون سلسله مراتب سیاسی امریکا وجود دارد. به نظر می‌رسد نتانیاهو سعی دارد اوباما و دیگر سران امریکایی را وارد این موضوع کند.»
معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تهدیدهای رژیم اسرائیل برای جنگ علیه ایران را مورد انتقاد قرار داده و آن را نقض آشکار منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی خوانده است.

اسحاق آل‌حبیب در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل گفت، چنین اظهاراتی از سوی اسرائیل نقض آشکارای اصول بنیادین منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی و همچنین برخلاف تلاش‌های جهانی برای ارتقاء صلح و امنیت است.

آل حبیب اظهار داشت، این که مقامات ارشد کشورهای غربی و یا گروه‌های سازمان ملل از جمله شورای امنیت هیچ واکنشی نسبت به چنین ادعاهای بی‌اساسی علیه برنامه انرژی اتمی ایران نشان نمی‌دهند اما از کوچکترین فرصت برای حمایت از اسرائیل استفاده می‌کنند.

امریکا، اسرائیل و برخی از هم پیمانان آن‌ها تهران را به دنبال کردن اهداف نظامی در برنامه‌های هسته‌ای خود متهم می‌کنند و تل‌آویو نیز مکررا تهران را به حمله نظامی تهدید کرده است.

ایران ضمن رد این اتهامات، می‌گوید، به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترس سلاح‌های اتمی و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای حق دستیابی و استفاده از انرژی هسته‌ای را برای مقاصد صلح‌آمیز دارد.

شبکه پرس تی‌وی در این باره گفت‌وگویی را با چارلز شوبریج، تحلیلگر مسائل امنیتی از لندن ترتیب داده است که در زیر برگردان آن را می‌خوانید.

پرس تی‌وی: تهدید رژیم اسرائیل برای حمله به ایران تا چه حد جدی است؟

شوبریج: فکر می‌کنم این در حال حاضر یک تهدید جدی نیست. واضح است که خود این تهدید، همان‌طور که گفته شده است، برای افزایش تنش مهم و اساسی است. و البته همان‌طور که اشاره شد، این مسئله نقش نسبتا زیادی در حل بحران داخلی اسرائیل بازی می‌کند.

اما همه این‌ها مقدار زیادی به سیاست‌های داخلی و بین‌المللی آمریکا بستگی دارد، و طبق محاسبات من، مطمئنا امریکا هیچ زمانی از اکنون تا ماه نوامبر به چنین حمله‌ای که از نظر امریکا و تاسیسات سیاسی غیرضروری شمرده می‌شود، علاقه نخواهد داشت.

فکر می‌کنم نوعی انزجار درون سلسله مراتب سیاسی امریکا وجود دارد. به نظر می‌رسد نتانیاهو سعی دارد اوباما و دیگر سران امریکایی را وارد این موضوع کند.

پرس تی‌وی: پس چرا اسرائیل چنین کاری را انجام می‌دهد؟ آن‌ها مسلما می‌دانند که انتخابات در راه است، با این حال به کار خود ادامه می‌دهند، آن‌ها چه دلایلی دارند؟

شوبریج: فکر می‌کنم ضرب‌العجل ماه نوامبر تنها چیزی است که تا قبل از انتخاب دوباره اوباما برای اسرائیل وجود دارد، چرا که ممکن است پس از آن از حمایت امریکایی‌ها در ایده ساخت سلاح‌های هسته‌ای در ایران که مدارکی دال بر آن وجود ندارد، کاسته شود.

واضح است که تا زمان انتخابات در مورد احتمالی که برای اسرائیل وجود دارد، یک تفسیر می‌تواند این باشد که اگر حمله‌ای قبل از ماه نوامبر اتفاق بیفتد و امریکا از آن حمایت نکند، چنین چیزی برای رامنی یک پیروزی تبلیغاتی در مقابل رقبای جمهوری‌خواه خود خواهد بود، و البته که امریکا از اسرائیل حمایت نمی‌کند.

اما فکر می‌کنم این موقعیتی نیست که اسرائیل بتواند از حمایت ۱۰۰ درصدی عموم امریکایی‌ها در این زمان برخوردار شود.

پرس تی‌وی: اطلاعات بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد برنامه هسته‌ای ایران اهداف نظامی در پی ندارد. بنابراین آیا موافق هستید که اسرائیل قصد دارد از این حربه استفاده کند تا حواس مردم را از مشکلات داخلی خود پرت کند؟ ما از شرایط اقتصادی در آن‌جا آگاه هستیم، آمار بیکاری در آن‌جا چندان جالب نیست، و شاهد خودسوزی‌هایی که به طور مرتب در آن‌جا اتفاق میافتد بوده‌ایم، مطمئنا امریکا نیز بحران‌های اقتصادی مخصوص به خود را دارد و لازم نیست به جنبش اشغال در آن کشور اشاره کنیم.

شوبریج: اول از همه در رابطه با امریکا، فکر می‌کنم با توجه به این‌که انتخابات نزدیک است و در حدود ۱۰۰ روز دیگر اتفاق خواهد افتاد، اقتصاد و مسائل داخلی چیزی است که بیشترین توجه نامزدهای ریاست جمهوری و رسانه را به خود اختصاص داده است.

اما بله، فکر می‌کنم این مورد در مورد چیزی که در اسرائیل جریان دارد بیشتر صدق کند، یک کشور از لحاظ داخلی سعی می‌کند با در نظر گرفتن سایر کشورها توجه مردم را از مشکلات داخلی به یک تهدید خارجی جلب کند.

یکی از مسائل کلیدی دقیقا همان چیزی است که شما به آن اشاره کردید، میزان توافق بر سر این‌که آیا ایران برای کشورهای همسایه خود و دیگر کشورهای جهان در زمینه برنامه هسته‌ای تهدید محسوب می‌شود یا نه.

بسیار مهم است که به اختلافات حتی در درون خود اسرائیل بنگریم، ایران می‌گوید در حال توسعه سلاح هسته‌ای نیست اما مشخص است که اسرائیلی‌ها در نشست سران عالی رتبه خود، آن‌گونه که به رسانه‌ها درز پیدا کرده است، به نتیجه‌ای مشابه رسیده‌اند، این‌که ایران در پی توسعه و تولید سلاح هسته‌ای نیست.
مقامات عالی رتبه امریکا نیز به همین نتیجه رسیده‌اند.

حتی اگر در پس این تهدیدها را نگاه کنیم، حتی اگر دلیل داخلی داشته باشد، به نظر نمی‌رسد چنین توافقی وجود داشته باشد؛ و البته این که کسانی هم هستند که می‌گویند اصلا نیازی به حمله نیست چرا که بسیار بعید است که ایران به دنبال توسعه سلاح هسته‌ای باشد.

همه مردم به غیر از نتانیاهو و برخی از جنگ طلبان و بخصوص جنگ طلبان امریکا عقیده دارند که موضوع بر سر این است که در حال حاضر چه مدارکی موجود است.

پرس تی‌وی: اجازه دهید در مورد چیزی از شما سوال کنم که با نظر شما متفاوت است، گزارش‌هایی موجود هستند که اشاره می‌کند اسرائیل به هیچ طریق نمی‌تواند چنین حمله‌ای را انجام دهد، چرا که جزیی از یک برنامه نظامی جهانی است که توسط فرماندهی راهبردی امریکا رهبری می‌شود و ناتو و هم پیمانان عرب امریکا را دربر می‌گیرد که به لحاظ عملیاتی با یکدیگر ادغام شده‌اند، آیا با این ارزیابی موافق هستید؟

شوبریج: خیر من چنین اعتقادی ندارم، فکر می‌کنم در یک سطح وسیع و راهبردی جهانی ممکن است چنین چیزی وجود داشته باشد و قطعا ساختارهای نظامی و سیاسی، به ویژه در زمینه تبادل اطلاعات وجود دارند، اما از لحاظ فنی برای اسرائیل انجام یک حمله به ایران بدون حمایت کامل امریکا ممکن است.

این در تناقض با آن‌چه گفته شد نیست، آن‌ها قادر به انجام چنین حمله‌ای هستند اما براساس توانایی‌ها و دورنمای موفقیت‌شان این حمله کاملا نمادین خواهد بود، این مساله به هیچ وجه نخواهد توانست توانایی‌های نظامی و یا هسته‌ای ایران را نابود کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=39619

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر