2

دانشگاهها علاوه بر بومی سازی باید تعامل فرهنگی نیز مدنظر باشد

  • کد خبر : 41238
  • ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۷

در دانشگاه جوانانی از فرهنگها، نژادها و اقوام مختلف گرد هم می آیند پس باید دانشگاههای کشور آمادگی و پتانسیل لازم را برای پذیرش دانشجویان از اقصی نقاط کشور با هر گویش و رویشی داشته باشند.

افق(ofoghnews.ir): دکتر ˈحسین نادری منشˈ در مراسم معرفی سرپرست جدید دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان افزود: نقش دانشگاه در توسعه کشور نقشی بی بدیل و دانشگاه کارخانه انسانسازی است.

وی در ادامه با اشاره به بازتاب درخواست سرپرست سابق این دانشگاه مبنی برلزوم بومی سازی و کاهش سهمیه دانشجویان دانشگاههای ایلام، چهارمحال و بختیاری و لرستان و افزایش سهمیه دانشجویان خوزستانی از وزارت علوم در رسانه های بیگانه نیز گفت: در دانشگاه جوانانی از فرهنگها، نژادها و اقوام مختلف گرد هم می آیند پس باید دانشگاههای کشور آمادگی و پتانسیل لازم را برای پذیرش دانشجویان از اقصی نقاط کشور با هر گویش و رویشی داشته باشند.

او افزود: نگاه بومی سازی در دانشگاهها کاهش هزینه های رفت و آمد و در کنار کانون گرم خانواده قرار گرفتن را موجب می شود.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: برای اینکه در جامعه یک تفکر و نظام منطقی عالمانه انسانساز شکل بگیرد تعامل فرهنگی لازم است پس در دانشگاهها هم بحث بومی سازی و هم تعامل فرهنگی مدنظر است.

وی همچنین با اشاره به توسعه و گسترش آموزش عالی در کشور گفت: قبل از انقلاب استان کردستان تنها ۴۰۰ دانشجوی تربیت معلم داشت اما هم اینم بیش از ۷۰ هزار دانشجو دارد و این از میانگین رشد جمعیت دانشجوی کشور که ۲۲ درصد می باشد بالاتر است.

دکتر نادری منش در ادامه با اشاره به افزایش قابل توجه مراکز آموزش عالی در سیستان و بلوچستان و جزیره قشم نیز گفت: سیستان و بلوچستان هم اینک یکی از ۱۰ دانشگاه برتر کشور می باشد و این از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است.

وی اظهارداشت: در سالهایی که کشور دارای ۳۵ میلیون نفر جمعیت بود و روزی شش میلیون بشکه نفت تولید می کرد تنها دارای ۱۷۵ هزار دانشجو بود اما اکنون چهار میلیون و ۴۰۰ هزار دانشجو در مراکز مختلف آموزش عالی داریم و این موضوع حاکی از نگاه عدالت محور و توزیع متوازن آموزش عالی در اقصی نقاط کشور است.

او افزود: همچنین با توجه به هشت سال جنگ و وجود مشکلاتی مانند گرد و غبار خوزستان نیز دارای ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار دانشجو است و هم اینک جزو استانهای پنجم تا ششم از لحاظ جمعیت دانشجویی است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری میانگین جمعیت دانشجویی کشور را نسبت به کل جمعیت آن پنج هزار و ۱۰۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر ذکر و بیان کرد: هم اینک ایران از این جهت در جهان اسلام رتبه نخست را دارا است در حالی که میانگین دانشجویی در کشوری چون عربستان سه هزار نفر می باشد.

نادری منش در ادامه با اشاره به فتنه ۸۸ توسط دشمن نیز اظهارداشت: دشمن تمام سعی و سرمایه گذاری خود را علیه دانشگاهها انجام می دهد و نمونه بارز آن فتنه ۸۸ بود که گفتند دانشگاهها دیگر آرام و آسایش ندارند و یک نمونه دیگر آن نیز اتفاقات جزیی در چند روز اخیر بود که خبر آن از شبکه های خارجی منتشر شد و با قومی و طایفه ای کردن موضوع بر روی درخواست بومی گرایی دانشگاه کشاورزی رامین خوزستان مانور دادند.

وی گفت: همه ما به ویژه مسئولان دانشگاهی، اعضای هیات علمی، اساتید و دانشجویان باید باید هوشیار و فعال باشیم و نگذاریم دشمن به وسیله هر موضوع جزئی ضربه به نظام بزند.

معاون وزیر علوم افزود: تلاش دانشگاه رامین باید قطع وابستگی کشور به بیگانگان در حوزه کشاورزی باشد لذا وظیفه جدی رفع ضعفها در زمینه بهینه سازی و بهره وری از آب و خاک، تامین مواد غذایی، اصلاح نژاد دام و گیاهان است.

طی این مراسم دکتر ˈعبدالامیر معزیˈ به عنوان سرپرست جدید دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین معرفی شد.

مسوول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان نیز در این مراسم اظهارداشت: مدیران و کارگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی باید از غرور و تکبر اجتناب کنند و بدانند که غرور محکوم به شکست است.

حجت الاسلام ˈعلی جولایی مفردˈ افزود: مدیران باید ایمانی قوی داشته باشند و با اعضای زیردست خود به نحو صحیح ارتباط برقرار کنند .

وی گفت: حضرت محمد(ص) کسی بود که در دوران بعثت توانست مردم آن زمان را که جاهل بودند به راه راست هدایت کند پس لازم است که اساتید و اعضای هیات علمی نیز به سیره نبوی عمل و با رفتار صحیح دانشجویان را به علم آموزی ترغیب کنند.

او افزود: درمکتب اسلامی همه انسانها برادر و برابرند، اسلام با همه انسانها یکسان رفتار می کند و هیچ قومی به قوم دیگر جز به لحاظ ˈشایستگیˈ برتری ندارد/ایرنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=41238

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر