1

دانشگاه پیام نور ظرفیت خوبی در رابطه با تحول در علوم انسانی دارد

  • کد خبر : 43510
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۶

‌بهینه‌سازی وضع موجود و سپس نزدیک کردن به مدیریت اسلامی و در نهایت به طور کامل اسلامی کردن از برنامه‌‌های کوتاه مدت و بلند مدت است.

لطف‌الله فروزنده معاون پارلمانی رئیس جمهور در همایش مؤلفین و مدرسین مدیریت اسلامی در دانشگاه پیام نور، با بیان اینکه مقام معظم رهبری بارها بحث تحول در علوم انسانی را مطرح کردند، اظهار داشت: دانشگاه پیام نور ظرفیت خوبی را برای لبیک گفتن به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با تحول در علوم انسانی دارد.

فروزنده با اشاره به اینکه دوره‌های مختلفی برای تحول در علوم انسانی در دانشگاه پیام نور برگزار شده است، گفت:‌ دوره‌های مختلفی برای تحول در علوم انسانی برگزار شد که یکی از آن دوره‌ها، دوره مدیریت اسلامی است که در این دوره به بررسی چیستی مدیریت اسلامی پرداخته می‌شود.

وی افزود: باید بررسی اینکه مدیریت اسلامی چیست، با کمک حوزوی‌ها صورت گیرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید وضع موجود را درست کنیم، تصریح کرد: ‌بهینه‌سازی وضع موجود و سپس نزدیک کردن به مدیریت اسلامی و در نهایت به طور کامل اسلامی کردن از برنامه‌‌های کوتاه مدت و بلند مدت است.

فروزنده اضافه کرد: ما برای مدیریت اسلامی مجموعه‌ای را جمع کردیم که جنبه ارزشی و کاربردی دارد و سپس آنها را بروز رسانی کردیم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در مورد بروز رسانی و تعیین سرفصل‌ها در مدیریت اسلامی گفت: تا پایان امسال ۱۵ یا ۱۶ عنوان و سرفصل را در زمینه مدیریت اسلامی تغییر می‌دهیم.

وی افزود: شروع این تحول در مدیریت اسلامی از دانشگاه پیام نور است که باید آن را به یک نهضت عمومی تبدیل کنیم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در مورد مرکز مطالعات مدیریت اسلامی در دانشگاه پیام نور نیز گفت: برای این مرکز ردیف بودجه‌ای جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است که باید خروجی این مرکز هم به صورت کتاب باشد.

فروزنده با بیان اینکه اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها بیشتر به آموزش گرایش دارند، تصریح کرد: نهایتاً اعضای هیئت علمی برای تبدیل وضعیت خود به دنبال مقاله هستند ولی باید بابی را برای کتاب در نظر بگیریم که بتوانیم مشکلی از مشکلات کشور را در حوزه علوم انسانی حل کنیم.

به گفته وی، ما تئوری‌هایی را در دانشگاه‌ها داریم ولی استاد و دانشجو نمی‌تواند آنها را پیاده کند.

فروزنده با بیان اینکه یک زمانی طرح دوره‌های فراگیر در وزارت علوم مثل کفر بود‌، تصریح کرد: امروز همه دانشگاه‌ها دوره‌های فراگیر را راه‌اندازی کردند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه می‌دانند مفاهیمی که در علوم انسانی و مدیریت وجود دارد، بر اساس تفکر غرب است، اظهار داشت: تفکرات غرب با تفکرات ما در تضاد است و حتی دین آنها بر اساس سکولاریسم است، که ما باید از نظر مبانی تغییرات اساسی در آن ایجاد کنیم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با تقسیم‌بندی دستاوردهای غرب به ۲ دسته اظهار داشت: ‌بخشی از دستاوردهای غرب جنبه‌های ارزشی و بر اساس تفکر مادی است و بخشی دیگر از دستاوردهای غرب مانند تکنیک طراحی، استراتژیک و علمی است که باید به عقل مراجعه کنیم.

وی با بیان اینکه باید در مدیریت اسلامی ۳ حوزه را بررسی کنیم، تشریح کرد: باید اصول مبانی ارزشی، مباحث رفتاری و مسائل مدیریت را برای تدوین مدیریت اسلامی بررسی کنیم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه برخی سرفصل‌های مدیریت ۲۵ الی ۳۰ سال است که تغییر نکرده، گفت: باید در کنار تحول بحث بروز رسانی سرفصل‌ها را نیز در دستور کار خود قرار دهیم.

فروزنده با اشاره به اینکه بنا بر دستور مقام معظم رهبری باید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را طراحی کنیم، تصریح کرد: مسائل مدیریت اسلامی نیز در این الگو قرار دارد که باید در دانشگاه‌ها بررسی شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تحول در علوم انسانی ۵ حوزه را تعریف کرده است، اظهار داشت: حوزه سرفصل‌ها، محتوا، اساتید، دانشجو و کارهای تحقیقاتی از حوزه‌هایی هستند که در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تحول در علوم انسانی تعریف شده است.

فروزنده با بیان اینکه ۱۰ هزار دانشجو در دوره کارشناسی، ۲۵۰۰ دانشجو در دوره کارشناسی ارشد و ۱۰۰ دانشجو در دوره دکتری در رشته مدیریت اسلامی تحصیل می‌کنند، اظهار داشت: ۱۰ درصد دانشجویان علوم انسانی در حال حاضر در رشته مدیریت هستند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه ۲۷، ۲۶ درصد از فارغ‌التحصیلان بیکار هستند، تاکید کرد: دلیل این بیکاری‌ها آن است که به صورت بینشی در دانشگاه‌ها کار نکردیم.

فروزنده با بیان اینکه الزام برای تحول در علوم انسانی گفتمان غالب است، اظهار داشت: در دانشگاه پیام نور گفتمان غالب تحول در علوم انسانی است و همچنین انگیزه برای تحول وجود دارد، بنابراین امروز باید بنیادی را راه‌اندازی کنیم که تحول در علوم انسانی را پیگیری کند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اینکه ۶۰ جلد کتاب در حوزه مدیریت اسلامی تدوین شده است، گفت: ما باید مبانی مدیریت اسلامی را از حوزه بگیریم و بعد در دانشگاه‌ها آنها را به صورت یک مدل عملیاتی طراحی کنیم.

وی افزود: بر اساس این مدل‌ها بود که سازمان بسیج را درست کردیم و در دوران جنگ کشور را اداره کردیم.

فروزنده با بیان اینکه تدریس درس مدیریت اسلامی را تصویب کردیم، اظهار داشت: تدریس درس مدیریت اسلامی را در دوره‌های لیسانس، فوق لیسانس و دکتری تصویب کردیم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور اضافه کرد:‌ باید برای تحول در مدیریت اسلامی نهضت تولید کتاب را راه‌اندازی کنیم که اساتید در آن نقش اساسی دارند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=43510

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر