1

در بحبوحه حملات تل‌آویو به غزه شرایط سیاسی علیه اسرائیل تغییر کرده است

  • کد خبر : 47507
  • ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۸

هرجانی که در غزه گرفته می‌شود تنها از بین رفتن زندگی یک انسان نیست، بلکه مرگ تدریجی وجدان جمعی است، وجدانی که به شیوه‌ای دردناک در مقابل رنج ملت ستمدیده و استبداد غیرقابل وصف رژیم قاتل و استعمار‌گر ساکت است.»

یک زن فلسطینی تصویر کودکی که در حمله هوایی رژیم اسرائیل به نوار غزه کشته شد را در دست دارد. (۱۷ نوامبر ۲۰۱۲)
یک تحلیل‌گر برجسته سیاسی به پرس تی‌وی گفته است در پی یورش مداوم رژیم تل‌آویو به نوار غزه شرایط سیاسی بر علیه اسرائیل تغییر کرده است.
دکتر اسماعیل سلامی، تحلیل‌گر سیاسی و کارشناس مسائل خاورمیانه در مقاله‌ای که در تارنمای شبکه پرس تی‌وی منتشر شد، نوشت: «به لطف رویدادهای منطقه، معادلات سیاسی به شدت به ضرر رژیم اسرائیل تغییر یافته است. رژیم اسرائیل دیگر از سوی حسنی مبارک، دیکتاتور منصوب شده از سوی امریکا که در طول دهه‌های گذشته به لحاظ مالی و نظامی به رژیم صهیونیستی کمک می‌کرد، حمایت نمی‌شود.»

سلامی حمایت جهانی از غزه، به ویژه از سوی ترکیه و قطر را ستود و اشاره کرد برای نجات زندگی مردم غزه باید کار بیشتری انجام شود.

شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر خشم ملت خود را ابراز کرد و گفت: «من به نام قطر این (حمله) را محکوم می‌کنم… این جنایت کثیف نباید بدون مجازات باقی بماند. شورای امنیت سازمان ملل باید وظیفه خود را برای حفظ صلح و امنیت در دنیا به انجام برساند.»

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه اعلام کرد: «قبل از این انتخابات آن‌ها (رژیم اسرائیل) به دلایل ساختگی مردم بی‌گناه غزه را هدف گرفتند. قدرت‌های سلطه‌گر جهان اکنون مردم غزه و مبارزان را به پرداختن بهای آن وادار می‌کنند و ما به عنوان جمهوری ترکیه با برادرانمان در غزه و آرمان مطلق آنان همراه هستیم.»

سلامی افزود: «شنیدن این سخنان، به ویژه از سوی ترکیه و قطر به راستی مایه دلگرمی است اما تنها سخن گفتن کافی نیست و به سختی می‌تواند به مردم غزه که در معرض از دست دادن جان خود هستند کمک کند. آنها باید به جای حمایت کلامی، به لحاظ مالی و نظامی به مردم غزه کمک کرده و آنان را به سلاح و جنگ‌افزار مجهز کنند.»

با وجود این، وی سیاست‌های دوگانه این دو کشور را محکوم کرد و گفت: «وقتی صحبت از سوریه به میان می‌آید، آنان اصرار دارند که نیت‌شان از تسلیح شورشیان خیر است و اینکه آنان برای هدفی درست می‌جنگند. بگذارید آنان این کار را برای مردم غزه انجام دهند و ثابت کنند که نیت خیرشان تنها برای یک گروه نیست.»

این تحلیل‌گر سیاسی همچنین با اشاره به واکنش مسلمانان سراسر جهان به تهاجم رژیم اسرائیل، سکوت دولت‌های جهان را محکوم کرد.

وی گفت: «نمایش جهانی هم‌بستگی مسلمانان جهان با مردم غزه نشانه خوبی از آن است که نهاد صهیونیستی اجازه نخواهد داشت به هرگونه ماجراجویی خونین و اهریمنی دست بزند و اینکه خط قرمزی وجود دارد که این رژیم با گستاخی تمام از آن عبور کرده است.»

سلامی در ادامه نوشت: «هر جانی که در غزه گرفته می‌شود تنها از بین رفتن زندگی یک انسان نیست، بلکه مرگ تدریجی وجدان جمعی است، وجدانی که به شیوه‌ای دردناک در مقابل رنج ملت ستمدیده و استبداد غیرقابل وصف رژیم قاتل و استعمار‌گر ساکت است.»

تظاهرکنندگان در سراسر جهان روز دوشنبه (۲۹ آبان، ۱۹ نوامبر) در اعتراض به بمباران بی امان نوار غزه از سوی رژیم اسرائیل به خیابان‌ها آمدند.

حملات هوایی رژیم اسرائیل و بمباران‌های آن که از تاریخ ۱۴ نوامبر آغاز شد، دست کم ۱۰۹ فلسطینی را کشته و بیش از ۹۰۰ تن دیگر را زخمی کرده است.

اسرائیل از ۱۴ نوامبر تاکنون، با بیش از یک هزار و ۳۵۰ حمله هوایی و دریایی، نوار غزه را هدف قرار داده است.

غزه همچنین از سال ۲۰۰۷ میلادی، تحت محاصره همه جانبه رژیم اسرائیل قرار دارد. محاصره این منطقه پرجمعیت سطح استانداردهای زندگی را به شدت کاهش داده و بر فقر و بی‌کاری در این منطقه افزوده است.

رژیم آپارتاید اسرائیل با محاصره غزه، حدود ۱.۷ میلیون فلسطینی ساکن این منطقه را از دستیابی به حقوق اولیه خود همانند حق آزادی تردد، حق برخورداری از کار و دستمزد مناسب و برخورداری از امکانات بهداشتی و آموزشی کافی، محروم کرده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=47507

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر