2

چرا ژنرال دیوید پترائوس مدیر آژانس اطلاعات مرکزی( سیا) استعفا داد؟

  • کد خبر : 48152
  • ۰۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۲

ژنرال پترائوس به علت تلاش برای بازسازی ساختار سازمان سیا به عنوان سازمان پایبند به سیاستهای ترور از سمت خود استعفا کرد.

 روزنامه الوطن در شماره امروز خود در مقاله ای با عنوان «پشت پرده رابطه ژنرال پترائوس» به قلم میشل استاینبرگ نوشت، همه مردم اکنون می دانند ژنرال دیوید پترائوس مدیر آژانس اطلاعات مرکزی( سیا) به دلیل مسائل اخلاقی از سمت خود کناره گیری کرد. روزنامه های محلی و شبکه های تلویزیونی آمریکا مردم این کشور را- که به شایعه پراکنی علاقه مندند- به جزئیات مربوط به ناپختگی ژنرال پترائوس اشباع کرده اند، اما داستان واقعی پشت پرده کناره گیری این ژنرال، مهمتر و جدی تر است، زیرا این کناره گیری به سیاستهای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا درباره کشورهای اسلامی ربط دارد.

نویسنده این مقاله با اشاره به اینکه جمهوری خواهان می خواستند مدیر سابق آژانس اطلاعات مرکزی در انتخابات ریاست جمهوری دو هزار و دوازده نامزد شود، و وی همچنین به عنوان نامزد احتمالی این انتخابات در سال دو هزار و شانزده مطرح بود، تصریح کرد: منتقدان بزرگ دیوید پترائوس می گویند وی از عملیات هواپیماهای بدون سرنشین برای ترور دشمنان حمایت می کرد و در همین حال سیاستهای اوباما در اجرای عملیتهای ترور بدنام بود و داخل آژانس اطلاعاتی آمریکا به شدت از عملکرد پترائوس انتقاد می شد، زیرا وی این آژانس را به بازوی کمکی واحد عملیات ویژه پنتاگون تبدیل و برای نظامی کردن این آژانس -به زیان ماموریاتهای اطلاعاتی دیگر- تلاش می کرد.

میشل استاینبرگ در ادامه افزود: در همین حال یکی از افسران بلند پایه آژانس اطلاعاتی آمریکا معتقد است با دستیابی گروه های اسلام خواه به قدرت در کشورهای عربی و جدی شدن کشمکش بین ایران و کشورهای عربی، ‌باید این آژانس در خط مقدم این تحولات قرار بگیرد، از این رو باید آمریکا تغییرات گسترده در کشورهای اسلامی را درک کند تا واشنگتن مرتکب اشتباهات سنگینی نشود، اما ادامه عملیات هواپیماهای بدون سرنشین دشمنان آمریکا را بیشتر می کند.
نویسنده این مقاله با اشاره به اظهارات معاونان سابق باراک اوباما که در مقاله روزنامه نیویورک تایمز در بیست و دوم مه چاپ شد نوشت: یکی از این معاونان سابق در این مقاله تصریح کرد «وکیل» اوباما از مهاراتهای قانونی خود استفاده می کند تا عملیات ترور متوقف نشود، از این رو شماری از دستیاران اوباما استعفا دادند یا اینکه از سمتشان کنار رفتند.

این مسئول آمریکایی همچنین خاطرنشان کرد: به من گفته شد که ژنرال پترائوس از سمت خود کنار رفت چون می خواست آژانس اطلاعات مرکزی را به یک سازمانی تبدیل کند که از سیاست ترور از طریق هواپیماهای بدون سرنشین یا عملیات ویژه دیگر پایبند باشد.

نویسنده این مقاله در پایان تصریح کرد: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا باید رئیس جدیدی برای سیا انتخاب کند و در نشست کنگره باید این انتخاب تایید شود. در این نشست همه مسائل که باعث شد پترائوس از سمت خود کنار برود، مطرح خواهد شد.

در همین حال تحلیلگران و مقامات بلند پایه سیا به رئیس جمهور آمریکا و معاونانش پیامی فرستادند مبنی بر اینکه سیاست عملیات هواپیماهای بدون سرنشین دشمنانی را برای امریکا ایجاد خواهد کرد و نتایج وخیمی به دنبال دارد، اما سئوالی که اکنون مطرح می شود این است که آیا رئیس جمهور و مشاوران امنیتی این پیام را دریافتند و بر اساس آن عمل خواهند کرد؟.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=48152

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر