1

بزرگترین پرونده زنجیره ای یونسکو +تصاویر

  • کد خبر : 48542
  • ۰۷ آذر ۱۳۹۱ - ۶:۳۲

مجری پرونده ثبت مناسک حج ابراهیمی با بیان اینکه ایران نخستین کشوری است که مناسک حج را به ثبت ملی رسانده است، گفت: با پیگیری ایران، حج بزرگترین پرونده زنجیره ای ثبت جهانی یونسکو می شود.

خبرگزاری فارس: ایران؛ پیشگام در ثبت حج/ حج بزرگترین پرونده زنجیره ای یونسکو می شود

هانی رستگاران در گفت وگو با خبرنگار جامعه فارس اظهار داشت: ثبت ملی مناسک مرتبط با حج ابراهیمی که با همکاری دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث طبیعی و معنوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شد در راستای زمینه سازی ثبت جهانی حج در یونسکو است.

وی افزود: این پرونده شامل بخش های گوناگونی از جمله آداب و رسومی همچون طلبیدن حلالیت، بدرقه زائر و حجاج بیت الله الحرام از خانه تا فرودگاه و مراسم مرتبط با آن در شهرها و روستاهای مختلف بوده که توانسته تمام ابعاد مورد نظر را در بر بگیرد. چاووشی خوانی و مراسم ویژه و خاص هر منطقه که در بخش ها و روستاهای مختلف کشور جهت اعزام زائر به سرزمین وحی انجام می شود در این پرونده لحاظ شده است.

مجری پرونده ثبت مناسک حج ابراهیمی گفت: مراحل اعزام زائر و مناسکی که در سرزمین وحی در حج عمره و تمتع فرد باید انجام دهد به طور تفصیلی در پرونده توضیح داده شده است. پس از آن مراسم وداع از سرزمین وحی و چگونگی حضور حجاج در فرودگاه جهت عزیمت به کشور و استقبال از زائر در ایران از فرودگاه تا خانه، نصب پلاکاردها بر دیوار منزل زائر، ریختن خون و قربانی کردن، دادن ولیمه و … در گوشه کنار کشور نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

رستگاران تأکید کرد: اهمیت این پرونده در حال حاضر در این است که ایران به عنوان اولین کشور اسلامی، مناسک مرتبط با حج ابراهیمی را در فهرست آثار ملی و معنوی خود قرار داده و تاکنون هیچ یک از کشورهای اسلامی دست به چنین اقدامی نزده اند. از این رو می توان گفت ایران می تواند پیشنهاد دهنده و پایه گذار ثبت جهانی این موضوع که میراث ماندگار دوران حضرت ابراهیم (ص) تا رسول اکرم (ص)است، باشد و ابتکار عمل را جهت ثبت جهانی این پرونده با همکاری کشور های اسلامی دنیا که علاقه مند به همکاری در این زمینه هستند، به دست گیرد.

 

 

وی افزود:  ثبت ملی این آیین و مناسک معنوی، اقدام موثر و ضروری جهت هموار شدن مسیر ثبت جهانی این مناسک به شمار می رود که البته این امر مستلزم همکاری تنگاتنگ برخی کشور های اسلامی همچون سوریه، ترکیه، پاکستان، افعانستان، عربستان و… است که با هماهنگی هایی که در آینده با وزارت امور خارجه، سازمان حج و زیارت و ارگان های مرتبط به عمل خواهد آمد، در دست بررسی قرار خواهد گرفت.

مجری پرونده ثبت مناسک حج ادامه داد: البته با هماهنگی های صورت گرفته امید است کشور های اسلامی بسیاری در این پرونده همکاری داشته و اطلاعات و مراسم مرتبط با شهر های کشور خود را در این پرونده بگنجانند تا یونسکو این پرونده را در اولویت و فهرست قطعی خود قرار دهد که در این صورت این پرونده می تواند یکی از بزرگ ترین پرونده های زنجیره ای ثبت معنوی جهان در فهرست یونسکو لقب گیرد.

این کارشناس ثبت آثار ملموس و ناملموس سازمان میراث فرهنگی گفت: در روند تهیه پرونده ثبت جهانی مناسک مرتبط با حج ابراهیمی یا به عبارتی طریق الحج مواردی که مد نظر است به طور عمده پیرامون مراسم و آداب و سنن مناطق مختلف در کشور های اسلامی است. فرائض و مناسکی که در مسیر انجام حج عمره و تمتع در پرونده ثبت جهانی ذکر خواهد شد و مورد بررسی قرار خواهد گرفت، فارغ از مسائل فرقه ای و اعتقادی خواهد بود و در راستای انسجام اسلامی و اتحاد بین مسلمین جهان است که این امر مستلزم دوری از پا فشاری بر عقاید مختلف فرقه های اسلامی است که یقینا در راستای تاکیدات و منویات مقام معظم رهبری خواهد بود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=48542

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر