2

میرکاظمی در گفتگوی اختصاصی با افق: به دبیر کلی ایران در سازمان اپک امیدواریم

  • کد خبر : 51458
  • ۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۳

دبیرکل سابق سازمان اپک گفت: اروپا تاثیری در انتخاب دبیرکلی اپک ندارد و نظر کشورهای عضو مهم است.

سید مسعود میرکاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی افق تاکید کرد که امروزچهارشنبه ۲۲ آذر ، وزیران نفت و انرژی دوازده دولت عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت با نام اختصاری اوپک، دومین بار در سال کنونی میلادی گردهم جمع می شوند تا درباره دو موضوع مهم یعنی « تعیین سقف تولید» و مهم تر از آن « انتخاب دبیر کل جدید»، که در نشست قبلی به علت به توافق نرسیدن اعضا مسکوت مانده بود، تصمیم گیری کنند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که، قدرت چانه زنی ایران برای به دست آوردن کرسی دبیرکلی اپک تا چه اندازه بوده است و امکان تصاحب این صندلی برای ایران نسبت به سایر رقبا تا چه اندازه است اظهار  داشت: باید به دو نکته توجه کنیم ، اول اینکه نامزدی که از طرف ایران تعیین می شود تا چه اندازه دارای شرایط مناسب و قوی تر از سایر نامزدهای پیشنهادی است، چرا که اگر نامزد سایر رقبا مثلا قبلا وزیر بوده باشند، دارای نگاه بین الملی نسبت به انرژی است و این کار را کمی پیچیده و سخت تر می کند.
وزیر نفت سابق کشورمان، دومین نکته مهم را قدرت لابی و چانه زنی کشورهای رقیب ایران دانست و تاکید کرد: قدرت و امکان لابی عراق و عربستان به عنوان رقبای اصلی ایران با کشورهای همسو دومین مشکل ایران است و باید دید این کشورها برای به دست آوردن این دوره چهار ساله دبیرکلی سازمان اپک تا چه اندازه بوده است.
 وی با بیان اینکه اگر در فرصتی که تا کنون داشته ایم توانسته باشیم با یک گفتمان قدرتمند و قوی با کشورهای همسوی عضو اپک آنها را متقاعد کنیم که ایران می تواند گزینه مناسبی برای دبیرکلی این سازمان باشد و منافع اپک را حفظ کند؛ می توانیم امیدوار باشیم.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در خانه ملت خاطر نشان کرد:این مسئله خیلی مهم است که بتوانیم نظر و اعتماد کشور های عضو اپک را جلب کنیم.
وی در پاسخ به اینکه ایران تا چه اندازه توانسته اعتماد اعضای اپک را جلب کند؟ گفت: من اطلاع ندارم که ایران تا چه اندازه در این مهم موفق بوده است و باید از خود دولت چنین سوالی را بپرسید.
میرکاظمی بیان کرد که اکوادور به عنوان یکی از رقبای تاثیر گذار در سازمان اپک به دلیل اینکه نتوانسته نظر سایر اعضا را جلب کند از ادامه رقابت کناره گیری کرده است چرا که دبیرکلی اپک، نیاز به اجماع نظر اعضای عضو دارد و حتی اگر یکی از اعضای عضو موافق نامزد پیشنهادی نباشد، امکان و حق «وتو» دارد و پیشنهاد دبیرکلی آن شخص و کشور مد نظر منتفی می شود.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه، عربستان به عنوان یکی از رقبای اصلی ایران در این انتخابات که از حمایت اتحادیه اروپا نیز برخوردار است، آیا می تواند از این ظرفیت تکیه به اتحادیه اروپا برای جلب نظر اعضای اپک استفاده کند ؟ گفت : اروپا تاثیری در انتخاب دبیرکلی اپک ندارد و نظر کشورهای عضو  مهم است.
دبیرکل سابق سازمان اپک تاکید کرد : در صورتی که نظر ایران روی نامزدهای پیشنهادی عراق و عربستان منفی باشد، می تواند «وتو» کرده و این انتخاب و پیشنهاد را نپذیرد.
وزیر نفت سابق کشورمان اظهار امیدواری کرد کهعراق و عربستان نتوانند نامزد مناسبی را برای این سمت معرفی کنند که قوی تر از «غلامحسین نوذری» نامزد پیشنهادی ایران باشد
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=51458

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر