2

رایزنی های ایران وترکیه درپی کاهش بحران درمنطقه

  • کد خبر : 5313
  • ۲۰ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۴

ایران وترکیه درپی کاهش بحران درمنطقه وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه یکشنبه شب در تهران ضمن مرور روابط برادرانه و خوب تهران – آنکارا ، پیرامون تحولات حساس و مهم منطقه رایزنی و تبادل نظر کردند. دکتر علی اکبر صالحی در این دیدار که روز گذشته برگزار شد با ابراز خرسندی از […]

ایران وترکیه درپی کاهش بحران درمنطقه

وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه یکشنبه شب در تهران ضمن مرور روابط برادرانه و خوب تهران – آنکارا ، پیرامون تحولات حساس و مهم منطقه رایزنی و تبادل نظر کردند.

دکتر علی اکبر صالحی در این دیدار که روز گذشته برگزار شد با ابراز خرسندی از اولین سفر وزیر امور خارجه ترکیه به ایران پس از انتخابات این کشور ، بار دیگر پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات اخیر را از سوی دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت.

وزیر امور خارجه کشورمان رفت و آمد متقابل مقامات دو کشور را فرصتی مغتنم برای رایزنی‎های سازنده خواند و افزود : سفر شما به تهران حامل پیام مهمی خواهد بود و امید است در مذاکرات به نتایج مهم و مثبت برای منافع دو کشور و مورد نظر طرفین نایل شویم.

احمد داوداوغلو نیز در این دیدار روابط و مناسبات دوستی حاکم بر دو کشور را فراتر از معیارهای موجود خواند و این روابط برادرانه را نیاز دینی و معنوی دو طرف توصیف کرد.

وی گفت : ما و شما قرن‎ها در خاک و فرهنگ مشترک زندگی کرده‎ایم و معتقدیم ثبات ترکیه برای ایران مهم و متقابلا ثبات ایران برای ترکیه مهم است.

در این مذاکرات که سه ساعت به‎طول انجامید وزرای امور خارجه ایران و ترکیه سپس به رایزنی پیرامون تحولات منطقه پرداخته و با حساس خواندن شرایط تاریخی منطقه و تاثیرات استراتژیک تحولات جاری بر منطقه ، کشورهای منطقه و جهان ، بر ضرورت همکاری ، هم‎فکری و رایزنی به‎منظور کمک به کاهش بحران‎ها، جلوگیری از مداخله خارجی و تامین مطالبات مشروع مردم در جهت ثبات ، امنیت و رفاه منطقه و ملت‎های منطقه تاکید کردند.

دکتر صالحی و داود اوغلو ضمن رایزنی و ارائه دیدگاه‎های خود در خصوص تحولات جاری در مصر ، تونس ، لیبی، عراق ، لبنان ، سوریه بحرین و فلسطین ، مواضع هوشمندانه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه را در قبال این تحولات مورد توجه قرار داده و بر ضرورت استمرار رایزنی‎ها و همکاری‎های فی‎مابین تاکید کردند.

دکتر صالحی با حساس خواندن شرایط در منطقه موضع جمهوری اسلامی ایران را در قبال تحولات منطقه و بیداری اسلامی ، تامین مطالبات مشروع مردم و احترام به حقوق شهروندی از طریق گفت‎وگو و شیوه‎های مسالمت‎آمیز و اجتناب از مداخله خارجی در راستای صلح ، ثبات و امنیت منطقه توصیف کرد.

داود اوغلو نیز با اشاره به اینکه منطقه دوران حساسی را سپری می کند ،‌تاکید کرد مسائل منطقه باید با راهکارهای منطقه‎ای حل و فصل شود و لازم است با همکاری و رایزنی مشترک از هر فرصتی برای کمک به کاهش درگیری‎ها استفاده کرد.

دکتر علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه به‎منظور انجام یک دیدار رسمی یک روزه از اسلوونی تهران را به‎مقصد لوبلیانا پایتخت این کشور ترک کرد.

گسترش مناسبات تهران – لوبلیانا در حوزه‎های سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و پارلمانی و سایر موضوعات مورد علاقه دو کشور از جمله محورهای مذاکرات دکتر صالحی و ساموئل اژبوگار همتای اسلوونیایی وی در این سفر خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در این سفر سفارت جمهوری اسلامی ایران در لوبلیانا را نیز افتتاح خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=5313

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر