1

سونامی مالیاتی جدید در راه است

  • کد خبر : 53826
  • ۰۵ دی ۱۳۹۱ - ۶:۵۹

در بیست و چهارمین نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران گزارشی از بازدید برخی از اعضای این کمیسیون از شهرک صنعتی پرند ارائه و در عین حال نسبت به سونامی مالیاتی که با اجرای لایحه جدید قانون مالیات در راه است، هشدار داده شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، محمدرضا بهرامن، نایب رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران، در این نشست تصریح کرد: پس از بازدید از شهرک صنعتی پرند و گفت‌وگو با مدیران واحدهای تولیدی، به این جمع بندی رسیدیم که در حال حاضر واحدهای فعال در این شهرک صنعتی با ۵۰ درصد ظرفیت رسمی خود فعالیت می‌کنند. او اضافه کرد که برخی از واحدهای مستقر در شهرک صنعتی پرند، حتی در مقایسه با سال گذشته با افت ۳۰ درصدی تولید مواجه شده اند. او بیان کرد: واحدهای فولادی این شهرک صنعتی با مشکلات جدی در تولید و فعالیت دست به گریبان هستند، این در حالی است که واحدهای قطعه‌سازی فعال در این شهرک صنعتی به دلیل شرایط حاکم بر فعالیت تولیدی، بخش زیادی از بازار خود را از دست داده‌اند.
نایب رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران به تعدیل نیرو در واحدهای فعال شهرک صنعتی پرند اشاره کرد که به گفته وی، برخی از این واحدها نسبت به سال گذشته ۴۰ تا ۵۰ درصد از نیروهای خود را به دلیل شرایط اقتصادی و تولیدی اخراج کرده‌اند.
بهرامن در ادامه این نشست، به کشور ترکیه اشاره کرد که به گفته وی از جمله کشورهای موفق در زمینه فعالیت شهرک‌های صنعتی است. او با بیان اینکه در ترکیه شهرک‌های صنعتی در دست بخش خصوصی است، پیشنهاد کرد که مدیریت یکی از شهرک‌های صنعتی در ایران به اتاق تهران واگذار شود تا دولت با نحوه مدیریت این مناطق اقتصادی آشنا شود. او خاطرنشان کرد که پیشنهاد خود را با رییس اتاق ایران نیز در میان گذاشته است.
در ادامه این نشست، محمدرضا نجفی منش با پیشنهاد بهرامن مبنی بر اقدام اتاق تهران در جهت تصدی یک شهرک صنعتی، مخالفت کرد، چرا که به گفته وی، اتاق بازرگانی نمی‌تواند وارد مسائل اجرایی شود. او این پیشنهاد را مطرح کرد که اتاق تهران با مسوولان شهرک‌های صنعتی وارد مذاکره شده و برای حضور نماینده‌ای از اتاق بازرگانی در هیات مدیره شهرک‌های صنعتی چانه‌زنی کند.
مشکلات واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی
احمد پورفلاح دیگر عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران نیز گفت: سال پیش، یک هفته پس از آنکه نمایندگان اتاق بازرگانی از شهرک صنعتی شمس آباد بازدید کردند، برخی از معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت به بازدید از این شهرک صنعتی رفتند و جالب آنجا بود که فعالان اقتصادی این شهرک صنعتی در گفت وگو با مسوولان وزارتخانه عنوان کردند که هیچ مشکل و معضلی در تولید ندارند و تنها مشکل‌شان این است که زمینی برای سوارکاری ندارند.
او افزود: این در حالی است که مدیران و فعالان شهرک صنعتی شمس آباد در ملاقات با نمایندگان بخش خصوصی، به شدت از اوضاع حاکم بر این شهرک صنعتی گلایه کرده بودند و از شرایط تولیدی و اقتصادی خود شکایت داشتند.
رییس کمیسیون صنعت اتاق ایران در ادامه تصریح کرد: طبق وعده‌هایی که مسوولان داده‌اند، قرار بود واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی از برخی معافیت‌های مالیاتی برخوردار باشند. اما این اتفاق تاکنون رخ نداده و وزارت اقتصاد نسبت به آن بی‌توجه است.
پورفلاح با اشاره به برخی انتقادها و گلایه‌های مدیران واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی از وعده‌های بی‌سرانجام دولت اضافه کرد: براساس آنچه که دولت وعده داده بود، بنا بود که هیات امنای شهرک‌های صنعتی از سوی واحدهای تولیدی مستقر در این شهرک‌ها تعیین شود، اما امروز شاهد آن هستیم که مدیران شهرک‌های صنعتی از سوی دولت انتخاب می‌شوند. وی در ادامه بخشی از مشکلات مطرح شده از سوی فعالان شهرک صنعتی پرند را مشکل تامین مواد اولیه، بازگشایی ال‌سی، مطالبات معوق، ممنوع‌الخروجی مدیران، کاهش نیروهای شاغل عنوان کرد.
به گفته این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، فعالان شهرک صنعتی پرند خواستار استقرار دفتر اتاق تهران در این شهرک صنعتی هستند تا این بخش ارتباط نزدیک‌تری با پایگاه بخش‌خصوصی داشته باشد.
پورفلاح، به یک واحد تولیدی لنت ترمز در این شهرک صنعتی اشاره کرد که به گفته وی، محصولات این واحد به کارخانه‌های بنز و بی‌ام‌و در آلمان ارسال می‌شود و سفارشات بالایی از این دو کمپانی بزرگ آلمانی دارد اما به دلیل کمبود نقدینگی و مشکل تامین مواد اولیه با خطر کاهش تولید رو‌به‌رو است.
نگرانی از لایحه مالیاتی دولت
پورفلاح همچنین به موضوع لایحه مالیاتی دولت اشاره کرد و افزود: برای بسط دیدگاه‌ها و اعمال نظرات کارشناسی، تاکنون جلسات متعددی با کمیسیون‌های مجلس داشته‌ایم و در هر یک از این جلسات نسبت به تصویب این لایحه و وقوع یک سونامی مالیاتی در کشور هشدار داده‌ایم. او با تاکید بر اینکه نباید اجازه داد که این لایحه به رغم مشکلات و کاستی‌هایی که دارد، در مجلس تصویب شود، گفت: نمایندگان مجلس در خصوص قانون نظام صنفی نیز قول داده‌اند که بدون مشورت بخش خصوصی نسبت به تصویب آن اقدام نکنند.
محسن خلیلی نیز در این نشست به کشور آلمان اشاره کرد که به گفته وی در این کشور صنعتگران از احترام و جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و همین عامل منجر به آن شده است که امروز به رغم مشکلات اقتصادی در اتحادیه اروپا، آلمان تنها کشوری است که دچار بحران نشده است. او در ادامه خاطرنشان کرد: اگر از توانایی و امکان بالایی برخوردار بودم، تمام متخصصان و آگاهان ایران را دور هم جمع می‌کردم تا سند استراتژی صنعت، تجارت و خدمات را بنویسند. او با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت استراتژی توسعه صنعتی را نوشته است، افزود: آنچه که وزارتخانه تدوین کرده است نیاز به تکمیل و همکاری بخش خصوصی و فعالان اقتصادی دارد تا با همکاری هم نقشه راه توسعه صنعتی ایران تدوین شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=53826

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر