1

بزرگ‌ترین تجمع انسانی جهان+تصاویر

  • کد خبر : 54024
  • ۰۶ دی ۱۳۹۱ - ۶:۳۹

۱۷میلیون زائر در مراسم امسال شرکت خواهند کرد. این آمار در حالی است که در مراسم سالانه حج، کم‌تر از ۴میلیون زائر شرکت می‌کنند. بودائیان نیز سالانه مراسمی دارند که در آن، کم‌تر از ۲میلیون نفر گرد هم می‌آیند. به این ترتیب، با اختلاف قاطعی، این مراسم را «بزرگ‌ترین تجمع انسانی» می‌نامند.

همه ساله، در اربعین حسینی، کربلای معلی میعادگاه عاشقان ثارالله است. این مراسم که هر سال، رونق بیش‌تری می‌یابد، در سال‌های اخیر به چنان عظمتی دست یافته است که می‌توان با قاطعیت آن را «بزرگ‌ترین تجمع انسانی در جهان امروز» خواند.
در همین رابطه، به صورت روزانه اخبار و گزارش هایی را به خوانندگان ارجمند و همه آرزومندان زیارت سالار شهیدان تقدیم خواهیم کرد.
در نخستین شماره از سلسله‌گزارشات اربعینی، به میزان جمعیت می‌پردازیم.

 تصویری از پیاده‌روی اهالی استان ذی‌قار (به مرکزیت ناصریه) در جنوب شرقی عراق و فاصله ۲۷۵ کیلومتری کربلای معلی. این عکس به مراسم سال گذشته اختصاص دارد.

۱۷میلیون زائر در مراسم امسال شرکت خواهند کرد. این آمار در حالی است که در مراسم سالانه حج، کم‌تر از ۴میلیون زائر شرکت می‌کنند. بودائیان نیز سالانه مراسمی دارند که در آن، کم‌تر از ۲میلیون نفر گرد هم می‌آیند. به این ترتیب، با اختلاف قاطعی، این مراسم را «بزرگ‌ترین تجمع انسانی» می‌نامند.
از میان ۱۷میلیون زائر حسینی در مراسم امسال، ۶۰۰۰۰۰ (۶۰۰هزار) نفر را غیرعراقی‌ها تشکیل می‌دهند. خارجی‌ها، عمدتاً اهالی کشورهای کویت، ایران، عربستان سعودی، بحرین و کشورهای دوردست هستند.

 
نمونه‌ای از تصاویر مراسم عاشورای کویت. این در حالی است که در کشورهای حاشیه خلیج فارس، تنها کشوری که شیعیان در مناطق اقلیت‌نشین حق برگزاری دسته‌جات عزاداری در خیابان را دارند، کویت است.

در کویت، حدود ۳۰% جمعیت را شیعیان تشکیل می‌دهند که پیوند گسترده‌ای با عراقی‌ها دارند. در جریان انتفاضه ۱۹۹۱ شیعیان عراق،‌ اهالی استان میسان (موسوم به اهواریون) عراق، هور العظیم را تبدیل به باتلاقی برای ارتش حزب بعث کردند و به همین علت، ‌پس از سرکوب انتفاضه مورد قلع و قمع شدید صدام قرار گرفتند. جمعیت بسیار زیادی از آنان (به ویژه قبائل بنی‌کعب و خفاجه) مجبور به فرار از عراق شده و در کویت سکنی گزیدند. به همین علت در دهه پایانی سلطه صدام بر عراق،‌ بیش از یک‌سوم (۳۳%) ساکنان کویت را شیعیان تشکیل می‌دادند. شیعیان کویت و عراق، در این دوران پیوندهای عمیقی را برقرار کردند که تا امروز و پس از بازگشت آوارگان عراقی به زادگاه خود ادامه دارد.

 
عکسی از کاروان‌های پیاده کویت در سال گذشته

یکی از تبلورهای این ارتباط فرهنگی، حضور گسترده شیعیان کویت در مراسم اربعین و پیاده‌روی است. این در حالی است که کویتی‌ها برای حضور در این مراسم، باید نزدیک به ۷۵۰ کیلومتر را پیاده طی کنند. حمد بو سالم،‌ یکی از کسانی است که از شهر کویت (پایتخت کشور کویت) دو سال است این مسیر را همراه با یک پرچم که در دست دارد، طی می‌کند. او که برای نخستین بار در مراسم عاشورا سال گذشته این مسیر را طی کرده‌ است، می‌گوید: «طی ۱۸ روز، ۷۵۰ کیلومتر را برای زیارت سیدالشهدا قدم برداشتم.»

او که در این مسیر، از رفتار و استقبال عراقی‌ها، درس گرفته، تصمیم دارد امسال سه موکب (ایستگاه‌های پذیرایی و استراحت زوّار در بین راه) در بین راه راه‌اندازی کند و در این راه، مساعدت و همکاری سفارت عراق در کویت را برای کسب مجوّزهای لازم و ویزا طلب می‌کند تا بتواند بدون همراهی کاروان‌ها و کمی زودتر از روال خروج زوّار اربعین، وارد خاک عراق شود: «همه مسلمانان صرف نظر از عقیده و مذهبشان، اتفاق نظر دارند که امامین حسن و حسین (علیهما السلام) سید و آقای جوانان اهل بهشت هستند.» او در مورد علت اصرار خود چنین توضیح می‌دهد: «امام حسین (علیه السلام) می‌فرمایند “هر کس مرا [در دنیا] زیارت کند، من نیز به دیدارش می‌آیم” … من به دیدار پسر دختر نبیّ مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و السلم) می‌روم و به قدر زحمتی که می‌کشم، پاداش می‌گیرم؛ زیرا سید الهشدا (علیه السلام) خودش، خانواده و اصحابش را برای پاسداشت کلمه توحید و اسلام فدا کرد.»

او در مقایسه مسیر در عراق و کویت می‌گوید: «در عراق خدماتی که موکب ها در بین راه به زوّار ارائه می‌دهند، بسیار عالی است. در کویت نیز تا مسیر رسیدن به صفوان (منطقه‌ای در نزدیکی مرز کویت و عراق) باید چنین امکانی فراهم شود. در احادیث شریف نبوی داریم: “مَثَل حسین مانند کشتی نجات است؛ هر کس بر آن سوار شود، نجات می‌یابد؛ و هر کس چنین نکند، غرض شده و هلاک می‌گردد” و “حسین از من است و من از حسینم” . ما برای تذلل در پیشگاه خداوند و رسولش، مسیر کربلا را با پای پیاده طی می‌کنیم.»

در کنار کویتی‌ها، ایرانیان زیادی (اعمّ از عرب و عجم) در مراسم اربعین حاضر می‌گردند. در حالی که اکثر زوّار ایرانی، مسیر نجف تا کربلا را پیاده طی می‌کنند، گروهی از هم‌وطنانمان از مرز عراق، با پای پیاده به پابوسی سالار شهیدان می‌روند.

همه ساله گروه زیادی از هم‌وطنان خوزستانی از شهرهای مختلف با پای پیاده از خانه خود به زیارت اربعین می‌روند. گروهی از زوّار مشهدی از مرز شلمچه با پای پیاده به زیارت اربعین می‌روند. اما دورترین نمونه‌ای که گزارشگر پایگاه خبری مشرق‌نیوز مشاهده کرده است، به گروهی از جوانان شهر دبیران استان فارس برمی‌گردد که با پای پیاده از استان فارس و از مسیر کوهستان تا شلمچه آمده‌اند و از آن‌جا به زیارت آقای جوانان اهل بهشت مشرّف می‌شوند.

کاروان جوانان شهر دبیران استان فارس که با پای پیاده به زیارت کربلا می‌روند

شهر دبیران با جمعیتی حدود ۱۹۰۰۰ نفر از توابع شهرستان زرین دشت واقع در استان فارس است. این شهر بین شهرستانهای لار و جهرم و فسا واقع می‌باشد. دارای اب وهوای گرم همراه با محصولات گرم سیری و غلات است.
گروهی از دانشجویان ایرانی با همکای ستاد بازسازی عتبات عالیات، موکب ویژه‌ای برای پذیرایی از زوّار حسینی راه می‌اندازند. این موکب برای اولین بار در نیمه شعبان سال ۱۳۹۰ راه‌اندازی شد.

علاوه بر ایران و کویت، سال گذشته گروهی از اهالی سوریه نیز با پای پیاده به زیارت کربلا مشرف شدند؛ اما به علت مشکلات امنیتی، امسال در رسانه‌ها خبر ورود کاروان پیاده از مرزهای سوریه به عراق درج نشده است. گفتنی است مرز سوریه و عراق،‌ یا باید از مناطق کردنشین عبور کند؛ یا از مناطق سنی‌نشین و به همین علت، در موقعیت کنونی از امنیت کافی برخوردار نیست.
قابل ذکر است که زوّار زیادی نیز از کشورهای نزدیک مانند عربستان سعودی، بحرین، قطر تا کشورهای دور دست مانند هند، چین و کانادا در این مراسم شرکت می‌کنند؛ اما در این یادداشت به کاروان‌های پیاده خارجی می‌پردازیم.

مشرق

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=54024

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. صل الله علیک یا اباعبدالله

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر