3

«اصلاح طلبان نباید از مشی ۴ سال گذشته برگردند»

  • کد خبر : 60502
  • ۰۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۸:۵۴

عضو مستعفی حزب مشارکت برای چندمین بار اعلام کرد رفتار اصلاح طلبان بعد از انتخابات سال ۸۸ اشتباه بود.

عباس عبدی در مصاحبه با روزنامه زنجیره ای بهار با بیان اینکه طیف مذکور بعد از انتخابات سال ۸۸ فراتر از اصلاح طلبی رفتند، گفت: آنها نمی توانند بین دو نقطه اصلاح طلبی و فراتر از رفورم، نقطه بهینه ای را انتخاب کنند، متاسفانه هم منافع این طرف را می خواهند و هم منافع آن طرف را. منافع هر دو را می خواهند و نمی خواهند هزینه اش را بدهند اما در واقع الان در نقطه ای هستند که هزینه هر دو فاز را می دهند اما منفعت هیچ یک را نمی برند.
وی با بیان اینکه «اصلاح طلبان نباید از مشی ۴ سال گذشته برگردند» گفت: یا باید بگویند اصلاحات تا اطلاع ثانوی تعطیل است، یا این را بگویند که آمدنمان به آن صورت اشتباه بود و اشتباه را تصحیح کنند تصحیحش این است که منطق ورود اصلاح طلبان در انتخابات ۸۸ اشتباه بود. این چیزی نیست که من الان بگویم. چهار سال پیش هم قبل از انتخابات نامه ای به دوستان نوشتم منطق و رفتارهای بعد از انتخابات هم اشتباه بود. وقتی می خواهید از موضع اصلاح طلبی به درون قدرت بیایید نمی شود هر نوع رفتاری را انجام داد. هنگامی که اصلاح طلبان سیستم انتخاباتی را پذیرفتند و از پیش هم کما بیش می دانستند که چگونه است و تجربیات قبلی هم دراین باره داشتند در این صورت باید مجموعه تبعاتش را نیز می پذیرفتند هنگامی که در انتخابات ورود پیدا می کنید، نمی توان رجعیت برگزارکننده اش را به کلی رد کرد.
وی با بیان اینکه پیش از انتخابات سال ۸۸ نیز ادعاهایی مطرح می شد اما اعتنا نمی شد، گفت: این دوستان وقتی نوبت خودشان که می رسد قبول ندارند و زیر بازی می زنند. این نوع رفتارها درست نیست. بحث این نیست که انتخابات درست بوده یا نه؟ و اگر نبوده چقدر اشکال داشته بحث این است که یک بام و دو هوا نمی شود. برای مثال برخی از اصلاح طلبان امروز مسئله شان این است که تا وقتی آقای کروبی و موسوی در حصر هستند در انتخابات شرکت نمی کنیم و از این سخنان؛ چطور آن موقع که آقای منتظری را حصر کردند مسئله ای نبود. آن زمان شورای امنیت ملی زیر نظر چه کسانی بود یا وقتی که من و تعداد زیادی از دوستان دیگر زندان رفتیم کی بود؟
عضو مستعفی مشارکت با انتقاد از رفتار اصلاح طلبان در آشوب های تیرماه ۷۸ گفت: در ۱۸ تیر بارها هم به آن ها گفته شد که این وضع را جمع کنید، مسئولیتش را بپذیرید و کار را درست کنید اما نشستند. دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه شد. من باید به دانشجو بگویم که چرا افراط کردی؟
عبدی در بخش دیگری در این مصاحبه با تصریح بر اینکه اصلاح طلبان هاشمی را تغییر دادند، گفت: آقای هاشمی ۲۰۱۳ یا ۲۰۰۵ (یادتان هست شعار Hashemi2005 را) فرق می کند. این تغییراتی که در ایشان می بینید محصول اصلاحات است. سخنرانی های آقای هاشمی سال ۷۰ تا ۷۳ را در کنار سخنرانی های امروز ایشان بگذارید و به خوانندگان بگویید قضاوت کنند، انگار متعلق به دو فرد متضاد است. آقای هاشمی تغییراتش محصول اصلاحات است این تغییرات خیلی زیاد است.
این که آقای هاشمی می گوید انتخابات آزاد حرف مهمی است. یعنی تغییرات مهمی رخ داده ولی خوب است دو دوره انتخابات ایشان را مجددا در تلویزیون نمایش دهند تا معلوم شود که حتی انتخابات ۸۸ نسبت به آن زمان ۱۰گام به پیش بوده است ولی فراموش نکنید که همان فرد در سال ۸۴ به جایی می رسد که در ایران یک روحانی که در انقلاب بوده تراکت تبلیغاتی اش Hashemi2005، می شود در آمریکا هم این طوری تبلیغ نمی کنند. این نشان می دهد که چه تغییراتی به وجود آمده است بگذریم از این که معلوم است تیمش فاجعه بود با این تیم تبلیغاتی که ظاهراً از گروه های تبلیغاتی کالاهای تجارتی بود که نمی شد در انتخابات برنده شد در هر حال این آقای هاشمی آن هاشمی نیست. اسمش مشترک است ولی رسمش نه؛ حداقل در بیان وی درباره نحوه نقش آفرینی هاشمی می گوید: او پایگاه اجتماعی مستقل و کافی ندارد. البته در درون ساخت قدرت قضیه فرق می کند. تنها نقشی که آقای هاشمی می تواند برای بازسازی اصلاحات داشته باشد نقش کاتالیزور است؛ واکنش را تسریع می کند. یعنی رابطه نزدیکی اصلاح طلبان و حکومت باشد به شرطی که اطرافیان، این نقش را خراب نکنند. مشکلش فقط همین وسوسه ریاست جمهوری دوباره است. این اشکال اصلاح طلبان هم هست که می خواهند یک پیروزی به دست بیاورند و بکوشند تمام شکست های گذشته را ماله کشی کنند.

کیهان

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=60502

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر