1

رسوایی استفاده از گوشت اسب در اروپا چه بود؟+تصاویر

  • کد خبر : 65464
  • ۰۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۹:۴۸

کشف گوشت اسب در غذاهای آماده موجب شد تا مردم در کشورهای اروپایی دچار ترس و وحشت بشوند و درگیری میان مقامات و تولیدکنندگان محصولات غذایی برخی شرکت‌ها افزایش یابد. بر این اساس با دستور دولت و سازمان‌های بهداشت و سلامت، آزمایش‌های زیادی بر روی این محصولات صورت گرفته است.

خبر کشف گوشت اسب در غذاهای آماده از جمله برگرها، ابتدا در ایرلند سپس درتمام انگلیس و بعد در آلمان و نهایتا در تمام اروپا به سرعت پخش شد، به طوریکه اکنون از کوچک‌ترین شهرها گرفته تا بزرگ‌ترین کشورهای دنیا از این رسوایی مطلع هستند.

براساس گزارش ای‌بی‌سی نیوز، پس از افشای خبر رسوایی گوشت اسب، فرآورده های گوشتی زیادی از سوپرمارکت‌های “انگلیس”، “ایرلند”، “فرانسه”، “اسپانیا”، “آلمان”، “دانمارک”، “سوئد” و “نروژ” جمع آوری شد.

حتی وخامت اوضاع به‌ گونه‌ای بود که اتحادیه اروپا هم با انجام آزمایشات مختلف بر روی گوشت‌ها موافقت کرد.

تاریخچه‌ای کوتاه از مصرف گوشت اسب در اروپا

سایت بیزینس ویک؛ طی گزارشی درمورد منع مصرف گوشت اسب نوشت؛ در دوران باستان، مردم قاره سبز بدون توجه به اصول و قواعد شرعی و انسانی، گوشت اسب را مانند سایر مواد موجود در آن زمان استفاده می‌کردند، اما در قرن هشتم پاپ “گرگوری سوم” (Gregory III) خوردن گوشت اسب را از آیین بت پرستی نام برد و آن را مغایر با اصول شرعی و انسانی برشمرد.

 ولی با این وجود، در حال حاضر گوشت اسب همچنان در منوی رستوران‌های اروپا وجود دارد و مردم سالانه حدود ۸۰ هزار تن، از این گوشت شیرین مزه، ترد و کم چرب را مصرف می‌کنند.

وجود داروی “فنیل بوتازون” در گوشت اسب

براساس گزارش دیلی میل؛ با توجه به آزمایشات انجام شده بر روی گوشت اسب که توسط “اداره استاندارد غذای انگلیس” (FSA) صورت گرفت، مشخص شد که نوعی ماده دارویی در گوشت‌های صادراتی وجود داشت.

براساس این گزارش، اسب‌هایی که در کشتارگاه ناشناسی در انگلیس سلاخی شدند، طی آزمایشاتی مشخص شد که نوعی داروی ضد التهاب به نام “فنیل بوتازون” (Phenylbutazone) در گوشت آنها وجود داشت؛ اما نکته قابل توجه این است که نتایج آزمایشات زمانی منتشر شد که مقادیر زیادی از گوشت‌های بسته بندی شده به سراسر اروپا صادر شد و مردم زیادی در رستوران‌ها و مدارس آنها را تناول کردند.

فنیل بوتازون دارویی است که برای درمان بیماری حیوانات از آن استفاده می شود، بنابراین می‌توان این نتیجه را گرفت که اسب‌ها دچار نوعی بیماری بودند که این دارو برای درمان آنها مورد استفاده قرار گرفته است.

“ماری کریف” (Mary Creagh) سخنگوی حزب کارگر و یکی از نمایندگان مجلس انگلیس، که از ابتدا در بطن ماجرا حضور داشت، در این باره گفت: انتظار می‌رود که در هفته‌های آتی ابعاد تازه و گسترده‌تری از این رسوایی افشا شود.

رسوایی فروش گوشت اسب بجای گوشت گاو

به گزارش دیلی میل؛ علاوه بر وجود ماده ذکر شده در گوشت اسب، رسوایی دیگری نیز در این قضیه وجود دارد؛ اینکه در غذای آماده برخی شرکت‌ها که بر روی آنها لیبل “گوشت گاو” (beef) قرار داشت، پس از پخت و مصرف این گوشت‌ها مشخص شد که طعم آنها مثل سابق نبود.

بنابراین پس از آزمایشاتی که بر روی این محصولات صورت گرفت، مشخص شد درصد کمی از “دی ان ای” (DNA) گوشت اسب در آنها وجود دارد که حتی به گزارش سایت “گاکر” (gawker) در برخی  موارد، این میزان به صد در صد هم رسید.

مهم‌ترین شرکت متهم شده در این ماجرا، شرکت محصولات غذایی “نستله” (Nestle ) فرانسه است. شرکت نستله که بزرگترین شرکت تولید کننده مواد غذایی و کشاورزی جهان به شمار می آید طی بیانیه ای اعلام کرد با توجه به جنجالی که بر سر استفاده از گوشت اسب به جای گوشت گاو در اروپا در گرفته است مواد غذایی نستله آزمایش شده اند که در دو دسته از غذاها دی ان ای اسب پیدا شده است.

نستله تاکید کرد علاوه بر این دو غذا، یک نوع خوراک لازانیای آماده را که برای صنایع غذایی فرانسه تولید می‌شد به علت پیدا شدن اثر گوشت اسب در آن از بازار خارج خواهد کرد.

“دافید را-ریز” (Dafydd Raw-Rees) ، صاحب کارخانه فرآوری گوشت “فارمباکس میتس” (Farmbox Meats) در “ولز” (Wales) که پس از انتشار این موضوع، کارخانه وی بسته شد، یکی از مهم‌ترین عناصر در رسوایی استفاده از گوشت اسب است.

دافید را-ریز، که در خانواده‌ای مرفه به دنیا آمده، فردی بسیار ثروتمند است که همه او را در روستای شهر “آبریستویت” (Aberystwyth)در ولز به خوبی می‌شناسند.

وی به این دلیل متهم شده که گوشت اسب را از کشتارگاه خریداری کرده و پس از ترکیب با گوشت گاو، آن را در بسته بندی که صرفا مخصوص گوشت گاو بوده، فروخته است.

با این وجود، را-ریز هرگونه اتهامی را رد کرد و کارخانه وی با وجود حکم ادراه استاندارد غذا، پس از وقفه‌ای کوتاه به طور عجیبی مجددا باز شد، که به عقیده برخی‌ها احتمالا نفوذ ثروت وی عامل آن بوده است. وی همچنین در صحبت‌هایش ادعا کرد که محصولات کارخانه او به بلژیک صادر شده و در انگلیس و کشورهای همسایه وجود ندارد.

یکی دیگر از متهمان کلیدی این پروند شخصی به نام “جان فیسن” (Jan Fasen) است، که بنابر گزارشات، او هم لیبل “گوشت خالص گاو” را بر روی بسته‌هایی از برگر و لازانیا زده بود که درصدی از گوشت اسب هم در آنها وجود داشت.

 

اما جان فیسن ادعا می‌کند، گوشت‌های خریداری شده از کشور رومانی (کشتارگاه‌های رومانی از متهمان اصلی هستند که بواسطه فروشگاه‌ها گوشت ناخالص را عرضه کردند) ، به درستی لیبل گذاری شدند و به هچ وجه این رسوایی را نپذیرفت.

یکی از مشتریان دائم و ثابت این تاجر، شرکت فرانسوی “اسپانگهیرو” (Spanghero) است که غذاهای آماده تقلبی را به شرکت “فاینداس” (Findus) در انگلیس فروخته است.

این درحالی است که فیسن در ژانویه سال گذشته نیز، گوشت اسب را به عنوان گوشت “حلال” به بازار عرضه کرد. براساس گزارشات مستند، وی تاکنون حدود ۳٫۵ میلیون پوند کلاهبرداری کرده است.

از وقتی ماجرای واردات گوشت اسب  در اروپا مطرح شد، فروش گوشت و مواد غذایی منجمد حاوی گوشت و فرآورده های آن، در انگلیس بیست درصد و در فرانسه پنج درصد کاهش یافته است.

هنوز معلوم نیست ماجرای توزیع گوشت اسب در اروپا به صنایع گوشتی چقدر آسیب وارد کرده اما روشن است که این ماجرا به نفع قصابی‌ها و فروشگاه‌ها تمام شده است.

در جدول زیر اسامی سایر شرکت‌های متخلف ذکر شده است:

 yjc.ir
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=65464

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر