2

حماسه سیاسی چگونه رقم می‌خورد؟

  • کد خبر : 74481
  • ۲۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۱

کشورمان در سال جدید شاهد یک اتفاق بسیار مهم است. انتخاباتی که چشم دنیایی بدان دوخته شده است. گزافه نمی‌گوییم و دچار توهم «خود مرکز بینی» در عالم هم نیستیم. گواه مدعای ما خباثت دشمنانی است که نزدیک به یک سال است همه امکانات خود را در خارج و داخل بسیج کرده اند تا انتخابات […]

کشورمان در سال جدید شاهد یک اتفاق بسیار مهم است. انتخاباتی که چشم دنیایی بدان دوخته شده است. گزافه نمی‌گوییم و دچار توهم «خود مرکز بینی» در عالم هم نیستیم. گواه مدعای ما خباثت دشمنانی است که نزدیک به یک سال است همه امکانات خود را در خارج و داخل بسیج کرده اند تا انتخابات ما را از رونق بیندازند و یا مجالی پیدا بکنند برای کوک کردن ساز یک فتنه جدید. سند حقانیت ما چشمان نگران میلیاردها مستضعف جهان است که به «مردم سالاری اسلامی» به چشم یک الگو می‌نگرند تا از نکبت دیکتاتوری و نخوت لیبرال دموکراسی برهند.اگر حماسه سازی کنیم چشم دشمن را کور و دل دوستان را شاد نموده ایم و خدای ناکرده اگر حماسه سوزی کنیم دندان طمع گرگ‌ها را تیز و امید یاران را ناامید کرده ایم.اینجاست که باید بگوییم در سال ۱۳۹۲ مسئولیت سنگینی بر دوش مسئولان، مردم و نخبگان سیاسی است. باری که جز با همدلی و همصدایی به مقصد نمی‌رسد. مقام معظم رهبری در جوار مضجع نورانی ثامن‌الحجج(علیه السلام) که کانون پاکی و عصمت در ایران است رئوس کلی برخی لوازم این حماسه سازی را برشمردند که در این اندک مجال به طور مختصر بدان‌ها خواهیم پرداخت.
۱-  مشارکت گسترده در انتخابات
حماسه متعلق به یک ملت است و آبروی یک حماسه ملی مشارکت آحاد مردم در آن است.فرد فرد یک ملت در خلق حماسه‌ها دخیل هستند و در چشمان همه مردم از غلبه ایرانیان بر تورانیان اشک شوق می‌پیچد.مگر جداشدگان از سیل عظیم و خروشان ملت که به «آخر» شاهنامه دلخوش نیستند بلکه سر در «آخور» بیگانگان بسته‌اند.حضرت آیت الله خامنه‌ای مشارکت گسترده مردم در انتخابات را با اهمیت برشمردند و تاکید کردند: حضور گسترده مردم و شور انتخاباتی علاوه برتامین امنیت کشور، تهدیدهای دشمنان را بی اثر و آنان را نا امید خواهد کرد.حضور گسترده مردم در انتخابات مختلف در ایران اوج ارادت و وفاداری آنها را به ولایت نشان می‌دهد و یقیناً ولایتمداری یکی از دلایل اصلی مشارکت گسترده رای دهندگان ایرانی و تفاوت چشمگیر آن با راندمان دموکراسی‌های پیشرفته است.

۲- حضور همه جریان‌ها و سلیقه‌های سیاسی معتقد به نظام اسلامی
حماسه متعلق به یک طیف و یا قشر خاصی از یک ملت نیست.اساساً تمامیت‌خواهی در حماسه و حماسه آفرینی جایی ندارد.راز جاودانگی حماسه در فراگیری و شمولیت آن است. در حماسه جز خصم و دشمن کسی حذف نمی‌شود. انتخابات پیش‌رو نیز زمانی به یک حماسه تبدیل می‌شود که همه جریان‌های معتقد به نظام و انقلاب و آنهایی که با دشمن مرزبندی مشخصی دارند در آن احساس مسئولیت برای حضور پیدا کنند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب «انتخابات مخصوص یک جریان و سلیقه خاص سیاسی نیست بلکه وظیفه و حق همه کسانی که دل در گرو منافع ملی و استقلال کشور دارند، حضور در انتخابات است.» در حقیقت حضور جریانات سیاسی معتقد به انقلاب مظهر حماسه سیاسی در انتخابات آینده است. پشت کردن یک جریان سیاسی به حماسه مردم یعنی شنا کردن در مسیری خلاف جریان ملت که این شایسته کسانی نیست که دل در گرو انقلاب، نظام و آینده این کشور دارند.
۳- تعیین‌کنندگی رای مردم در انتخابات
یکی از ویژگی‌های مردم‌سالاری اسلامی در ۳۴ سال گذشته اعتماد و اطمینان از بلوغ سیاسی و اجتماعی ملت است. آخر شاهنامه انتخابات ۹۲ را مردم رقم می‌زنند و آنها هستند که زیباترین کلمات و جملات را به مانند مصالح یک ساختمان کنار هم می‌چینند تا بنایی فاخر و در طراز دهه چهارم انقلاب خلق کنند. هیچ کس حق ندارد به مردم تکلیف کند که به فلان شخص یا نامزد رای دهند اما مردم می‌توانند با یکدیگر مشورت کنند و یا به متخصصین و صاحب نظران برای انتخاب اصلح رجوع کنند. رجوع به خبره و ارجاع غیرمتخصص به متخصص کاملایک امر عقلانی است و مجال و مجلایی برای تکمیل عقلانیت و زدودن رگه‌ها و پیرایه‌های نفسانی محسوب می‌شود.در قرآن کریم آمده است: …فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لاتعلمون (نحل:۴۳ و انبیا:۷) … اگر نمی‌دانید از آگاهان بپرسید.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه، رای مردم را تعیین‌کننده نهایی در انتخابات دانستند و افزودند: «تشخیص مردم در شناخت اصلح مهم است و مردم باید با تحقیق از افراد مورد اطمینان و دقت در کاندیدا‌ها، به فرد اصلح برسند.» امروز در آستانه یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری حضور موثر جامعتین در انتخابات و نقش‌آفرینی آنها به منظور نیل به نامزد اصلح در پاسخ به ضرورت هدایت انتخاب عمومی به سوی انتخاب اصلح مومنین شکل گرفته است.
۴- تمکین به قانون در انتخابات
قانون گریزی نقطه آغاز حماسه‌سوزی است. ۴ سال پیش حماسه حضور ۸۵ درصدی ملت ایران پای صندوق‌های رای را عده‌ای با تمکین نکردن به قانون، ملکوک کردند. طعم شیرین حضور ۴۰ میلیونی ملت ایران که می‌توانست پایه‌ای برای پیشرفت‌های بیشتر و اقتدار فراگیرتر در داخل و خارج از کشور باشد با ایستادن عده‌ای در برابر قانون به کام ملت تلخ شد و نزدیک به دو سال روند حرکت رو به جلو ملت ایران با اخلال روبرو شد. قانون فصل الخطاب است و ساختارهای قانونی در ایران پاسخگوی همه شبهات می‌باشد.کوچکترین قانون گریزی چه از جانب مجریان و چه از جانب نامزدهای انتخاباتی مقدمه یک حماسه‌سوزی دیگر است.
۵- امتیازات امروز منهای ضعف‌های موجود
رهبر معظم انقلاب در آخرین فراز از فرمایشات مهمشان در مشهد در خصوص انتخاب رئیس‌جمهور اصلح فرمودند:«آنچه ما برای رئیس‌جمهور آینده نیاز داریم، عبارت است از امتیازاتی که امروز وجود دارد، منهای ضعفهایی که وجود دارد.» حرکت رو به جلو ملت ایران یک واقعیت غیر قابل انکار است. این واقعیت منطبق با ذات پیش رونده و تکاملی انقلاب اسلامی است. بر این اساس تسلسل قهقرایی روسای‌جمهور به عنوان عصاره‌های ملت یک امر محال است. ملت در هر دوره‌ای انتخابی بهتر از دوره گذشته باید انجام دهد. تجربه ۳۴ سال گذشته نیز نشان داده است که دولت‌ها در دهه‌های مختلف چه به لحاظ تعهد و چه تخصص به طراز بالاتری ارتقا یافته اند. البته افت و خیز‌های فراوانی وجود داشته است اما در مجموع حرکت رو به جلو در مسیر تحقق الگوی کامل «دولت اسلامی» بوده است.

آدینه تهران

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=74481

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر