1

مسکو در افدامی تلافی‌جویانه، تحریم مسافرتی هجده مقام امریکا را اعلام کرد

  • کد خبر : 74866
  • ۲۵ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳

روسیه به تلافی اقدام امریکا در تحریم مسافرتی برخی از مقامات روس بر مبنای «قانون مگنتسکی»، ورود هجده مقام امریکا به این کشور را ممنوع کرده است.

«سرگئی مگنتسکی» (Magnitsky)، وکیل ۳۷ ساله روسی شرکت سرمایه‌گذاری انگلیسی «هرمیتاژ» پس از دستگیری به جرم فرار مالیاتی در ۱۶ نوامبر سال ۲۰۰۹ در بازداشتگاهی در مسکو درگذشت و مرگ وی به موضوعی جنجال‌برانگیز در روابط روسیه با امریکا و برخی کشورهای غربی تبدیل شد.

این مصوبه به مقامات امریکایی اجازه می‌دهد از صدور روادید برای آن دسته از اتباع روسیه که ناقض حقوق بشر نامیده می‌شوند، امتناع کرده و دارایی‌های آنان را مسدود کنند.

اقدام اخیر روسیه یک روز پس از آن صورت گرفت که وزارت دارایی امریکا در سایت رسمی خود، اسامی هجده مقام روس را در قالب «فهرست مگنتسکی» منتشر کرد و ضمن تحریم مسافرتی آنان به امریکا، از مسدودیت حساب‌های بانکی آنها در این کشور خبر داد.

مسکو بارها قانون ضد روسی امریکا را که بر مبنای آن برخی از مقامات روسیه به اتهام ادعایی نقض حقوق بشر تحریم شده‌اند، به شدت محکوم کرده است.

وزارت امور خارجه روسیه، روز شنبه (۱۳ آوریل، ۲۴ فروردین) با انتشار فهرستی سیاه، برخی از مقامات امریکا را به «نقض حقوق بشر» متهم کرد و از تصمیم خود برای ممنوعیت ورود هجده مقام امریکایی به این کشور خبر داد.

«جان یو»، مقام سابق وزارت دادگستری، «دیوید اسپیرز ادینگتون» رئیس ستاد کارکنان دوران «دیک چنی»، معاون سابق ریاست‌جمهوری امریکا، «جد راکوف»، قاضی منطقه‌ای امریکا، «گریگوری کولمن، مامور اف بی آی و نیز دو تن از فرماندهان سابق زندان گوانتانامو از جمله مقامات امریکایی هستند که از سفر به روسیه منع شده‌اند.

این در حالی است که در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: «جنگ فهرست‌ها، انتخاب ما نیست، اما نمی‌توانیم نسبت به این تهدید صریح، بی اعتنا باشیم.»

مسکو یک روز قبل (روز جمعه، ۱۲ آوریل) هشدار داده بود، انتشار فهرست تحریم‌ها از سوی مقامات امریکا، «بدون شک تاثیری بسیار منفی بر روابط دو جانبه میان روسیه و امریکا خواهد داشت.»

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه روز شنبه خود تصریح کرد، فهرست سیاه روسیه «در اصل آن دسته از افرادی را شامل می‌شود که در قانونی کردن شکنجه و بازداشت‌های نامحدود در زندان گوانتانامو و نیز دستگیری‌و آدم ربایی اتباع روس دخالت داشته‌اند.»

مسکو پیش از این نیز از دادن مجوز ورود به یک فرمانده ارشد زندان امریکایی گوانتانامو به روسیه امتناع کرد.

قانون‌گذاران روسیه، اول ژانویه ۲۰۱۳ میلادی در تحریم‌های تلافی‌جویانه این کشور علیه قانون مگنتسکی امریکا، لایحه ممنوعیت امریکایی‌ها از حضانت کودکان روسی را تصویب کردند.

روسیه نام این قانون را از «دیما یاکوفلوف»، نوزاد ۱۸ ماهه روس، که به علت سهل‌انگاری پدرخوانده امریکایی‌اش جان باخت، برگرفته است. پدرخوانده امریکایی دیما، در یک روز گرم تابستان، وی را در یک خودرو که درهای آن قفل شده بود، رها کرد. پدر دیما از هرگونه اتهام در این زمینه تبرئه شد که این موضوع خشم و اعتراض روس‌ها را برانگیخت.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=74866

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر