2

اصولگرایان و حماسه سیاسی

  • کد خبر : 76703
  • ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۹:۰۰

اصولگرایان چگونه می‌توانند به خواسته مقام معظم رهبری مبنی بر خلق حماسه سیاسی و اقتصادی در سال ۱۳۹۲ لبیک گویند؟ البته تکلیف ایجاد حماسه سیاسی و اقتصادی، امری نیست که تنها انتظار تحقق آن‌ها از اصولگرایان برود. طرح این موضوع در این یادداشت و مخاطب قرار دادن اصولگرایان به هیچ روی به معنای آن نیست که سایر جریانات سیاسی، اعم از آنان که درون قدرت هستند یا در بیرون حاکمیت نظامند، تکلیفی از این بابت ندارند.

به عبارت دیگر، سایر جریانات سیاسی اعم از اصلاح‌طلبان، چپ، طرفداران دولت، جبهه پایداری تا تشکل‌های مشخص سیاسی همچون روحانیت و روحانیون مبارز، موتلفه اسلامی، کارگزاران و…. همه صرف‌نظر از آن که چه میزان در قدرت و چه میزان بیرون از قدرت هستند نیز باید در این دو فقره،‌ کارها و تلاش‌هایی انجام دهند؛ اما در اینجا روی سخن اصلی خطاب به اصولگرایان است؛ آن هم به عنوان اصلی‌ترین جریان سیاسی شریک و سهیم در قدرت و حاکمیت.

اما پرسش این که آنان چه کاری می‌توانند در حوزه سیاسی و اقتصادی انجام دهند که در پایان سال ۹۲ بتوان گفت، اصولگرایان در این سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی آفریدند؟ کار‌ها و اقدامات سیاسی و اقتصادی زیادی را می‌توان در نظر گرفت که چنانچه اصولگرایان موفق به انجام آن‌ها در این سال بشوند، بی‌گمان کارهای ارزنده و شایسته‌ای خواهند بود.

اما اگر قرار شود حماسه سازی و حماسه آفرینی شود، در آن صورت باید آن گام‌ها و اقدامات تاریخ ساز و نقاط عطف محسوب شوند. با توجه به این نکته ظریف، به باور بنده حماسه سیاسی اصولگرایان در این سال می‌تواند ـ یا درست‌تر گفته باشم ـ ایجاد یک تحول بنیادی در فضای سیاسی کشور باشد. صرف‌نظر از آن که کدام جریان سیاسی چه کردند و چه نکردند، کدام بار مسئولیت بیشتری بر دوش دارند و باز کردن دوباره زخم‌های کهنه، واقعیت آن ست که فضای سیاسی کشور پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ به شدت آکنده از بغض و کینه، دشمنی و اختلافات عمیق شد.

محو این وضعیت و بردن فضای سیاسی کشور به حالت همدلی تعادل و وفاق (به رغم داشتن دیدگاه‌های گوناگون و حتی متعارض) و کاستی از دشمنی‌ها، یقینا می‌تواند حرکت در راستای خلق حماسه سیاسی باشد. ایجاد آشتی ملی، بزرگ‌ترین ضرورت سیاسی کشور است و بی‌گمان اقدام اصولگرایان در این راستا به معنای واقعی کلمه ایجاد یک حماسه سیاسی است. ایجاد آشتی و وفاق ملی به جای چهار سال بغض و کینه و دشمنی، بدون تردید به عنوان یک حماسه سیاسی در تاریخ لقب خواهد گرفت.

اما در زمینه ایجاد حماسه اقتصادی اصولگرایان می‌توانند با جمع کردن و محو اقتصاد درمانده، فاسد و ناکارآمد دولتی و برقراری مناسبات اقتصاد آزاد که توانسته تا دو، سه دهه گذشته معجزه خود را در کشورهای مالزی، هند، چین، ترکیه، برزیل، مکزیک، آرژانتین، آفریقای جنوبی و کشورهای دیگر نشان داده و آنان را از مدار کشورهای در حال توسعه به اقتصاد‌های صنعتی موفق تبدیل نموده، یک حماسه اقتصادی تاریخی در کشور پدید آورند. مسیر پیمودن حماسه سیاسی و اقتصادی برای اصولگرایان حاکم روشن است؛ می‌ماند ‌اینکه آیا عزم و ارده جدی برای خلق حماسه در آنان هست یا نه؟!

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=76703

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر