2

حسن بیادی : هیچ کجای قانون دیده نشده است که با چه شغلی باید کاندیدا شد

  • کد خبر : 78315
  • ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۸:۴۹

انتخاب مردم است که فصل‎الخطاب است؛ یعنی هر کسی حق دارد ثبت‎نام کند و هرکسی هم حق دارد به هر کسی که دوست دارد رأی بدهد.

مهندس حسن بیادی یکی از اعضای کنونی شورای شهر است که برای انتخابات دوره بعد شورای شهر تهران نیز ثبت‎نام کرده است. وی یکی از نزدیکان مدیریت فعلی شورای شهر تهران است و حضور خود را صرفا در لیستی قطعی می‎داند که سرلیست آن مهندس مهدی چمران باشد.

مشاور انتخاباتی محسن رضایی در امور شورا‎ها در سال ۸۸، عضویت در هیئت‎مدیره باشگاه پرسپولیس، دبیر کلی جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی و سخنگویی جبهه ایستادگی ایران اسلامی بخشی از فعالیت‎‎های وی محسوب می‎شود.
با توجه به ثبت‎نام‎‎های شورای شهر فضای انتخابات شورا‎ها را چگونه ارزیابی می‎کنید؟
برای تحلیل بهتر فضای کنونی انتخابات بهتر است میان انتخابات‎‎های گذشته و امروز یک مقایسه انجام دهیم. مقایسه شورای اول و شورای دوم برای ثبت‎نام و شورای چهارم نشان می‎دهد که شاید از لحاظ حجمی تعداد ثبت‎نام‎کنندگان پایین آمده ولی از لحاظ کیفی سطح ثبت‎نام‎کنندگان بالا رفته است و رشد چشمگیری داشته است. این رشد کیفی نشان‎دهنده این است که مدیریت شهری توانسته جایگاه خوبی در بین مردم و مسئولان داشته باشد و به‎نظر می‎رسد که آن هم نتیجه توسعه تفکر خدمت‎گزاری و خدمت‎رسانی به مردم است و توانسته است جایگاه شورا‎ها را در میان مردم رشد دهد.
آقای بیادی حضور چهره‎‎های اجتماعی نظیر هنرمندان و ورزشکاران را چگونه ارزیابی می‎کنید؟
هیچ کجای قانون دیده نشده است که با چه شغلی باید کاندیدا شد. شهر یک موجود زنده است و فقط کار عمرانی در شهر تهران صورت نمی‎گیرد. تفکر عمرانی بیست الی بیست و پنج درصد کار است؛ بقیه مسائل، فرهنگی و اجتماعی است. بنابراین نمی‎توان تأکید کرد که با چه نوع تخصصی و چه نوع مدرکی باید وارد شورای شهر شود. علاوه‎برآن انتخاب مردم است که فصل‎الخطاب است؛ یعنی هر کسی حق دارد ثبت‎نام کند و هرکسی هم حق دارد به هر کسی که دوست دارد رأی بدهد.
بعضی از نامزد‎های هنرمند در مصاحبه‎شان گفته‎اند که از طرف نهاد ریاست‎جمهوری با آن‎‎ها تماس گرفته شده تا کاندیدا شوند. فکر می‎کنید این جریان یا جریان اصلاحات چه بهره‎برداری از این حضور می‎تواند داشته باشد؟
قانون تعیین نکرده است که کدام جریان وارد انتخابات شود و هر جریانی هم می‎تواند از کاندیداهای خودش درخواست کند که ثبت نام کنند. از خود ما هم خیلی‎‎ها درخواست کردند که ثبت‎نام کنیم. مثلا من خودم شخصا حاضر به ثبت‎نام نبودم ولی گروهی از دوستان از من خواستند که باید ثبت‎نام کنید.
دولت گفته بود هیچ برنامه‎ای برای دخالت در انتخابات ندارد. این تعارض ندارد؟
من نشنیدم. نمی‎شود به این اخبار‎ها اعتماد کرد. تا از زبان خود افراد نشنوید، نمی‎توانید اعتماد کنید.
فکر می‎کنید حضور گروه‎‎های اصول‎گرا در این انتخابات چه مقدار می‎تواند منجر به موفقت شود؟
امیدوارم که انتخابات شورا‎ها را سیاسی نکنند. برگزاری دو انتخابات شورا‎ها و ریاست‎جمهوری و سایه سنگین انتخابات صرفا سیاسی ریاست‎جمهوری بر روی شورا‎ها اثر منفی گذاشته است. امیدوارم که انتخابات شورا سیاسی نشود و افرادی وارد شورا شوند که نیامده‎اند کار‎های سیاسی‎شان را در شورا انجام دهند و شورا را تریبون احزاب و گروه و امیال شخصی خودشان کنند.
فارغ از نگاه سیاسی در دوره قبلی شورا‎ها جریان‎‎های اصول‎گرایی با یک لیست واحد شرکت کردند. فکر می‎کنید دور شدن از آن فضا چه تبعاتی می‎تواند داشته باشد؟
این نشان می‎دهد که جامعه اصول‎گرایی توسعه پیدا کرده است که چنین نیازی ایجاد شده است. همچنین نشان می‎دهد که جایگاه احزاب مشخص نشده است. نمی‎شود گفت که یک تفکر چند درصد جامعه است. هیچ خط‎کشی نداریم که بگوییم مثلا جامعه اصول‎گرایی بیشتر است یا جامعه اصلاح‎طلب. اگر خط‎کش را قانون تعیین می‎کرد آن زمان می‎شد پاسخ این سؤال را داد. جامعه اصول‎گرایی به هر دلیلی توسعه پیدا کرده است. شاید بتوان گفت که در بینشان احساس نیاز بوده که چند گروه باشند.
آخرین وضعیت شما و دوستانتان در انتخابات چیست؟
بنده و دوستانمان در انتخابات شورا‎ها ثبت‎نام کردیم. بنای بنده و دوستانم این است که هر گروهی که حول محور مهندس چمران باشد ما در آن گروه حضور خواهیم داشت.
با توجه به حضور گسترده هنرمندان و دیگر شخصیت‎‎های اجتماعی و ورزشی فکر می‎کنید تا چه میزان از چهره‎‎های هنرمند و ورزشکار در لیست آقای چمران استفاده شود؟
حتما از پتانسیل چهره‎‎های هنرمند و ورزشکار استفاده خواهند کرد؛ منتها افرادی که برای ایشان یقین حاصل شود که در آنجا به درد بخش فرهنگی و اجتماعی شهر می‎خورند و می‎توانند مشکلات فرهنگی و اجتماعی شهری را برطرف کنند. حتما از کسی که دارای چنین ویژگی‎هایی باشد استفاده خواهند کرد.
از دیگر چهره‎‎های اصول‎گرایی غیرهنرمند هم استفاده خواهند کرد؟
فضای شورا‎های شهر این‎گونه نیست که افراد با این نگاه انتخاب شوند. هرکسی تخصصی دارد. کسی که تخصص فرهنگی دارد، مسئولیت فرهنگ برعهده او است. مسئولیت همه شهر به عهده همه اعضای شورای شهر است. شاید یک نفر برای تخصصی که دارد حرفی بزند اما تصمیم‎گیری جمعی است و شخصی نیست.

پنجره

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=78315

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]