3

مردمک چشم به عنوان شاخص میزان درد بیماران

  • کد خبر : 79200
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۳

اندازه مردمک چشم و انقباض آن پس از تحریک نوری، شاخص مناسبی برای اندازه گیری میزان درد بیماران است.

از آنجایی که چشم آینه روح است، نباید تعجب کرد که می توان درد را نیز از چشم ها خواند. محققان دانشگاه پاریس دیدروت در همکاری با موسسه ملی بهداشت و تحقیقات پزشکی فرانسه موفق شدند از چشم به عنوان شاخص تعیین میزان درد استفاده کنند.

ژان گولیمینوتی دکتر بیهوشی تصمیم گرفت قطر و میزان انقباض مردمک ها در تحریک نوری را در بیشترین میزان درد کشیدن یعنی در هنگام زایمان مورد بررسی قرار دهد.
وی می گوید ما قصد داشتیم میان دو پارامتر درد ناشی از انقباضات رحمی در طول زایمان و تسکین درد با استفاده از بی حسی اپیدورال ارتباط برقرار کنیم.
در همین چارچوب از مردمک چشم بیست و چهار زن در حال زایمان در چهار حالت مختلف شامل پیش و پس از بیحسی اپیدورال و همچنین پیش و پس از انقباضات رحمی فیلمبرداری شد.
نتیجه به دست آمده، بررسی های صورت گرفته در دهه نود در مورد افزایش قطر مردمک همزمان با درد کشیدن را تایید کرد. محققان همچنین دریافتند زمانی که میزان درد زیاد باشد انقباض مردمک پس از تحریک نوری بارزتر خواهد بود. البته تشخیص این تغییرات اندک با چشم غیر مسلح بسیار دشوار است. برای تشخیص این مسئله دوربین هایی بسیار دقیق و با سرعت بالا مورد نیاز است.
البته محققان موفق نشدند آستانه ای عمومی تعیین کنند که نشان دهد آیا فرد در حال درد کشیدن است یا نه؟
با این حال هر فرد شرایط خاص خود را دارد. این بدان معنی است که اندازه گیری شاخص های مطرح شده در فرد پیش و پس از دریافت دارو، تعیین روند تکامل درد را امکان پذیر می کند و به پزشکان اجازه می دهند دریابند که آیا درمان موثر بوده است یا نه.
این تحقیقات برای ارزیابی میزان اثر بخشی درمان موثر خواهد بود. در حال حاضر تنها راه برای ارزیابی میزان درد بیمار این است که از او بخواهند برای تعیین میزان درد خود از مقیاس یک تا ده استفاده کند. در واقع محققان امیدوارند بتوانند از این شیوه در میان بیمارانی که قادر به بیان شرایط خود نیستند مانند کودکان و یا بیمارانی که در کما هستند استفاده کنند.

واحد مرکزی خبر

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=79200

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر