2

از سکوت انتخاباتی احمدی‌نژاد استقبال می‌کنیم

  • کد خبر : 8489
  • ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۹:۲۳

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین گفت :جامعتین در مورد ۸+۷ بررسی‌های لازم را انجام داده‌اند و به نظر می‌رسد دیگر قابل تجدید نظر نیست و از طیف‌های مختلف می‌خواهیم با آن ارتباط برقرار کنند و حرفهایشان را بزنند. دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در ابتدای نشست خبری خود که صبح امروز (دوشنبه) برگزار شد، با […]

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین گفت :جامعتین در مورد ۸+۷ بررسی‌های لازم را انجام داده‌اند و به نظر می‌رسد دیگر قابل تجدید نظر نیست و از طیف‌های مختلف می‌خواهیم با آن ارتباط برقرار کنند و حرفهایشان را بزنند.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در ابتدای نشست خبری خود که صبح امروز (دوشنبه) برگزار شد، با تبریک ماه رمضان و روز خبرنگار ، از خبرنگاران به عنوان قشری یادکرد که برای تعادل بخشی به جامعه و تقویت دموکراسی به عنوان پایه‌های اصلی حرکت‌های دموکراتیک، می‌توانند موثر باشند.

 وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره ۱۵ ایرادی که معاون پارلمانی رئیس جمهور به آیین‌نامه‌ی داخلی مجلس مطرح کرده است و این که آیا بهتر نبود این ایرادها در شورای عالی حل اختلاف یا جلسات مشترک فصلی مطرح شود، توضیح داد: ما از تعامل بین قوا استقبال می‌کنیم، پس هیچ ضرورتی ندارد این مسائل رسانه‌ای شود، چون بهتر است در مورد مقدمات کاری کارهای قانونی اظهار نظر رسمی و حقوقی نداشته باشیم و می‌توانیم این نظرات را دوستانه مطرح کنیم.

 وی افزود: اگر در رابطه با مقدمات کار هر نهاد وارد شویم و آن را زیر سوال ببریم طرح این مسائل پایان یافتنی نخواهد بود. به طور مثال ممکن است این مساله مطرح شود که چرا مصوبات دولت، فرآیند طبیعی و عادی خود را طی نمی‌کند و یا این موضوع طرح شود که نظر شورای نگهبان منطبق بر قانون اساسی نیست.البته برخی مسایل می‌تواند به صورت علمی و دانشگاهی مطرح شود.

 باهنر در ادامه تصریح کرد: با توجه به این که هر نهاد تلاش دارد مقدمات کاری خود را داشته باشد، متاسفانه هر از چند گاهی از طرف دولت و رئیس جمهور نامه‌هایی نوشته می‌شود و رسانه‌ها مدتی مشغول آن می‌شوند که به نظر می‌رسد این موضوع به معاون حقوقی ایشان نیز سرایت کرده است و امیدواریم به بقیه‌ بدنه دولت تسری نیابد.

 باهنر در ادامه در جواب سوال خبرنگار ایسنا، در رابطه با شکل‌گیری مجموعه‌ی ۸+۷ در جهت وحدت اصولگرایان و ادعای برخی طیف های اصولگرایی مبنی بر جامع نبودن این مجموعه و این که همه‌ی طیفهای اصولگرایی را در برنمی‌گیرد، گفت: اگر بخواهیم از نظر ریاضی محاسبه کنیم، اصولگرایی بسیار وسیع و بزرگ است و شاید اگر بخواهیم مجموعه‌ی همه‌ی گروه‌های سیاسی را که در جبهه‌ی اصولگرایی هستند، دعوت کنیم تبدیل به یک مجلس ۱۰۰ الی ۲۰۰ نفره می‌شود.

 باهنر با بیان این که ما به دنبال این هستیم که با تشکیل یک مجموعه حداکثر اصولگرایان را دور هم جمع کنیم، تصریح کرد: بقیه‌ اصولگرایان باید نماینده‌ی خود را در بین همین نماینده‌ها پیدا کنند، چون اگر قرار باشد هر مجموعه‌ی بزرگ و کوچک نماینده‌ی مستقل داشته باشد همان مجلسی می‌شود که باید درآینده شکل بگیرد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این عقیده که ۸+۷ جامعیت خوبی دارد، اظهار کرد: ۸+۷ از جبهه‌ی متعهد اصولگرایی که در گذشته ۲+۵ بود، وسیع‌تر است و برخی احساس می‌کنند باید با این مجموعه ارتباط بگیرند، باید بین اعضای آن نمایندگان خود را پیدا کنند و ما به عنوان اعضای ۸+۷ آمادگی داریم پیشنهادات و حرف‌های منطقی آنها را بشنویم و استفاده کنیم.

 باهنر همچنین در جواب سوالی در رابطه با شکل گیری جبهه‌ی ایستادگی و طیف محسن رضایی و احتمال ارایه لیست جداگانه از جانب آنها، گفت:آقای رضایی با توجه به تجربه‌ی ما از ایشان حتما به دنبال جدا شدن و لیست مستقل نیستند و تجربه‌ی ما نشان می‌دهد رضایی خیلی نرم‌تر و مدبرانه‌تر برخورد می‌کند.

 وی ادامه داد:‌ آقای رضایی مسائل خود ا در رسانه مطرح کردند و با جامعه‌ی روحانیت مبارز تهران صحبت‌هایی داشتند و جامعه‌ی روحانیت اعلام کرد به ۸+۷ توصیه می‌کند به پیشنهادات توجه شود و آقای رضایی نیز پذیرفتند.

 وی با بیان این‌که در طیف اصولگرایی نقطه مرزی تعریف شده و جداکننده‌ای وجود ندارد، افزود: جامعتین در مورد ۸+۷ بررسی‌های لازم را انجام داده‌اند و به نظر می‌رسد دیگر قابل تجدید نظر نیست و از طیف‌های مختلف می‌خواهیم با آن ارتباط برقرار کنند و حرفهایشان را بزنند.

 وی همچنین در رابطه با حضور آقای لاریجانی در مجموعه ۸+۷ توضیح داد: لاریجانی عضو هیچ کدام از تشکل‌های جهبه‌ی پیروان خط امام و رهبری نیستند، البته نزدیکی تفکرات بحث دیگری است و زوایای روشنی بین تفکرات لاریجانی با جبهه‌ی پیروان خط امام و رهبری وجود دارد . بنابراین صرفا این که یک نفر کاندیدای یک جبهه باشد به معنای عضویت او در آن جبهه نیست.

 وی افزود :البته غیر از سه ضلع دوره‌ی گذشته احساس شد اگر آقای لاریجانی و قالیباف در این مجموعه حاضر باشند، این مجموعه جامعیت بیشتری پیدا خواهد کرد و به نظر ما لاریجانی حتما این ظرفیت تشکیلاتی را دارد که یک عضو در مجموعه‌ی ۸+۷ داشته باشد.

 وی همچنین در رابطه با حضور آقای توکلی توضیح داد: در این دوره تلاش شده است، بحث اضلاع را نداشته باشیم و بیشتر مجموعه‌ی اصولگرایی مطرح باشد و تیپ‌هایی مثل آقای توکلی به همان مجموعه تحول خواهان نزدیک هستند و فعالیت خواهند کرد.

 باهنر همچنین در رابطه با سوالی در مورد حذف شدن نماینده‌ی آقای لاریجانی و این‌که اگر جبهه‌ی پایداری بخواهد لیست جداگانه‌ای بدهد، عکس‌العمل‌ها چطور خواهد بود، گفت: مسئولین جبهه‌ی پایداری بارها اعلام کردند که قصد ارائه لیست جداگانه ندارند و هنوز هم این موضوع را دنبال می‌کند، اما یکی از مشکلاتی که در برخی از گرایش‌های اصولگرایی وجود دارد مطلق انگاری است یعنی برخی تصورشان در مورد خلوص اصولگرایی تند و افراطی است.

 وی افزود: باید توهمات را کنار گذاشت و با هم کار کنیم در این رابطه به نظر می‌رسد جبهه‌ی پایداری نیز قصد ارائه‌ی لیست جداگانه ندارد، البته شاید بخواهد چانه‌زنی کند که به نظر ما فرصت چانه‌زنی گذشته است.

 باهنر همچنین در رابطه با صحبت‌هایی در مورد دخالت دولت در انتخابات مجلس و در مورد اقداماتی در رابطه با ممانعت از حضور جریان انحرافی در انتخابات آتی، تصریح کرد: در مورد برگزاری انتخابات سالم و بدون حاشیه معمولا همه‌ی طیف‌های دیگر به دولت و مجری انتخابات توصیه های لازم را می‌کنند و معنای آن حرکت سازمان یافته برای ناسالم انجام دادن انتخابات نیست، بلکه تذکری است تا تمامی دست‌اندرکاران انتخابات در حوزه‌های مختلف انتخابیه در حفظ امانت مردم دقت کنند، پس تذکرات معمولی هر دوره از طرف طیف‌های مختلف انجام می‌شود.

 دبیر کل جامعه‌ی اسلامی مهندسین در مورد گروه انحرافی و یا وابستگی کاندیداها و نامزدهایی به این گروه نیز گفت: این گروه مشخصاتی دارد که در تفکرات و ارتباط مالی آن با برخی مراکز قدرت و ثروت مشخص است.

 وی خاطرنشان کرد: پس اگر نامزدی مشکل این چنینی داشته باشد، صلاحیت او به صورت جدی بررسی می‌شود، اما این‌که نامزدهایی تحت عنوان جریان انحرافی صلاحیتشان رد شود، وجود نخواهد داشت که این موضوع در مورد جریان اصلاح طلبی نیز همین طور است، یعنی این طور نخواهد بود که کسی به خاطر داشتن نام اصلاح‌طلبی رد صلاحیت شود.

 وی با بیان این که افراد باید شرایط ویژه‌ی کاندیداتوری داشته باشند تا صلاحیتشان تایید شود، تصریح کرد: البته نامزدهای انتخابات باید ابهامات موجود را برطرف کنند.

 وی با بیان این که رقابت انتخاباتی با وظایف حاکمیت در انتخابات متفاوت است، افزود: اگر کسی مشکل اخلاقی، اعتقادی، مالی و یا مفسده داشته باشد و شرایط لازم برای حضور در انتخابات را نداشته باشد، توسط هیات‌های اجرایی و نظارت بررسی می شود و ما پس از بررسی‌های انجام شده با هم رقابت می‌کنیم ،البته نه از طریق اهرم حاکمیتی، بلکه با تبلیغات و تبیین مسائل.

 وی در جواب سوالی در رابطه با عدم حضور جبهه‌ی پایداری در جلسه روز گذشته جبهه وحدت اصولگرایان گفت: ظاهرا مذاکرات انجام شده و در جلسه‌ی بعدی شرکت خواهند کرد.

 باهنر در رابطه با اظهارنظر برخی رسانه‌های نزدیک به جبهه‌ی پایداری در مورد شخصیت خود نیز تصریح کرد: در مجموعه‌ی اصولگرایی نحله‌های مختلف فکری وجود دارند و اگر بخواهیم دو طرف را تعریف کنیم یک طرف قضیه مثل جبهه‌ی پایداری مدعی هستند اصولگرایی هر چه ناب‌تر وخالص‌تر ، بهتر و بعد خلوص اصولگرایی را به تصور خود تعریف می‌کنند و می‌گویند تعداد برایمان مهم نیست.

 وی ادامه داد:از طرف دیگر طیف دیگر، اصولگرایی را به نوعی تعریف می‌کنند که غیر از افراد ضد انقلاب و محارب با نظام اسلامی، همه را دارای رگه‌های اصولگرایی می‌دانند و این افراط و تفریط در تعریف اصولگرایی مشکل ایجاد می‌کنند که در گذشته در اصلاح طلبان نیز شاهد آن بودیم.

 وی با بیان این‌که ما به دنبال این هستیم که اصولگرایی را در چارچوب تعریف کنیم، تصریح کرد: جامعتین بایدها و نبایدهای اصولگرایی را تشریح کردند و از دید ما کسانی اصولگرا هستند که به آن متعهد باشند و ما این بایدها و نبایدها را کاملا پذیرفته‌ایم، پس به آن عمل می‌کنیم نه کمتر ونه بیشتر.

 وی افزود: برخی شاخص‌های اصولگرایی را آنقدر ریز و ظریف تعریف می‌کنند که عده‌ی محدودی را در بر می‌گیرد و در تصوری که این آقایان برای اصولگرایی دارند، در مجلس بیش از ۱۵ تا ۲۰ نفر اصولگرا وجود ندارد، در حالی که ما اصولگرایی را طوری تعریف می‌کنیم که در مجلس بیش از ۲۰۰ نفر اصولگرا دارد.

 وی تصریح کرد: دید تنگ و بسته‌ی امثال این آقایان طبیعی است که باهنر را در خود جای نمی‌دهد و توصیه‌ی ما به اینها آن است که دیدشان را بازتر کنند و عمیق‌تر نگاه کنند و مسائل را واقع گرایانه تحلیل کنند، یعنی تصور نکنند هر چه خود را محدود‌تر کنند، قدرت‌مند‌تر می‌شوند، چون به همان اندازه که محدود می‌شوند به حاشیه‌ رانده می‌شوند.

 وی همچنین در رابطه با سوالی در مورد ارزیابی حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده مجلس و رقیب اصلی اصولگرایان در انتخابات آینده گفت: به نظر من برای اصلاح‌طلبان تحت عنوان اصلاح‌طلبی، منعی برای شرکت در انتخابات وجود ندارد، اما یک موقع کسی ادعای اصلاح طلبی می‌کند و معتقد به تغییر قانون اساسی است که این موضوع تفاوت می‌کند.

 وی ادامه داد: پس همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند از دید معارف اسلامی، اصولگرای غیر اصلاح‌طلب و اصلاح طلب غیر اصولگرا نداریم. یعنی همه‌ی اصولگرایان واقعی حتما اصلاح طلب و همه‌ی اصلاح طلبان واقعی از دید مکتب اسلام حتما اصولگرا هستند که اگر چنین باشد، نه تنها با آنها رقابت نمی‌کنیم، بلکه دستشان را می‌بوسیم و در لیستمان قرارشان می‌دهیم پس صرفا داشتن اسم اصلاح‌طلبی مانع حضور در انتخابات نمی‌شوند.

 باهنر گفت: به اصلاح طلبان توصیه می‌کنم اصلاح طلبی را تعریف کنند، همان طور که ما بعد از مدت‌ها اصولگرایی را تعریف کردیم و از طرف دیگر به آنها توصیه می‌کنم، تکلیفشان را در مورد سران فتنه‌ی ۸۸ روشن کنند که در این صورت از حضور آنها در انتخابات استفاده می‌کنیم.

 محمدرضا باهنر در ادامه نشست خبری جامعه اسلامی مهندسین با تاکید بر این‌که همه‌ آرای برآمده از تصمیمات مجلس نباید سیاسی باشد، گفت: برخی از گرایش‌های مجلس بعد از انتخابات بر مشخص شدن ترکیب مجلس تعیین می‌شود و از این رو نمی‌توان گفت که ترکیب مجلس در انتخابات آینده چگونه خواهد بود.

به گزارش ایسنا، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به پرسشی گفت: بعضی‌ها به دلایل مختلف فکر می‌کنند که تمام حرکت‌های مجلس باید سیاسی و مبتنی بر طیف‌بندی‌های سیاسی باشد این در حالی است که اعتقاد بنده آن است که بیش از ۸۵ درصد مجلس سیاسی نیستند بدان معنا که نمایندگان در بسیاری از موارد و تصمیم‌گیری‌های مجلس با یکدیگر اختلاف نظر دارند که نمونه آن، بررسی قانون بودجه، برنامه پنج ساله و لوایح و طرح‌های مختلف است.

وی افزود: این اختلاف‌نظرها در مجلس هیچ اشکالی ندارد بر این اساس می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که تنها حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد از تصمیمات مجلس در مواردی همچون برگزاری انتخابات هیات رییسه و رای اعتماد به وزرا سیاسی است از این رو اعتقاد بنده بر این است که همه‌ تصمیمات و آرای برآمده از مجلس نباید سیاسی باشد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: البته در صورت وجود احزاب قوی، قدرتمند و شناسنامه‌دار و پاسخگو، اینگونه موضع‌گیری‌ها در مجلس تفاوت پیدا می‌کند بدان معنا که در این صورت احزاب موضع رسمی خود را اعلام کرده و آن را مجلس برآمده از احزاب نیز در تصمیم‌گیری‌های مختلف خود حتی در جریان بررسی لوایح، بودجه و برنامه نیز از آن تبعیت می‌کند.

باهنر در ادامه در مورد چگونگی رقابت در انتخابات گفت: در مرحله اول تائید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی که توسط هیات‌های اجرایی بررسی می‌شود پس از آن موضوع ورود احزاب به انتخابات مطرح می‌شود و در نهایت ممکن است رقابت‌های قومیتی نیز در انتخابات وجود داشته باشد از این رو می‌توان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که رقابت انتخابات مجلس رقابتی متنوع است یعنی رقابت بین افراد تا رقابت بین تشکل‌ها و گرایش‌های سیاسی.

وی افزود: از این رو می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که گرایش اکثریت مجلس بعد از مشخص شدن نتیجه‌ انتخابات تعیین می‌گردد و نمی‌توان پیش از آن در مورد اکثریت مجلس اظهارنظری کرد.

باهنر در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند گروه ۸+۷ عامل اختلاف است، گفت: این اظهارنظر که گروه ۸+۷ باعث اختلاف می‌شود بدان معناست که اگر هیچ کاری از سوی جامعتین و یا گروه‌های مختلف اصولگرایان برای رساندن وحدت انجام نمی‌شد مسائل به گونه‌ای راحت‌تر حل می‌گردید، این موضوع درست نیست چرا که با نزدیک شدن به انتخابات طرح مباحث مختلف مطمئنا حرف‌های حاشیه‌ای و اختلاف‌نظرها نیز مطرح می‌شود که در این بین ممکن است چانه‌زنی‌هایی نیز به وجود آید بر این اساس نباید از این نکته غافل شد که منظور ما از وحدت، رسیدن به وحدت سیاه و سفید و یا صفر و صدی نیست. ما در رسیدن به وحدت طیف صفر تا صددرصدی را داریم که اگر بتوان بین آن‌ها وحدت ایجاد کرد اتفاق خوبی رخ خواهد داد. ما هیچگاه ادعا نکرده‌ایم که می‌توانیم همه اصولگرایان را به وحدت برسانیم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد کارهای مهم کشور همچون ایجاد اشتغال برای برگزاری انتخابات رها شده است، گفت: این موضوعی درست نیست چرا که کارهای مهم مملکت در حال انجام شدن است و هیچ چیزی تعطیل نیست، دولت و مجلس کارهای خود را انجام می‌دهند. از سوی دیگر به دلیل آغاز اجرایی شدن قانون انتخابات در کشور طبیعی است که این تب و تاب انتخاباتی نیز از هم‌اکنون شروع شود.

به گفته باهنر، سال پایانی مجلس برای شروع بحث‌های انتخاباتی وقت مناسبی است.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با تاکید بر اینکه تلاش اصولگرایان، رسیدن به یک لیست واحد در تهران است، گفت: البته این بدان مفهوم نیست که لیست دیگری در تهران وجود نداشته باشد کما اینکه در دوره‌های گذشته نیز بیش از ۲۰ لیست با اسامی مختلف در تهران ظهور پیدا کرد.

وی افزود: تلاش ما در این راستاست که دو لیست از اصولگرایان در تهران منتشر نشود و لیست تهران از افراد صاحب نفوذ و شناسنامه‌دار و دارای عده و عده تشکیل شده باشد. بر این اساس نمی‌توانیم همه افراد را در لیست خود جای دهیم چون تنها ۳۰ نفر از تهران می‌توانند وارد مجلس شوند.

باهنر در توضیح هدف برگزاری نشست روز گذشته جبهه متحد اصولگرایان نیز گفت: در این جلسه انتخابات آینده، وضعیت داخلی و خارجی و اوضاع و احوال کشور مورد بررسی قرار گرفت و تلاش شد به سوالاتی همچون حساسیت‌های مردم و شناختن دوستان اصلی اصولگرا پاسخ داده شود.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از اظهارنظر آقای مطهری مبنی بر اینکه انتخابات مجلس را می‌توان طبق قانون اساسی نهادی غیر از دولت برگزار کند، گفت: در قانون اساسی برگزاری انتخابات به عهده وزارت کشور گذاشته نشده است طبق اصل ۹۵ قانون اساسی نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان است و مجری برگزاری آن به صراحت وزارت کشور یا دولت نیست. اینکه برگزاری انتخابات توسط دولت، فرمانداری و وزارت کشور انجام می‌شود در قوانین عادی آمده است. از این رو می‌توان نتیجه گرفت که این قانون قابل تجدیدنظر است.

باهنر در ادامه توضیح داد: این موضوع بحثی فلسفی است که در بسیاری از کشورها نیز مطرح است. مسائلی از این قبیل که دولت بهتر است مجری انتخابات نباشد و یا مجلس به عنوان ذینفع از نتیجه انتخابات تاثیرگذار در تصویب قانون انتخابات نباشد نیز مطرح است که همه موارد به نظر مجلس و قانون اساسی برمی‌گردد.

وی افزود: قانون اساسی این اختیار را به مجلس داده است که قوانین انتخابات را تصویب نماید ولی با این وجود به نظر بنده نیز اگر تصویب قانون انتخابات توسط نمایندگان انجام نشود اولی‌تر است و انتخابات سالم‌تری خواهیم داشت.

باهنر در ادامه خاطرنشان کرد: بر این اساس می‌توان گفت که صحبت آقای مطهری مبنی بر اینکه طبق قانون اساسی لزوما دولت برگزار کننده انتخابات نیست از لحاظ تئوری درست است، اما در مقابل باید به این پرسش نیز پاسخ داده شود که جایگزین دولت به عنوان برگزار کننده انتخابات چه نهادی می‌تواند باشد. در این رابطه انجام کار مطالعاتی و بررسی معایب و محاسن آن امری مهم به شمار می‌آید که مطمئنا در این دوره انتخابات مجلس نهم شدنی نیست.

باهنر همچنین تصریح کرد: ما از این طرح برای برگزاری انتخابات به عنوان پروژه جدیدی استقبال می‌کنیم و شاید بهتر باشد این موضوع در مرکز پژوهش‌های مجلس نیز مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود که سناریوهای جایگزین برای مجری و برگزار کننده انتخابات به جای وزارت کشور چه نهادهایی می‌تواند باشد.

به گزارش ایسنا، نایب رییس مجلس شورای اسلامی در مورد تکلیف قرائت گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره چند مورد شکایت نمایندگان از رییس‌جمهور در صحن علنی نیز گفت: اگر ۱۰ نماینده اشکالی در اجرای قانون از سوی دولت مشاهده کنند می‌توانند این موارد را طبق ماده ۲۳۳ آیین‌نامه داخلی به هیات رییسه ارائه دهند و هیات رییسه نیز بر اساس تشخیص به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع نماید و بعد از آن فرآیند بررسی این شکایات در کمیسیون‌ تخصصی و ارائه گزارش آن به صحن علنی طی می‌شود. سرانجام نیز در صورت پیشنهاد کمیسیون تخصصی و رای مثبت مجلس آن شکایت به مراجع قضایی برای پیگیری ارائه خواهد شد.

وی همچنین توضیح داد: این قاعده در مورد کمیسیون اصل ۹۰ صدق نمی‌کند چرا که نمایندگان می‌توانند گزارش‌های خود را در مورد تخلفات و عملکرد مجریان از اجرای قانون به صورت جداگانه به کمیسیون اصل ۹۰ بدهند تا این کمیسیون بررسی‌های لازم را انجام دهد.

باهنر افزود: در مورد شکایت نمایندگان از رییس‌جمهور اتفاقی که رخ داد این بود که آن‌ها خواسته بودند این شکایت به کمیسیون اصل ۹۰ به عنوان کمیسیون تخصصی ارجاع شود که این روند درست نیست چرا که این کمیسیون، کمیسیون تخصصی به شمار نمی‌رود.

این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی افزود: البته در اینگونه موارد بهتر است با توجه به تشکیل هیات تنظیم قوا از سوی مقام معظم رهبری به ریاست آیت‌الله هاشمی شاهرودی اینگونه مسائل قبل از کشیده شدن به رسانه‌ها و شکایت در این هیات مطرح و حل گردد. با این وجود در مورد اعتراض نمایندگان به رسیدگی نشدن به شکایت آن‌ها از رییس‌جمهور باید هیات رییسه هر چه سریعتر تکلیف این موضوع را روشن کند و حتی اگر لازم باشد گزارش آن در صحن علنی قرائت گردد مسلما در صورت رای مثبت نمایندگان به این گزارش برای پیگیری به مراجع قضایی ارائه و آنها مکلف به رسیدگی به آن هستند.

باهنر در ادامه در پاسخ به این پرسش که تعبیر شما از سکوت انتخاباتی آقای احمدی‌نژاد چیست؟ گفت: ما هیچگاه با حضور رییس‌جمهور در انتخابات موافق نبوده‌ایم. هیچ زمانی نیز رییس‌جمهور به صورت رسمی ابراز علاقه برای ورود به انتخابات نکردند به طوری که در همان جلساتی که برای تعیین سه نفر در راستای رسیدن اصولگرایان به وحدت تشکیل می‌دادند تاکید داشتند که من به این کارها نمی‌رسم و این کمیته سه نفره باید موضوع را دنبال کنند حتی هنگامی که آنها برای برگزاری جلسات مستمر با رییس‌جهمور اصرار داشتند آقای احمدی‌نژاد پاسخ منفی داده بودند.

وی افزود: البته بعد از جریانات اخیر و حاضر نشدن رییس‌جمهور در مدت کوتاهی در محل کارشان آن سه نفر خدمت جامعتین رفتند و اعلام کردند که ماموریتشان تمام شده است و به نوعی انتخابات را به جامعتین واگذار کردند؛ اما جامعتین از آنها خواست که گروه هفت نفره را تشکیل دهد.

باهنر خاطرنشان کرد: حداقل رییس‌جمهور در مواضع‌شان اشتیاقی برای ورود جدی در انتخابات نشان ندادند که نظر ما نیز همین است چون مصلحت نیست دولت به عنوان مجری برگزار کننده انتخابات همچون فعال حزبی در انتخابات حضور پیدا کند. بر این اساس ما از سکوت آقای احمدی‌نژاد استقبال می‌کنیم.

این عضو کمیته ۸+۷ اصولگرایان در مورد جبهه پایداری نیز گفت: این اظهارنظرها که جبهه پایداری در انتخابات چگونه می‌خواهد فعالیت کند و اینکه آیا قصد جایگزینی رایحه خوش خدمت و یا فعالیت مستقل را دارد یا خیر، را باید منوط به اتفاقات آینده کنیم؛ اما در مجموع ما بر این اعتقادیم که دوستانمان در جبهه پایداری افرادی اصولگرا و دارای عده و عده و طرفدار هستند؛ اما نباید آنها در مواضع‌شان و یا عده و عده و طرفدارانشان دچار توهم و افراطی‌گری شوند، بایستی در بحث اصولگرایی منشور جامعتین را ملاک قرار دهد.

به گزارش ایسنا، باهنر در پاسخ به این پرسش که آیا شما می‌دانید آقای مشایی کجا هستند، گفت: آقای مشایی در دفتر رییس‌جمهوری مشغول به کارند ولی حضور رسانه‌ای‌شان کمرنگ شده است، با این وجود اگر شما ایشان را دیدید سلام ما را برسانید.

وی در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از دلایل شرط‌ گذاری برخی از اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات چیست، گفت: اصلاح‌طلبان طیف وسیعی دارند به گونه‌ای که عده‌ای که خود را در خارج از کشور اصلاح‌طلب می‌دانند انتخابات را تحریم می‌کنند و عده دیگر نیز در داخل کشور می‌گویند که ما در انتخابات حتی در شرایطی که نامزدهایمان ردصلاحیت شوند شرکت می‌کنیم. از سوی دیگر عده‌ای نیز در استفاده از مهره‌های سفید خود در انتخابات مجلس اعتقاد دارند از این رو نباید برای اصلاح‌طلبان یک تصمیم واحد اتخاذ شود. بهتر است ابتدا تعریف جامعی از اصلاح طلبی در جامعه مشخص گردد.

وی افزود: اصلاح‌طلبان معتقد به قانون اساسی و ملتزم به چارچوب‌های قانون اساسی می‌توانند در انتخابات شرکت کنند، مطئمنا این موضوع باعث ایجاد رقابت‌های انتخاباتی و گرم‌تر شدن تنور انتخابات می‌شد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه مشارکت حداکثری دغدغه‌ی اصولگرایان است، ‌گفت: ما حضور حداکثری مردم را بر پیروزی حداکثری جناح خود ترجیح می‌دهیم که این حضور حداکثری نیز پارامترهای مختلفی همچون میزان امیدواری و رضایت‌مندی مردم و همچنین حضور کاندیداهای مختلف در عرصه انتخابات بستگی دارد.

باهنر همچنین با بیان اینکه طرح شرط‌هایی همچون اصلاح قانون انتخابات و قانون اساسی برای حضور در انتخابات قابل قبول نیست، گفت: به نظر بنده شرط گذاشتن اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات هیچ معنا و مفهومی ندارد و تنها یک شوخی است.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس همچنین با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان بایستی مواضع خود را نسبت به قانون اساسی و قوانین عادی کشور مشخص کنند، گفت: با این وجود اگر آن‌ها می‌خواهند برای حضور نیافتن در انتخابات و یا پیروز نشدن دلایل و بهانه‌هایی را مطرح کنند، ما حاضریم برای آن‌ها تعریف کنیم که چه بهانه‌های بهتر و قوی‌تری بیاورند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اصولگرایان این اعتقاد را ندارند که در انتخابات آینده رقیبی ندارند، گفت: برخی مطرح می‌کنند که اصولگرایان به دلیل نداشتن رقیب بهتر است به دو گروه تقسیم شده و با یکدیگر رقابت کنند. این در حالی است که اصولگرایان در انتخابات آینده مجلس رقیب جدی و قدرتمندی دارند که بخشی از مجلس را در دست می‌گیرد. این موضوع که رقابت جدی در انتخابات با اصولگرایان وجود ندارد ساده‌انگاری بیش نیست.

به گزارش ایسنا، نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از تفسیر آقای کدخدایی از حضور برخی از حقوقدانان شورای نگهبان در گروه ۸+۷ چیست؟ گفت: هیچ عضوی از شورای نگهبان در ۸+۷ حضور ندارد. در ابتدا یک نفر از حقوقدانان شورای نگهبان قصد حضور در این گروه را داشت که همه به اتفاق آراء با این موضوع مخالفت کردند.

باهنر افزود: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تنها برای رسیدن اصولگرایان به وحدت تلاش می‌کنند و مطمئنا قصد معرفی کاندیدایی را ندارند. آقای یزدی و آقای مهدوی‌کنی عضو ۸+۷ نیستند و آنها تنها به عنوان دبیران دو جامعه تلاش می‌کنند که اصولگرایان به وحدت برسند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=8489

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر