2

«کارلوس فوئنتس» تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا

  • کد خبر : 90094
  • ۰۱ تیر ۱۳۹۲ - ۳:۰۹

مدارک تازه کشف‌شده نشان می‌دهند، پلیس فدرال آمریکا به دلایل سیاسی ویزای «کارلوس فوئنتس»، نویسنده‌ فقید مکزیکی را در دهه‌ ۱۹۶۰ رد کرده و وی را تحت تعقیب قرار داده است.

به تازگی مدرکی کشف شده که نشان می‌دهد تمایل «کارلوس فوئنتس» جوان به مارکسیسم و انتقاد وی از جنگ ویتنام طی سال‌های دهه‌ ۱۹۶۰ موجب شد «اف.بی.آی» صدور ویزای وی را به تأخیز بیندازد و سپس حکم لغو آن را صادر کند.

فوئنتس از مهم‌ترین چهره‌های ادبیات آمریکای لاتین قرن بیستم محسوب می‌شود و این مدارک افشاکننده‌ بیش از دو دهه‌ تحت نظر بودن وی است. زمانی که خالق «مرگ آرتمیو کروز» در دانشگاه‌های نیویورک و کلمبیا مشغول تدریس بود، نیروهای «اف.بی.آی» وی را غیرمستقیم تحت نظر داشته‌اند.

فوئنتس که اولین نویسنده‌ی مکزیکی بود که نامش در صدر فهرست پرفروش‌ترین آثار «نیویورک تایمز» قرار گرفت، ماه می سال گذشته در سن ۸۳ سالگی درگذشت.

به گزارش آسوشیتدپرس، سرویس خبری شهر نیویورک طبق قانون “آزادی در حیطه‌ اطلاعات”، از پلیس فدرال خواست تا هر مدرکی در ارتباط با فوئنتس را در اختیار عموم قرار دهد.

طبق این قانون، پس از درگذشت یک فرد، برخی از مدارک مربوط به وی باید در اختیار نهادهای عمومی قرار بگیرد. تعدادی از صفحات پرونده‌ی ۱۷۰ صفحه‌ای که «اف.بی.آی» در اختیار سرویس خبری نیویورک قرار داده، در این فایل وجود ندارد و به احتمال زیاد نابود شده‌اند.

این پرونده با صفحه‌ای آغاز شده که نشان می‌دهد فوئنتس در سال ۱۹۶۲ قصد سفر به آمریکا را داشته، اما صدور ویزای وی تعمدا به تأخیر انداخته شد تا از سفر وی به این کشور جلوگیری شود.

این مدارک همچنین حاکی از آن است که این نهاد اطلاعاتی آمریکا طی دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ فوئنتس را در دانشگاه‌های محل تدریس تحت تعقیب قرار داده و فعالیت‌های سیاسی وی را دورادور کنترل می‌کرده است.

به عنوان مثال در این فایل آمده است: این نویسنده‌ی مکزیکی در سپتامبر ۱۹۶۵ در دانشگاه میشیگان سخنرانی علیه جنگ ویتنام ایراد کرده است.

«اف.بی.آی» همچنین فیلم‌نامه‌ای که فوئنتس به نگارش درآورده بود را «ضدآمریکایی» خوانده بود.

ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=90094

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر