2

حسن روحانی و فرانسوا اولاند می‌تواند پل ارتباطی ایران و غرب تبدیل شود

  • کد خبر : 92701
  • ۱۶ تیر ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۴

تهران و پاریس پیش از این و به خصوص در دورانی که حسن روحانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای در دولت اصلاحات بود، روابط گرم و صمیمانه‌ای داشتند.

یک تحلیگر مسائل بین الملل درباره تعیین احتمالی یک فرصت شش ماهه از سوی اتحادیه اروپا برای دولت حسن روحانی به منظور برداشتن گام‌های عملی برای بهبود مناسبات خود با اروپا از طریق رفع ابهامات و سوء تفاهمات حول محور برنامه هسته‌ای ایران گفت: فارغ از ابراز تردید نسبت به صحت و سقم تعیین چنین فرصت کوتاهی باید بر این نکته اذعان داشت که زمان برای دولت جدید به سرعت می‌گذرد و باید از لحظه لحظه آن استفاده کند و نگذارد به سادگی این زمان از دست برود.
علی بیگدلی استاد روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی، ضمن بیان این مطلب در گفتگو با فرارو درباره نحوه استفاده از این فرصت‌ها گفت: دولت جدید باید گام‌های عملی مطمئن و هدفمندی را به منظور رفع ابهامات و سوء تفاهمات با اتحادیه اروپا بردارد که مهم‌ترین گام در این رابطه برقراری تماس و ارتباط مسقیم با یکی از بلند پایه‌ترین مقامات اتحادیه اروپا است.
وی افزود: پیشنهاد می‌کنم حسن روحانی، به محض تکیه بر مسند ریاست جمهوری، یک سفر رسمی به یکی از کشورهای صاحب نفوذ اتحادیه اروپا داشته باشد و طی دیدار و گفتگوی با رییس جمهوری این کشور ضمن تبیین مواضع دولت جدید ایران، آمادگی جمهوری اسلامی را برای رفع ابهامات و سوء تفاهمات حول محور برنامه هسته ای‌اش از طریق شفاف سازی و اثبات حسن نیتش اعلام کند.
بیگدلی با بیان اینکه فرانسه را به عنوان کشور پیشنهادی برای نخستین سفر حسن روحانی به اروپا می‌کند، گفت: تهران و پاریس پیش از این و به خصوص در دورانی که حسن روحانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای در دولت اصلاحات بود، روابط گرم و صمیمانه‌ای داشتند.
این استاد دانشگاه افزود: از این رو دو کشور می‌توانند با توجه به تجربه گذشته و همچنین‌شناختی که فرانسه نسبت به حسن روحانی دارد باب تازه تعامل را با یکدیگر باز کنند و در صورت موفقیت آمیز بودن مذاکرات مستقیم حسن روحانی و فرانسوا اولاند روسای جمهور دو کشور فرانسه می‌تواند پل ارتباطی ایران و غرب تبدیل شود و از این طریق انتقال مفاهیم و درخواست‌ها ایران از غرب و غرب از ایران سهل و مستقیم شود.
وی ادامه داد: همانطور که در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، آقای روحانی تاکید کرد لازم است سطح مذاکرات ایران با غرب به منظور رفع سوء تفاهمات از دیپلمات‌های ارشد به وزرای خارجه و حتی روسای جمهور افزایش یابد.
این تحلیلگر مسائل بین الملل تاکید کرد: به هرحال در جریان مذاکرات، روسای جمهوری اختیاراتی دارند که دیپلمات‌های ارشد از آن محروم هستند و همین محدودیت اختیار برای تصمیم گیری نسبت به ارایه پاسخ به پیشنهادات طرف مقابل در جریان مذاکرات عمدتا منجر به تاخیر در نتیجه گیری‌ها می‌شود.
بیگدلی با تاکید بر اینکه سفر حسن روحانی به اروپا و دیدار با یکی از مقامات عالیه رتبه آن نیازمند تحقق پیش نیازهایی است، گفت: پیش از تصمیم دولت آقای روحانی برای برداشتن گام‌های عملی به منظور برقراری ارتباط مستقیم با اروپا نیازمند است فضای داخلی آماده شود.
وی افزود: آماده سازی فضای داخلی با توافق قطعی در راس حاکمیت جمهوری اسلامی و تعیین چارچوب‌ها و خط مشی جدید امکان پذیر است. یعنی در صورتی که در راس حاکمیت توافقی برای برداشتن گام‌های عملی تازه از سوی دولت گرفته نشود هر نوع اقدامی از سوی دولت محکوم به شکست است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: از این روی پس از دستیابی به چنین توافقی و تعیین چارچوب‌های کلی مذاکرات برای دولت که این خود زمینه آماده سازی افکار عمومی را فراهم می‌کند دولت می‌تواند باب تازه تعامل با غرب به منظور بهبود مناسبات و رفع سوء تفاهمات برای برون رفت از شرایط سخت کنونی که به واسطه تحریم‌ها به وجود آمدهاست را باز کند.
بیگدلی در ادامه با اشاره به اختلافات جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: در سال‌های گذشته مناسبات تهران و آژانس بر سر طرح ادعاهایی حول محور فعالیت‌های اثبات نشده در سایت نظامی پارچین دچار تنش شده است که این تنش با کمی تدبیر از سوی دولت وقت قابل مدیریت بود.
وی با اشاره به تاکید جمهوری اسلامی ایران بر اینکه برنامه هسته ای‌اش صلح آمیز است گفت: در طول سال‌های گذشته همواره در قبال طرح برخی ادعا‌ها حول محور برنامه هسته‌ای ایران، تهران تاکید کرده است که برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است و جمهوری اسلامی قصد آن را ندارد که به سمت دستیابی به توانایی ساخت تسلیحات هسته‌ای پیش برود.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه اثبات این حقانیت نیازمند برداشتن گام‌های عملی نیز هست گفت: لازم است دولت آینده با فراهم کردن امکان بازدید بازرسان از سایت نظامی پارچین یکبار برای همیشه جلوی طرح ادعا‌ها حول محور وجود نشانه‌های انجام فعالیت‌های هسته‌ای در پارچین را بگیرند و زمینه بهبود مناسبات تهران و آژانس که بی‌تردید بر مذاکرات سیاسی ایران با گروه ۱+۵ تاثیر گذار است را فراهم کند.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=92701

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر