3

دولت نوعی تعادل میان تولید کننده و مصرف کننده را پی گیری می کند.

  • کد خبر : 9468
  • ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۰

بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به ۳۵۵۰ واحد صنعتی وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت: دولت نوعی تعادل میان تولید کننده و مصرف کننده را پی گیری می کند. به گزارش واحد مرکزی خبر ، غضنفری که برای توضیح وضع صنعت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود افزود: مجموع […]

بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به ۳۵۵۰ واحد صنعتی

وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت: دولت نوعی تعادل میان تولید کننده و مصرف کننده را پی گیری می کند.
به گزارش واحد مرکزی خبر ، غضنفری که برای توضیح وضع صنعت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود افزود: مجموع صحبت های نمایندگان درباره صنعت و معدن در پنج محور شامل سهم صنعت و معدن از هدفمندی یارنه ها ، طرح های نیمه تمام و ظرفیت های نیمه خالی ، صیانت از واحدهای موجود ، فضای کسب و کار و سرمایه گذاری و استراتژی توسعه صنعتی دسته بندی می شود .

وی درباره هدفمندسازی یارانه ها و آثار آن بر تولید گفت: بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ، در وزارت خانه سابق ۲۵ رشته صنعتی را نیازمند مراقبت های ویژه دانستند.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد: برای این ۲۵ رشته صنعتی خط اعتبار انرژی درنظر گرفتند و معنی ساده آن این است که قبض جدید برق و انرژی برای واحدهای صنعتی می تواند از منابع هدفمندی یارانه ها که به صورت تسهیلات ارزان قیمت اخذ می شود ، پرداخت شود.

غضنفری گفت: اصلاح قیمت های حامل های انرژی در حوزه صنعت و معدن در مقایسه با دیگر حوزه ها محدودتر اعمال شد که این خود نوعی حمایت محسوب می شود.

وی افزود: در وزارت خانه سابق و هم اکنون برای هر لیتر نفت کوره ۵۰ تومان و برای هر کیلو گاز مایع ۳۰۰ تومان کمک بلاعوض به بنگاه ها می دهیم .

وزیر صنعت و معدن و تجارت گفت: به طور متوسط ۵۰ درصد نفت گاز با قیمت سهمیه ای ۱۵۰ تومان به بنگاه ها عرضه شد.

غضنفری افزود: در واقع مراقبت کردیم مبالغ پرداختی۲۵ رشته صنعتی برای قبض های جدید ، موجب نشود سرمایه در گردش از بنگاه ها خارج شود و نتوانند مواد اولیه بخرند.

وی گفت: دو بسته حمایتی خیلی مهم شامل بازسازی کوچک و بازسازی بزرگ برای تغییر فناوری در واحدهای صنعتی و معدنی پیش بینی شده بود که اعمال بسته بازسازی کوچک شروع شده است و مبالغی برای تغییرات فناوری به واحدها پرداخت می شود .

آقای غضنفری افزود: امیدواریم سازمان هدفمندی یارانه ها از همان مبلغ پیش بینی شده در بودجه ، منابع جدیدی برای ما آزاد کند تا بتوانیم بازسازی بزرگ را که بزرگترین کار درحوزه نوسازی صنایع است آغاز کنیم.

وی گفت: تاکنون بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان به عنوان خط اعتبار انژری به ۳۵۵۰ واحد صنعتی و برای حدود ۵۰۰ بنگاه هم سه میلیارد تومان کمک بلاعوض پرداخت کرده ایم .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت: بعد از اجرای قانون و امسال ، پرونده های مربوط به اصلاح قیمت را از بنگاه ها بررسی کردیم و آن دسته از واحدهای تولیدی که برای افزایش قمیت ها توجیه داشتند ، بررسی و با بسیاری آن ها موافقت شد.

وی افزود: دولت سیاست تثبیت قیمت ها را دنبال نمی کند بلکه سیاست مدیریت بازار و مدیریت قیمت ها را دنبال می کند که نوعی تعادل میان تولید کننده و مصرف کننده را در بر می گیرد.

آقای غضنفری افزود: دولت مراقبت می کند که گرانی و تورم انفجاری و جهشی نداشته باشیم و به صنایع هم توجه دارد که درحاشیه سود منفی قرار نگیرند زیرا این ضد اشتغال و ضد سرمایه گذاری است.

طرح های نیمه تمام به سرعت باید تکمیل شود

وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت: در ابتدای امسال ستاد تسهیل در همه استان ها تشکیل شد و تا اواسط تیر در حدود ۶۷۰۰ مورد تصمیم برای رفع مشکلات صنایع در محل اتخاذ شده است.

غضنفری افزود: برای این منظور همکارانم با حضور در استان ها پس از بررسی مشکلات واحدهای تولیدی ، دستورات لازم را صادر کردند.

وی با بیان اینکه فعالیت ستاد تسهیل باید ادامه یابد ، افزود: قطعا صنعت و معدن به فعالیت این ستاد نیاز دارد.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با اشاره به مبلغ فروش فولاد هرمزگان گفت: پس از سرپرستی بنده در وزارت صنایع ، بخشی از منابع در حوزه هدفمندی یارانه ها مصرف شده بود که در ادامه این روند متوقف شد و نزدیک ۳۰۰ میلیارد تومان از مبلغ فروش به ایمیدرو برگشت تا در طرح های توسعه معدنی به کار گرفته شود.

آقای غضنفری درباره آثار هدفمند شدن یارانه ها برتولید افزود: با وجود اینکه ظرفیت سازی زیادی در کشور شده اما باید دید در حوزه تولید هم افزایشی صورت گرفته است.

وی گفت: با توجه به آمار موجود در حوزه صنعت و معدن در چهارماه ابتدای امسال نسبت به چهارماه قبل از آن رشد قابل توجهی داشته ایم.

آقای غضنفری افزود: منظور از این موارد خروج محصول از کارخانه و تولید است و منظور ما نصب ظرفیت نیست.

وی افزود: فولاد خام در حوزه دولتی و خصوصی از رشد برخوردار بوده به گونه ای که رشد تولید فولاد ۱۶ و ۴ دهم است.

آقای غضنفری گفت: در چهار ماه نخست امسال تولید فولاد بیش از ۱۶ درصد رشد داشته است.

وی افزود: همچنین در محصولات فولادی هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی شاهد رشد بوده ایم و متوسط رشد تولید فولاد نزدیک ۱۳ درصد است.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه صنعت فولاد از صنایع انرژی بر است ، گفت: این صنعت می توانست تحت تاثیر آثار هدفمند شدن یارانه ها قرار گیرد اما خوشبختانه در این زمینه شاهد افزایش تولید هم بودیم.

آقای غضنفری افزود: در این شرایط شاهد رشد ۸ درصدی تولید شمش فولاد بوده و در تولید سیمان و کاشی به ترتیب ۲۰ درصد و ۲۴ درصد رشد داشته ایم.

وی با بیان اینکه تولید محصولاتی غیر از محصولات معدنی نیز از رشد برخوردا بوده است ، گفت: در تولید روغن نباتی و لاستیک خودرو از ۴ تا ۱۲ درصد رشد داشته ایم.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت افزود: جز در موارد اندکی افزایش تولید داشته ایم.

آقای غضنفری با اشاره به تکمیل ظرفیت ها و طرح های نیمه تمام افزود: همان طور که در برنامه ام نیز بیان کردم از واجب ترین و اولویت دارترین کارها استفاده از ظرفیت های موجود است و این اقدام تا ایجاد برند در واحدهای تولیدی برای صادرات محصولات ادامه خواهد داشت.

وی گفت: طرح های نیمه تمام به سرعت باید تکمیل شود زیرا این طرح ها سرمایه هایی برای استخدام جوانان کشور است از این رو در اولویت قرار خواهد گرفت.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت افزود: در وزارتخانه جدید ، معاونت فضای کسب و کار و در صورت محدودیت ، فردی را به عنوان قائم مقام در این حوزه منصوب خواهم کرد و با کمک اتاق بازرگانی ایران باید شرایطی ایجاد شود که سرمایه گذار خارجی و داخلی بیش از گذشته تشویق شود.

آقای غضنفری اضافه کرد: بدون اهمیت دادن به سرمایه گذاری ها مسیر توسعه صنعتی نمی تواند پیش برود.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری ها از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: بخش خصوصی به شکل واقعی باید احساس کند که می تواند در سرمایه گذاری ها نقش داشته باشد و امکان برنامه ریزی برای آینده با ثبات قوانین و مقررات وجود دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به استراتژی توسعه صنعتی کشور افزود: بلافاصله کارهای صورت گرفته در مدیریت گذشته وزارت صنایع و معادن را جمع بندی و در کمیسیون و اتاق بازرگانی گزارشی در این زمینه خواهیم داد و پس از آن با کمک تشکل های بخش خصوصی چارچوب های این استراتژی را تا پایان سال نهایی خواهیم کرد.

آقای غضنفری گفت: آنچه تاکنون در وزارت صنایع و معادن شکل گرفته با نگاه به صنعت و معدن بوده است و ما به همسوکردن سیاست های تجاری با سیاست های صنعتی نیاز داریم تا شرایطی فراهم شود که کشور ارز مورد نیاز خود را از صادرات تامین کند.

وی افزود: به زودی فهرست کاملی از کالاهایی را که واردات آن منوط به صادرات است منتشر خواهیم کرد .

آقای غضنفری گفت: ارز مورد نیاز برای واردات کالاها باید از طریق کالاها تامین شود که به این شکل به تدریج برابری صادرات و واردات را شاهد خواهیم بود تا ارز حاصل از فروش نفت صرف واردات نشود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=9468

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر