1

روایت اندیشکده کیتو از افزایش چشمگیر مبادلات خارجی ایران

  • کد خبر : 95358
  • ۰۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۰

اندیشکده آمریکایی کیتو (KATO) با انتشار این تحلیل به قلم استیو هاتک استاد اقتصاد کاربردی دانشگاه‌ جان هاپکینز نوشت: اکنون زمان افزایش فشارهای اقتصادی بر ایران نیست. اما احتمالا جالب‌ترین جنبه داستان تحریم‌ها این حقیقت است که به رغم تحریم علیه داد و ستد خارجی، حساب معاملات خارجی ایران با افزایش چشمگیری مواجه است. حقیقت ناراحت‌کننده در مورد تحریم‌های اقتصادی این است که این تحریم‌ها داد و ستد جهانی با ایران را متوقف نمی‌کند.

«حقیقت ناراحت‌کننده‌ این است که تحریم‌ها نتوانسته داد و ستد جهانی با ایران را متوقف کند».
این گزارش حاکی است: با آنکه صادرات ایران از زمان اعمال آخرین دور تحریم‌ها علیه این کشور به شدت کاهش یافته است، این وضعیت به دلیل افزایش ۲۰ درصدی صادرات غیرنفتی مانند سیمان، سنگ‌آهن، مواد پتروشیمی، پسته و فرش ایرانی تا حدی جبران شده است. چین، هند، مالزی و کره‌جنوبی کشورهای غایب ناشی از تحریم‌های غرب در اقتصاد ایران را پر کرده‌اند. علاوه بر این روسیه، ترکیه، عراق و امارات متحده عربی به تضعیف بیشتر پاشنه آشیل تحریم‌ها کمک کرده‌اند.
تحلیلگر موسسه کیتو معتقد است: تحریم‌ها نتوانسته اقتصاد منعطف ایران را فلج کند.
در گزارش موسسه کیتو تاکید شده است: هزینه‌های افزایش تحریم برای غرب بیشتر از سود آن خواهد بود. با وجود اینکه باور این است که تحریم‌ها به اقتصاد ایران ضربه سختی واردکرده و البته تاثیرهای آن غیرقابل انکار است اما برخلاف تصور، ایران همچنان توان مقابله با تحریم‌ها را دارد. ایران ارز کافی برای واردات را دارد و این یک رکورد بسیار خوب برای کشورهای در حال توسعه است. کسری بودجه به طور نسبی کم بود و بدهی دولت کمتر از ده درصد تولید ناخالص داخلی است.
مهمترین نکته این که حساب جاری خارجی همچنان مازاد قابل توجهی را تجربه می‌کند و تحریم‌های نفتی، افزایش بیست درصدی صادرات غیرنفتی را به همراه داشته است. به علاوه اینکه نقش چین، هند، روسیه، مالزی، کره‌جنوبی و حتی ترکیه، عراق و امارات متحده عربی را در کاهش اثرات تحریم‌های نفتی نباید نادیده گرفت.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=95358

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر