1

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی: استادان بازنشسته را باز می‌گردانیم البته عجله ای نداریم

  • کد خبر : 99163
  • ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۹:۴۲

برکناری صدر‌الدین شریعتی از ریاست دانشگاه علامه طباطبایی شاید مهم‌ترین تصمیمی است که سرپرست وزارت علوم در نخستین روز‌های کاری خود گرفته است. منتقدان دولت پیشین امیدوارند دانشگاه علامه که در چند سال گذشته به ویژه در دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد تغییرات گسترده‌ای را تجربه کرد، از این پس روز‌های بهتری را به […]

برکناری صدر‌الدین شریعتی از ریاست دانشگاه علامه طباطبایی شاید مهم‌ترین تصمیمی است که سرپرست وزارت علوم در نخستین روز‌های کاری خود گرفته است. منتقدان دولت پیشین امیدوارند دانشگاه علامه که در چند سال گذشته به ویژه در دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد تغییرات گسترده‌ای را تجربه کرد، از این پس روز‌های بهتری را به خود ببیند. تنگ شدن فضای سیاسی و برخورد با فعالیت‌های دانشجویی. دگرگونی رشته‌های دانشگاهی به ویژه رشته‌های علوم انسانی، جذب سلیقه‌ای اعضای هیأت علمی و بیاری موارد دیگر از دستاورد‌های مدیریت پیشین دانشگاه علامه به شمار می‌رود. در مورد برنامه‌های آینده دانشگاه علامه حسین سلیمی، رئیس جدید دانشگاه گفت‌وگویی داشتیم که در پی می‌خوانید. حسین سلیمی که پیش از این معاون دانشگاه علامه طباطبایی در دوران اصلاحات بوده، در حال حاضر عضو هیأت علمی گروه سیاسی این دانشگاه است.


در ابتدا بفرمایید که آیا برنامه یا تغییرات خاصی را برای دانشگاه علامه در نظر دارید؟

من یک برنامه مفصل را به وزارت علوم برای دانشگاه دادم. پیش از هر چیز باید بگویم که این برنامه براساس اسناد بالادستی از جمله برنامه پنجم توسعه در بخش آموزش عالی، سند اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها و همچنین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دانشگاه‌ها نوشته شده است. در مورد سر فصل برنامه‌ها در در جه اول ارتقای علمی در دانشگاه‌ها در دستور کار است. باید وضعیت علمی دانشگاه‌ها نسبت به وضعیت کنونی ارتقاء پیدا کند. معتقدم که استادانی در دانشگاه‌ها وجود دارد که در صورت ایجاد فضای لازم توانایی تولدی نظریه‌های جدید درخور‌ نیاز‌های جامعه را دارند. در گام بعدی سیاست‌زدایی در دستور کار قرار دارد. حتی در حوزه‌ها و رشته‌های مرتبت با سیاست اگر بخواهیم جناح زده و سیاست‌زده شویم به فضای علمی دانشگاه آسیب وارد می‌شود. بنابراین فکر می‌کنم که در جامعه به آرامش سیاسی و فرهنگی نیاز داریم. در دانشگاه‌ها نیز باید فضا آرامی به لحاظ سیاسی ایجاد شود. البته منظورم از فضای آرام فضای همراه با نشاط است نه فضای خموده به همین دلیل من با بیان مسائل دانشگاه علامه موافق نیستم و به نظرم بیان بیش از حد مسائل درر سانه می‌تواند به روند علمی و اجرای برنامه‌های علمی و پژوهشی در دانشگاه‌ علامه آسیب وارد کند. سومین سر‌فصل برنامه‌های من برای دانشگاه علامه توسعه شتابان در فضا‌های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌ها است. باید برای فعالیت‌های دانشجویی فضا‌های جدید فیزیکی ایجاد شود که همه اینها نیازمند آرامش سیاسی و فرهنگی است.

به آرامش سیاسی اشاره کردید، فکر می‌کنید در چند سال گذشته مسائل سیاسی چه تأثیری روی دانشگاه علامه گذاشت؟
من ترجیح می‌دهم بیش از آنکه در مورد گذشته صحبت کنم در مورد آینده صحبت کنیم. در چند سال گذشته گاهی آرامش در فضای سیاسی دانشگاه‌ها بود اما در برخی موارد آن آرامشی که مورد نظر رهبری هم است در دانشگاه‌ها وجود نداشت. به نظر من می‌توان در این زمینه نسبت به وضعیت کنونی بهبود‌هایی را در دانشگاه‌ها ایجاد کرد.

همانطور که می‌دانید، در چند سال گذشته محدودیت‌هایی برای فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی دانشجویان ایجاد شد به گفته برخی از فعالان دانشجویی در این مدت انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها به تعطیلی کشانده شدند یا ترکیب آنها تغییرات اساسی کرد. برای فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی دانشجویی چه برنامه‌هایی دارید؟
تا جایی که من اطلاع دارم در دانشگاه‌ها علامه انجمن اسلامی دانشجویان منحل نشد، فقط ممکن است که عده‌ای جای عده دیگری آمده باشند. به‌هر حال در چارچوب قانون این گروه‌ها می‌توانند فعالیت کنند و ممنوعیتی برای فعالیت‌های دانشجویی وجود ندارد.

در مورد دانشجویان ستاره‌دار چطور؟ تا جایی که می‌دانم دانشگاه علامه جز نخستین دانشگاه‌هایی بود که اقدام به ستاره‌دار کردن دانشجویان کرد…
من در این مورد هنوز اطلاع درستی ندارم اما براساس گزارش‌هایی که گرفتم اکنون دانشجوی ستاره‌دار در دانشگاه علامه وجود ندارد و دانشجویان تازه گزینش شده هیچ یک ستاره‌دار نیستند اما برای اظهار‌نظر دقیق در این زمینه نیازمند داشتن اطلاعات بیشتر هستم.

موضوع دیگری که دانشگاه علاه در، دو سال اخیر با آن مواجه بود، جذب دستوری اعضای هیأت علمی و استادان بود. برای اصلاح این رویه برنامه‌ای دارید؟
ببینید در دوره قبلی وزارت علوم،‌جذب اعضای هیأت علمی با یک تمرکز در دست وزارت علوم و در هیأت‌های جذب انجام می‌شد. تا جایی که من اطلاع دارم وزارت علوم در حال بازنگری فرآیند و قواعد جذب هیأت علمی در دانشگاه‌ها است. دانشگاه‌ها نمی‌توانند به صورت خود‌مختار و جزیره‌ای تصمیم‌گیری کنند و باید تابع وزارت علوم باشند. طبیعتاً اگر آیین‌نامه‌ها و شیوه‌های پیشین دگرگون شود در دانشگاه علامه هم دگرگون خواهد شد. اما من تا جایی که قانون اجازه می‌دهد تلاش می‌کنم در جذب اعضای هیأت علمی نقش گروه‌های تخصصی، بیشتر و پررنگ‌تر شود چراکه در دوره پیشین این نقش کمرنگ شده بود. طبیعی است که اعضای هیأت علمی پیشین و جدید باید به صورت دوره‌ای ارزشیابی علمی استادی مطلوب باشند چه به لحاظ سطح علمی و مقالات و چه به لحاظ کلاس‌داری از ادامه همکاری با آن استاد خرسند خواهیم شد اما اگر در ارزشیابی استادی به سطح مطلوب نرسد طبیعتاً روند باید اصلاح شود.

آیا در دوره ریاست شما امکان دعوت به کار دوباره استادانی که در چند سال گذشته به هر دلیلی برکنار شده یا دانشگاه را ترک کرده‌اند، وجود دارد؟
تا جایی که من بررسی کرده‌ام تعداد استادان اخراجی در دانشگاه علامه به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. بنابراین در مورد استادان اخراجی باید بررسی بیشتری انجام شود و شاید این استادان تمایلی به بازگشت نداشته باشند. در مورد بازنشسته‌ها نیز آن دسته که به میل خود بازنشسته شده‌اند که هیچ، اما در مورد دیگران استادان بازنشسته این امکان وجود دارد و قانون هم به ما اجازه می‌دهد که در صورتی که استاد از نظر جسمی توان داشته باشد و مشکل خیلی جدی از نظر نظام کشور نداشته باشد دوباره دعوت به کار شود. البته عجله‌ای برای این کار نداریم اما براساس اعلام نیاز گروه‌ها می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

آسمان

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=99163

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر