1

رشد اقتصادی بدون نفت ۴.۵ درصد/ افزایش نرخ ارز روانی و هیجانی است

  • کد خبر : 207799
  • ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت:نمی‌توانیم اکنون در جامعه از رفاه صحبت کنیم، اما با همه این مشکلات و سختی‌ها نرخ تورم از ۴۰ به زیر ۱۰ درصد و رشد از منفی به مثبت تبدیل شد.

خبرگزاری فارس: رشد اقتصادی بدون نفت ۴.۵ درصد/ افزایش نرخ ارز روانی و هیجانی است/2046 طرح ناتمام روی دست دولت مانده است

محمد باقر نوبخت امروز در حاشیه مراسم تجلیل از دست اندرکاران سرشماری عمومی نفوس و مسکن در محل وزارت کشور با اشاره به نرخ رشد اقتصادی اظهارداشت: نرخ رشد اقتصادی ۶ ماهه نخست سال با احتساب نفت ۶٫۵ درصد بوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: جزئیات این نرخ فردا در جلسه سخنگو اعلام می‌شود. ۴٫۵ درصد از این رشد بدون نفت و مابقی مربوط به نفت است.

در مورد افزایش نرخ ارز گفت: این موضوع به دلیل مسائل روانی پیش آمده در جامعه است، افزایش ۱۰۰ تومانی قیمت ارز در یک روز قابل تائید مسئولان نیست و ان‌شاالله این نرخ کاهش یابد.

نوبخت امروز در مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵ ضمن تقدیر از تمامی دستگاه‌های ذی‌مدخل در این سرشماری به آمارهای مرکز آمار پرداخت و اظهار داشت: از جناب آقای پارسا هر ماه دقیقاً در روز نخست ماه پیامکی دریافت می‌کنم که گویای روند قیمت‌ها در ماه گذشته، ۱۲ ماهه و نقطه به نقطه است و بدون هیچ دخل و تصرفی به موبایل شخصی رئیس جمهور ارسال می‌شود.

وی افزود: اعلام به وقت رشد اقتصادی فصلی و گزارش طرح آمارگیری نیروی کار از دیگر اقدامات این مرکز است.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مرکز آمار تنها نهاد رسمی کشور برای اعلام آمار است، تصریح کرد: دیگر دستگاه‌ها نیز زحمت می‌کشند و حسب استمرار گذشته آمارها را منتشر می‌کنند، اما نظم و ترتیب مهم بوده و مشاهده می‌شود، گاهی ۶ ماه آماری وجود ندارد، اما مرکز آمار تمامی گزارش‌ها را ارائه می‌دهد.

وی افزود: همه باید در عزم ملی برای یک فعالیت عمومی مشارکت داشته باشند و نیازمند کمک در طرح سرشماری بودیم که به خوبی انجام شد، برای ۵ سال آینده هر تصمیم بخردانه‌ای که گرفته شود، با پایه آماری خواهد بود و ان شاالله خروجی این طرح نیز به هنگام باشد.

نوبخت با اشاره به اینکه حسب قول مسئولان مرکز آمار گزارش مقدماتی سرشماری نفوس و مسکن تا پایان دی‌ماه اعلام می‌شود، گفت: قیمت نفت رو به افزایش است و در ۶ ماه دوم سال گذشته روزهای سختی داشتیم و قیمت نفت به زیر ۲۵ دلار افت کرد و درآمدها به شدت کاهش یافت، به همین خاطر قادر به پرداخت طرح‌های عمرانی نشدیم و در ۶ ماه اول امسال آنچه نفت فروخته شد از پیش‌فروش درآمد آن استفاده کردیم. در ۶ ماه امسال بیش از ۲٫۵ میلیون بشکه در روز فروش وجود داشت که این میزان برای ۶ ماه دوم سال گذشته یک میلیون و ۱۲۵۰ هزار بشکه تا ۱۳۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات بود و از نظر میزان و نرخ قیمت‌ها کاهش یافت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه متوسط قیمت نفت در سال گذشته ۴۲ تا ۴۳ دلار فروخته شد که در بودجه قیمت آن ۴۰ دلار بسته شده بود عنوان کرد: فشاری که در ۶ ماهه اول به خاطر سال گذشته بود جبران شد و اکنون وضع مطلوب است و در ارتباط با عمرانی‌ها در سطح ملی و استانی اقداماتی انجام می‌شود و برنامه‌ریزی در ستاد ریاست جمهوری قبل از ماهی که به اتمام برسد، پرداخت حقوق کارمندان را خواهیم داشت.

وی افزود: با همه مضایقی که در ۶ ماه اول سال به دلیل فشار بزرگ مالی پارسال داشتیم، کارها انجام می‌شود و همچنین ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم پرداخت شد که در سال ۹۲ این میزان ۴ هزار میلیارد تومان بود و نتیجه آن خودکفایی در این بخش رقم خورد. قول دادیم گندم‌کاران طلبی نداشته باشند و نیز قول دادیم که تا پایان آذرماه مطالبات و پاداش بازنشستگان انجام شود و در این راستا ۲۷۰۰ میلیارد تومان پاداش بازنشستگان و ۷۰۰ میلیارد تومان برای معلمان حق‌التدریس و شیر مدارس در نظر گرفته شد و همچنین پرداخت‌ها را منظم خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه ۲۰۴۶ طرح ناتمام روی دست دولت مانده است، تصریح کرد: ناچاریم به جای توزیع قطره چکانی به همه طرح‌ها روی تعدادی از آنها متمرکز شویم، تا در ۲ سال آینده به اتمام برسد، بنابراین همه آنچه سال گذشته پرداخت نکردیم به همراه آنچه تا پایان ۶ ماهه اول باید پرداخت شود، در این هفته اجرا خواهد شد که بخشی از آن با انتشار اوراق و پول نقد خواهد بود. در این زمینه ۲۵۰۰ میلیارد تومان اوراق و ۱۰۰۰ میلیارد تومان پول نقد پرداخت شد.

نوبخت تاکید کرد: نمی‌توانیم اکنون در جامعه از رفاه صحبت کنیم، اما با همه این مشکلات و سختی‌ها نرخ تورم از ۴۰ به زیر ۱۰ درصد و رشد از منفی به مثبت تبدیل شد.

افق نیوز

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=207799

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر