3

پارسانیا: نظام آموزشی ما در حوزه فلسفه نیازمند اصلاح است

  • کد خبر : 69790
  • ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۶

حجت‌الاسلام پارسانیا گفت: آرزوی علمی من در سال ۹۲ اصلاح نظام آموزشی ما در حوزه فلسفه است تا از این طریق، آسیب ناشی از گسل میان متخصصان فلسفه غرب و فلسفه اسلامی مرتفع شود.

به گزارش افق روزهای پایانی سال فرصتی را در اختیار گذاشت تا سؤالاتی را از برخی اهالی فلسفه کشور بپرسیم، سؤالاتی که تا اندازه‌ای ما را در جریان دغدغه‌های این قشر قرار می‌دهد. در این گفت‌وگوی کوتاه، حجت‌الاسلام حمید پارسانیا رئیس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیر گروه جامعه‌شناسی مؤسسه امام خمینی(ره) را مخاطب قرار دادیم.

 

*در سالی که گذشت چه کتاب فلسفی بیش از همه شما را متأثر کرد؟

ـ بیش از همه جلد سوم شرح آیت‌الله جوادی آملی از «اسفار ملاصدرا» مربوط به مباحث اتحاد عاقل و معقول -که مشغول تدریس آن هستم- مرا متأثر کرد.

 

*مهمترین ضعف جریان فلسفی کشور در سال گذشته را چه می‌دانید؟

ـ به اعتقاد من ناآشنایی دانش‌آموختگان و متخصصان فلسفه‌های مدرن با فلسفه اسلامی و همچنین دور ماندن متخصصان فلسفه اسلامی از فلسفه‌های غربی و مدرن سبب ایجاد فاصله‌ای میان این دو گروه شده که آسیب‌رسان است و این آسیب‌رسانی تنها مختص سال جاری نیست و سال‌هاست که جریان دارد.

این فاصله سبب می‌شود قدرت فلسفه اسلامی برای پاسخ‌گویی به مسایل فلسفی معاصر مورد غفلت قرار گیرد. متاسفانه این آسیب در دوره حاضر بسیار مشهود است و به اعتقاد من این آسیب از ضعف مدیریت نظام آموزشی در حوزه فلسفه ناشی می‌شود.

سیستم آموزشی ما به گونه‌ای است که استعدادهای متناسب با فلسفه اسلامی و غرب را جذب این حوزه نمی‌کند یا افرادی که در این رشته‌ها مشغول به تحصیل و تحقیق می‌شوند برنامه درست و مشخصی ندارند. برای رفع مساله عدم درک متقابل فلسفه غرب و فلسفه اسلامی در ایران نیازمند اصلاح نظام آموزشی و برنامه‌های درسی هستیم.

 

*پیشنهاد شما برای علاقه‌مندان عام به فلسفه برای مطالعه در نوروز چیست؟

ـ اگر حمل بر خودستایی نباشد، کتاب «علم و فلسفه» از تألیفات بنده برای مطالعه عام در حوزه فلسفه نسبتاً مناسب است. این کتاب ضمن اینکه مخاطب را با آن دسته از مباحث فلسفی که مساله نظام معرفتی ما هستند آشنا می‌کند، نیاز جامعه علمی ما به مطالعات فلسفی را برجسته می‌نماید.

 

*و چه آرزوی فلسفی و علمی برای سال ۹۲ دارید؟

ـ آرزوی علمی من این است که ضمن اصلاح برنامه‌ریزی‌های درسی برای آموزش فلسفه در سال ۹۲ حوزه فلسفه‌های مضاف مانند فلسفه علوم اجتماعی و فلسفه مضاف نیز در برنامه‌های آموزشی شکل فعال‌تر و بهتری پیدا کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=69790

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر