3

مدیر عامل ایرنا کارامدی و روزآمدی اوانا را خواستار شد

  • کد خبر : 100626
  • ۲۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۸

کشورهای عضو اوانا باید به کارگیری فناوری های جدید در عرصه های خبری، همکاری در حوزه محتوایی اخبار و اطلاعات و تعامل در حوزه تجدید ساختار سازمانی توجه کنند.

محمد خدادی مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بر استفاده از تجارب و تبادل نظر اعضای سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوس آرام (اوانا) برای کارامدی و روزآمدی آن به منظور ایفای نقش موثر رسانه ای در شرایط پیچیده کنونی بویژه مقابله با جنگ و خونریزی در جهان تاکید کرد.

افق نیوز/ایرنا: وی روز جمعه در پانزدهمین نشست دوره ای سازمان اوانا گفت: اعضای اوانا به صورت انفرادی توانایی های بالایی دارند که باید به صورت جمعی به کار گرفته شود .
وی با بیان این که خبرگزاری های عضو اوانا با سه چالش مواجه هستند، اهداف اوانا را برشمرد و گفت: کشورهای عضو اوانا باید به کارگیری فناوری های جدید در عرصه های خبری، همکاری در حوزه محتوایی اخبار و اطلاعات و تعامل در حوزه تجدید ساختار سازمانی توجه کنند.
مدیر عامل ایرنا همچنین به نظر مشترک اکثریت اعضا مبنی جریان یک سویه رسانه ای حاکم بر جهان اشاره و بر ضرورت تلاش برای ایفای نقش این سازمان و ارایه راه حل عملی و حرفه ای تاکید کرد.
وی افزود: مساله مهمی که در حال حاضر مشاهده می شود، ضعف ارتباطی اعضای اوانا است که باید با برنامه ریزی برطرف شود.
خدادی گفت: اوانا باید از یک محفل تشریفاتی به کانون تبادل تجربه، همکاری، همگرایی میان اعضا تبدیل شود.
وی در این رابطه گفت: شتاب تحولات در صنعت رسانه های دیجیتال، فرصت ها و چالش های جدی برای خبرگزاری ها ایجاد کرده اند و از یک سو جریان اطلاعات و فناوری های اطلاعات و ارتباطات بیش از پیش جهان را کوچک کرده و از طرف دیگر نقش موثر و تعیین کننده رسانه ها برای توسعه ، فرهنگ سازی ، صیانت از منافع ملی و امنیت کشورها را پر رنگ تر از گذشته کرده است .
خدادی افزود: از سوی دیگر، این نگرانی وجود دارد که انسان های بدون قدرت انتخاب به موجوداتی منفعل و مصرف کننده تبدیل شوند که سرنوشت و منافع و امنیت آنها توسط کشورهای خارجی تعیین می شود .
وی با تاکید بر این که رسانه های ارتباط جمعی کشورهای منطقه آسیا و اقیانوس آرام با بهره گیری از فرصت های عصر نوین اطلاع رسانی می توانند نفوذ خود را در منطقه و محیط بین المللی باز تعریف کنند، افزود: خبرگزاری ها چنانچه پوشش خبری به موقع و جامع ارائه دهند و زوایای پنهان رویدادها را تحلیل کنند، می توانند در عرصه اطلاع رسانی باقی بمانند.
مدیر عامل ایرنا با تاکید بر اعتمادسازی در عرصه رسانه ای و اطلاع رسانی گفت: به اعتقاد ما به منظور اعتماد آفرینی در تولید خبر، خبرگزاری های کشورهای آسیا و اقیانوس آرام باید در کسب ، تولید و انتشار خبر، صراحت و صداقت، جامع بینی و توجه به کل عناصر رویداد، واقع بینی، پرهیز از ارزش گذاری و جهت گیری و پرهیز از پیش داوری و کلیشه های ذهنی به عنوان اصول کلی خبری توجه داشته باشند.
وی افزود: تعمیق اعتماد میان خبرگزاری های منطقه آسیا و اقیانوس آرام باید با استفاده مستمر از اخبار یکدیگر، انتقال این خبرها به مخاطبان ملی و اعتماد با مخاطبان ایجاد شود.
مدیر عامل خبرگزاری ایرنا در ادامه سخنان خود همچنین بر لزوم آموزش مستمر، تخصص گرایی، بهره گیری از نرم افزارها و سامانه های جدید اطلاع رسانی تاکید کرد و گفت: همکاری گسترده تر با سایر خبرگزاری ها به منظور تبادل تجربه و دانش خبری و یافتن راه حل به منظور حل مشکلات در پیش رو می تواند از جمله راهبردهای اوانا برای بقا در بازار اخبار و اطلاعات محسوب شوند.
وی ادامه داد: همان گونه که آگاهی دارید ایرنا عضو دیرین اوانا و بنیانگذار ائتلاف های خبری مانند آکسنا، اکونا، ایینا و اوپکنا است. ایرنا از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۰ ریاست دوره ای اوانا را برعهده داشت و برای پیشبرد اهداف حرفه ای این سازمان همواره تلاش کرده است.
پانزدهمین نشست دوره ای مجمع عمومی سازمان خبرگزاری های آسیا – اقیانوس آرام (اوآنا) روز پنجشنبه با حضور ایرنا در مسکو آغاز به کار کرد.
سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوس آرام ( اوآنا ) در سال۱۹۶۱ میلادی با هدف توسعه و تسهیل اطلاع رسانی میان کشورهای این منطقه تاسیس شد و در حال حاضر ۴۴ خبرگزاری از ۳۳ کشور منطقه آسیا و اقیانوس آرام در آن عضویت دارند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=100626

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر