2

دین‌پرست: با یقه سفید‌های پولدار چه کنیم؟

  • کد خبر : 106017
  • ۱۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۵

دین‌پرست معاون مقابله با کاهش مبارزه با ستاد پاسخ داد: اگر آمار معتادان معمولی موجود است معتادان یقه سفید را چه کنیم که با ماشین‌های مدل بالا در رفت و آمد هستند.

دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران گفت: آمار معتادان باید مانند آمار تورم و آلودگی هوا در میدان هفت‌تیر اعلام شود و بالاخره بگوییم آمار تغییر الگوی مواد افیونی به صنعتی چقدر است چرا که هر کسی یک چیزی می‌گوید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، علی مؤیدی در مناظره راه‌های مبارزه با مواد مخدر گفت: در بحث آسیب‌ها مانیتورهایی که ناجا طراحی کرده تعلل دستگاه‌ها، سهل‌انگاری و پیشرفت در فرآیند‌ها را نشان می‌دهد و نصب چنین مانیتورهایی برای دستگاه‌های دیگر ضرورت دارد.

دین‌پرست معاون مقابله با تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد آمار معتادان گفت: آمار معتادان باید اعلام شود چرا که اگر اعلام نشود نمی‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم.

در این میان جلایی‌پور گفت: چطور می‌شود که بیماری فشار خون را می‌توان اندازه‌گیری کرد اما آمار معتادان را نتوانسته‌اید اندازه بگیرید؟

وی ادامه داد: من با گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران می‌توانم در عرض یک ماه با اختلاف ۵۰ هزار نفر آمار معتادان را به دست بیاورم. آمار معتادان مانند تورم و آلودگی هوا است و باید در میدان هفت‌تیر نصب و اعلام شود.

دین‌پرست در پاسخ گفت: ما ترسی از اعلام آمار معتادان نداریم و آن را در صدا و سیما اعلام می‌کنیم به طوری که در سال ۸۶ آمارها را به روز کرده و اعلام کردیم.

جلایی‌پور جامعه‌شناس گفت: اگر انجام داده‌اید بگویید که آمار تغییر الگوی مواد افیونی به صنعتی چقدر است در این میان هر کسی آماری می‌گوید.

دین‌پرست معاون مقابله با کاهش مبارزه با ستاد پاسخ داد: اگر آمار معتادان معمولی موجود است معتادان یقه سفید را چه کنیم که با ماشین‌های مدل بالا در رفت و آمد هستند.

وی افزود: یارانه نیست که معتادان ثبت‌نام کنند و آمارشان به دست بیاید. یا معتادان مانند بیکاران نیستند که در سامانه شغل ثبت‌نام کنند.

دین‌پرست گفت: طبق آماری که در سال ۹۰ به دست آمد یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد حرفه‌ای ثبت شده است که این آمار را جهاد دانشگاهی برای ستاد انجام داد.

وی افزود: در حال گذر از مصرف مواد سنتی به صنعتی هستیم.

حجت‌الاسلام موسی قربانی مستشار دیوان عالی کشور نیز گفت: گذر از مواد سنتی به صنعتی بحث جدیدی است چرا تاکنون نبوده و از چه زمانی تولید داخل شده است چرا که بحث سال‌های اخیر است.

دین‌پرست، معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر پاسخ داد: طبق نامه‌ای که به رئیس سازمان صدا و سیما داشته‌ایم قرار شده بحث مواد مخدر در یک کارزار رسانه‌ای مطرح شود و باید بگویم که ما با مواد روانگردان جدیدی روبرو هستیم که قبلا هم بوده اما اسمشان جدید است.

وی افزود: در ۷۰ کشور دنیا مواد و ترکیبات اولیه این مواد مخدر جدید مصرف می‌شود که منشاء آن گیاهی و شادی بخش است و در ذاتش ممنوعیتی ندارد. این مواد نه از مرز‌ها می‌آید نه در لابراتوار تولید می‌شود بلکه جوانی در خانه دو مواد غذایی را ترکیب می‌کند و می‌شود ماده مخدر.

دین‌پرست گفت: باید به جایی برسیم که نخواهیم مواد مخدر مصرف کنیم ما تعدادی از معتادان را به جزیره فارو بردیم و دیدیم پس از مدتی موکت‌های آنجا پرز ندارد. بعد از مدتی به این نتیجه رسیدیم که معتادان پرز موکت را لای کاغذ گذاشته و کشیده‌اند.

علی مؤیدی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: در بحث مواد مخدر کشور ما نسبت به سایر کشورهایی که با افغانستان فاصله دارند آسیب‌‌پذیری بیشتری دارد.

وی افزود: در سال ۲۰۰۱ که طالبان در افغانستان حضور داشتند و بحث مواد مخدر را جدی گرفته بودند تولید مواد مخدر به ۱۸۵ تن در سال رسید اما در ۲۰۱۳ به ۶ هزار و ۵۰۰ تن رسید که برآورد می‌شود ۸ هزار تن باشد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: در دهه ۹۰ ، ۴ هزار تن مواد مخدر را در کشور کشف کرده‌ایم و باید حجم تهدید‌ها را نسبت به وضع موجود بسنجیم، چرا که آسیب‌پذیری ما آنگونه که گفته شد نیست.

وی افزود: قبل از فروپاشی شوروی بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار معتاد در روسیه وجود داشته که پس از فروپاشی به ۲۰ میلیون نفر رسیده است.

مؤیدی گفت: در آمریکا نیز در سال ۲۰۱۰ ، ۲۱۰۰ کارگاه تولید آمفتامین متلاشی شد که معتقدیم پلیس ۳۰ درصد آن را کشف کرده است و در ۲۰۱۲ تعداد این کارگاه‌ها به ۱۲ هزار عدد رسید.

رئیس‌پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا تصریح کرد: در کاهش تقاضا موفق نبوده‌ایم چرا که رویکرد مقابله‌ای داشته‌ایم و دستگاه‌ها آن گونه که باید کار نکرده‌اند.

وی افزود: اگر در بحث مقابله یا عرضه موفق بوده‌ایم پس در کاهش تقاضا هم می‌توانیم موفق باشیم در این میان نهاد خانواده بسیار مهم است و در افکار‌سنجی نقش آن ۲۲٫۲ درصد برآورد شده است.

مؤیدی گفت: در همین افکار‌سنجی فقر و بیکاری ۱۵ درصد، دوست ناباب ۱۳ درصد، فشار بر جوان ۱۰ درصد، ضعف دینداری ۴ درصد و دسترسی آسان به مواد مخدر ۴ درصد بوده است.

وی افزود: سال گذشته نیز ناجا در افکار‌سنجی که انجام داد مشخص شد که مردم اولویت مقابله با جرم را ۶۰ درصد به مقابله با مواد مخدر اختصاص داده‌اند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=106017

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر