2

رئیس جمهوری که ضد انقلاب حامی او بود

  • کد خبر : 120859
  • ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۳

رخدادهای ۱۷ اسفند ۱۳۵۹چکیده واکنش های گسترده نسبت به وقایع روز پنجشنبه ۱۴ اسفند دانشگاه تهران همچنان ادامه دارد . از صبح دیروز گروه هایی از شاهدان عینی و شاکیان وقایع و درگیری های عصر پنجشنبه در دانشگاه تهران برای ادای شهادت و یا شکایت در مقابل دادگستری اجتماع کرده اند. اجتماع کنندگان مقابل دادگستری […]

رخدادهای ۱۷ اسفند ۱۳۵۹چکیده

  • واکنش های گسترده نسبت به وقایع روز پنجشنبه ۱۴ اسفند دانشگاه تهران همچنان ادامه دارد .
  • از صبح دیروز گروه هایی از شاهدان عینی و شاکیان وقایع و درگیری های عصر پنجشنبه در دانشگاه تهران برای ادای شهادت و یا شکایت در مقابل دادگستری اجتماع کرده اند.
  • اجتماع کنندگان مقابل دادگستری که حامیان بنی صدر بودند تصمیم داشتند در این محل متحصن شوند که نیروهای انتظامی مانع تحصن آنها شدند.
  • حامیان رئیس جمهور در مقابل دفتر روزنامه انقلاب اسلامی تجمع کردند و یکی از اعضای تحریریه این روزنامه [به مدیریت رئیس جمهور] مردم را به ادامه حضور در خیابان ها دعوت کرد !
  • با ادامه تظاهرات طرفین کمیته امور صنفی بازار طی اطلاعیه ای تعطیلی بازار در روز یکشنبه ۱۷ اسفند را اعلام کرد.
  • عده ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز برای اطلاع از وضع افرادی که پس از حادثه روز ۱۴ اسفند در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران متحصن شده اند به این محل رفتند.
  • آیت الله خلخالی طی سخنان پیش از دستور در این زمینه اظهار داشت: فرمانده چماق به دستان در روز ۱۴ اسفند شخص بنی صدر بود.
  • هاشمی رفسنجانی: ما توقع نداریم که رئیس جمهور اعلان همکاری ضد انقلاب را تحمل بکند . باید موضع خودشان را در مقابل گروهک هایی که زیر نام ایشان و به عنوان حمایت ایشان و حساب شده و با نظام وارد میدان شده اند روشن نمایند .
  • طی دو روز گذشته دفتر رئیس جمهور همچنان با انتشار اطلاعیه هایی از مردم می خواهد در خیابان ها حضور داشته باشند !
  • محمد علی رجایی نخست وزیر: آنچه که ما فریاد می زنیم رهبری این است که در ایران صرفا باید در دست ولایت فقیه باشد اگر چه روشنفکران غربزده هنوز آن را درک نکرده قبول نداشته باشند.
  • از مجامع بین المللی چیزی عاید ما نمی شود و وقتی من برای شرکت در سازمان ملل عازم بودم و خدمت امام رفتم و کسب تکلیف کردم امام فرمودند از این مجامع چیزی عاید ما نمی شود.
  • هانی الحسن مشاور سیاسی یاسر عرفات و عضو کمیته مرکزی سازمان فتح در گفت و گویی با خبرنگار المجله گفت : عراق باید برای پایان جنگ امتیازاتی به ایران بدهد.

ادامه واکنش ها به وقایع ۱۴ اسفندواکنش های گسترده نسبت به وقایع روز پنجشنبه ۱۴ اسفند دانشگاه تهران همچنان ادامه دارد . از صبح دیروز گروه هایی از شاهدان عینی و شاکیان وقایع و درگیری های عصر پنجشنبه در دانشگاه تهران برای ادای شهادت و یا شکایت در مقابل دادگستری اجتماع کرده اند. اجتماع کنندگان در مقابل دادگستری که عده آن ها به حدود یک هزار نفر می رسید با در دست داشتن عکس هایی از رئیس جمهور و پلاکاردها و شعارهای گوناگون می خواستند وارد ساختمان دادگستری شوند ولی چون عده آنان زیاد بود و ضمنا مدارک و اسناد شهادت خود را به همراه نداشتند از آنان خواسته شد تا با در دست داشتن سند و مدرک به طرح شکایت و ادای شهادت بپردازند.

تلاش حامیان بنی صدر برای تحصن مقابل دادگستری

اجتماع کنندگان مقابل دادگستری که حامیان بنی صدر بودند تصمیم داشتند در این محل متحصن شوند که نیروهای انتظامی مانع تحصن آنها شدند. ساعت ۱۲ ظهر آیت الله موسوی اردبیلی دادستان کل کشور به طبقه دوم کاخ دادگستری آمد و اجتماع کنندگان را به آرامش دعوت کرد و گفت : من هر روز شخصا حتی جزئیات کار را از طریق رادیو و تلویزیون اعلام می کنم و از شما صمیمانه می خواهم آنهایی که مصدوم و مجروح هستند و آن هایی که شاهد و شاکی هستند طبق موازین دادگستری و قانونی به وظیفه خود عمل کنند.

وی ادامه داد : برای رسیدگی به این کار ۶ بازپرس را مامور کرده ایم این آقایان بازپرس ها با بی طرفی کامل به مسائل رسیدگی می کنند و هم اکنون مشغول کار شده اند. ساعت ۵ بعد از ظهر نیز گروه دیگری از زن و مرد به این عده از راهپیمایان پیوستند و با دادن شعارهای گوناگون به طرف بازار راهپیمایی کردند.

رجایی: آنچه که ما فریاد می زنیم رهبری در ایران صرفا باید در دست ولایت فقیه باشد اگر چه روشنفکران غربزده هنوز آن را درک نکرده قبول نداشته باشند زیرا با توجه به رهبری ولایت فقیه است که شهادت برای ما معنی و مفهوم پیدا می کند.

دعوت روزنامه رئیس جمهور برای حضور در خیابان ها !

حامیان رئیس جمهور در مقابل دفتر روزنامه انقلاب اسلامی تجمع کردند و یکی از اعضای تحریریه این روزنامه [به مدیریت رئیس جمهور] مردم را به ادامه حضور در خیابان ها دعوت کرد ! با ادامه تظاهرات طرفین کمیته امور صنفی بازار طی اطلاعیه ای تعطیلی بازار در روز یکشنبه ۱۷ اسفند را اعلام کرد. در بخشی از اطلاعیه اصناف آمده است : اصناف تهران که هیچ زمان خود را از روحانیت متعهد و مسئول جدا ندانسته و همیشه گوش به فرمان رهبر انقلاب در دفاع از حریم مقدس روحانیت بوده است از حرکت هایی که در روز پنجشنبه در دانشگاه تهران علیه کلیه نهادهای انقلابی که واقعا مظلوم واقع شده اند انجام گرفته شدیدا اظهار نفرت و انزجار نموده و خواستار تعطیل بازار در روز ۱۷ اسفند هستیم .(۱)

۱۳ نماینده مجلس به دیدار متحصنین دانشگاه تهران رفتند

بعد از ظهر دیروز عده ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز برای اطلاع از وضع افرادی که پس از حادثه روز ۱۴ اسفند در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران متحصن شده اند به این محل رفتند. پس از ورود این نمایندگان به کتابخانه مرکزی دو تن از متحصنین طی سخنانی دلایل تحصین خود را بازگو کردند و از نمایندگان خواستند که این مسئله صریحا و  دقیقا مورد رسیدگی قرار گیرد و اظهار داشتند که طی نامه ای به شورای عالی قضایی خواسته اند که مسئولین دادگاه ها از فقها و مجتهدین دادگاه های انقلاب باشند. (۲)

خلخالی : فرمانده چماق به دستان بنی صدر بود

جلسه علنی امروز مجلس متاثر از جریانات ۱۴ اسفند بوده و تعدادی از نمایندگان و همچنین رئیس مجلس در این زمینه سخنرانی کردند. آیت الله خلخالی طی سخنان پیش از دستور در این زمینه اظهار داشت: فرمانده چماق به دستان در روز ۱۴ اسفند شخص بنی صدر بود. وی اظهار داشت : من از آن کسانی بودم که در این مجلس به پیروی از فرمایشات امام همیشه طرفدار وحدت بودم و خود شماها می دانید که درگیری هم داشتیم و داد و فریاد هم می کردیم برای این که می خواستیم وحدت به هم نخورد . ولی این وحدت را به هم زدند . نگذاشتند .

خلخالی گفت :‌از طرف آقای رئیس جمهور بنی صدر اعلان کردند که در احمد آباد برسر قبر مصدق صحبت می کنند بعد از یکی دو سه روز دیگر مثل این که غرضشان عوض شد و اعلان کردند سخنرانی در دانشگاه برگزار می شود وبهانه آوردند که در احمد آباد جا برای صحبت وجود ندارد.

وی ادامه داد : این که بعضی می گویند چه کسی زده است و چه کسی کتک خورده است و چه کسی فرمان داده است ؟ این دیگر جای شبهه که نیست وقتی مسأله روشن بشود…جناب آقای رئیس جمهور گفته است که بلی ،‌ این ها را بیرون برانید … خوب معلوم است که زننده چه کسی است ؟ آقای دادستان گفت زننده آن کسانی هستند که با فرمان آقای رئیس جمهور  رفته اند مردم را کتک زده اند . خورنده چه کسانی هستند . خوب آن کسانی هستند که کتک خورده اند .وکیل مجلس هم کتک خورده است . محافظ یک وکیلی هم کتک خورده است . خورنده و زننده معلوم است … دراین وسط ، فرمانده چماق به دستان چه کسی بوده است ؟ جای هیچ شبهه ای نمانده است که جناب آقای بنی صدر رئیس جمهور بوده است.

مراجع گفتند امید ما بعد از رهبری به مجلس است

هاشمی رفسنجانی نیز طی سخنانی در رابطه با حوادث ۱۴ اسفند اظهار داشت : مجلس امروز نماینده مردم است ودر نظام جمهوری اسلامی پایگاه  اعتماد  و  آرامش  خاطر مردم باید باشد . و باید ازاین جا همه ابعاد این مسأله زیر نظر گرفته بشود و جریان تعقیب بشود .  وی ادامه داد : من پریروز که قم بودم وبه محضر آیات گلپایگانی ، مرعشی نجفی ، منتظری و جمعی از علما رسیدم آقایان درباره مجلس مطالبی فرمودند که قابل توجه است . آیت الله نجفی گفتند که اگر مجلس شورای اسلامی وظایف اساسی خودش را در این انقلاب انجام ندهد مردم از انقلاب اسلامی مأیوس می شوند  و همه امید ما و اعتماد  ما  و آرامش خاطر ما بعد از رهبر  به مجلس است . و آیت الله گلپایگانی تأکید وسیعی روی  مواضع  اسلامی مجلس داشتند .

جلسه علنی امروز مجلس متاثر از جریانات ۱۴ اسفند بوده و تعدادی از نمایندگان و همچنین رئیس مجلس در این زمینه سخنرانی کردند. آیت الله خلخالی طی سخنان پیش از دستور در این زمینه اظهار داشت: فرمانده چماق به دستان در روز ۱۴ اسفند شخص بنی صدر بود.

نباید دو پهلو سخن گفت / اعتراض هاشمی به سخنان غیر صریح آیت الله موسوی اردبیلی

هاشمی با بیان این که نباید دو پهلو سخن گفت اظهار داشت : ما از دادگاه ، از شورای عالی قضائی از مسؤولان انتظامی می خواهیم که قضیه را جداً پی گیری کنند . صراحت و قاطعیت را نشان بدهند . از اظهارات دو پهلو وابهام که در سخنان برادرمان جناب موسوی اردبیلی در بخشی از صحبت هایشان من دیشب دیدم باید پرهیز بشود . قاطع و صریح که مردم بفهمند .

باید مشخص شود که گارد ریاست جمهوری دیگر چه صیغه ای است ؟!

وی ادامه داد : کسانی که اگر معلوم شد گروهی قصد اهانت به رئیس جمهور را دارند و می خواهند سخنرانی رئیس جمهور را به هم بزنند این قابل اغماض نیست . باید اینها معرفی بشوند ، شناخته بشوند و آن مجازات قانونی که برایشان تشخیص داده می شود باید اعمال بشود . این طرف قضیه باید روشن بشود . باید مطلب باز بشود که کسانی که آنجا بوده اند وخواسته اند امنیت را به اصطلاح حفظ کنند این ها چه کسانی بوده اند ؟آیا اینها میلیشا ، پیکار ، فدایی ، جبهه ملی ، و از رده های ارتش ، تصفیه شده های گارد و دژبان بوده اند ؟آیا این ها پلیس بوده اند ؟ اگر گارد ریاست جمهوری است امروز موقعی است که مطلب روشن بشود . اصلا این گارد چه صیغه ای است ؟ با چه مبنای قانونی شروع شده است ؟ از کجا بودجه آن می آید ؟ و چه کسانی هستند ؟ و مسئولیت آن ها چیست ؟ این مسأله باید مشخص بشود . اگر مبنای قانونی دارد اهلا و سهلا . اگر ندارد باز باید مسایل روشن بشود .

چرا رئیس جمهور تکلیف خود را با گروه های ضد انقلاب مشخص نمی کند

هاشمی همچنین به حمایت برخی گروه های ضد انقلاب از رئیس جمهور اشاره کرده و گفت : از برادرمان جناب بنی صدر هم انتظار داریم  در نقش رئیس جمهور وقتی که می بینند مراسمی که ایشان اعلام می کنند وکسانی که داعیه تجزیه طلبی این کشور را دارند . قاسملو رسماً اعلام می کند که با منافقین درباره حکومت جانشین به توافق رسیده است . کسانی که رسماً اعلان مبارزه مسلحانه و تجزیه کشور را علیه جمهوری اسلامی کرده اند وکسانی که دستشان در کودتا کشف شد وچهره هایشان شناخته شد . ما توقع نداریم که رئیس جمهور اعلان همکاری این ها را تحمل بکند . چرا آن نهادهای انقلابی واسلامی و مسلمان ها نیایند ودر جلسه باشند و از سخنان رئیس جمهور استفاده بکنند ؟ ایشان باید طرد کنند . باید موضع خودشان را در مقابل گروهک هایی که زیر نام ایشان و به عنوان حمایت ایشان و حساب شده و با نظام وارد میدان شده اند و دستشان همه جا پیداست این مسئله باید از لحاظ مواضع سیاسی روشن بشود ومجلس باید این مسائل را تعقیب بکند .(۳)

اطلاعیه دفتر رئیس جمهور در باره تجمع حامیان بنی صدر مقابل دادگستری

طی دو روز گذشته دفتر رئیس جمهور همچنان با انتشار اطلاعیه هایی از مردم می خواهد در خیابان ها حضور داشته باشند !

در بخشی از اطلاعیه دیروز روابط عمومی ریاست جمهوری آمده است : پیرو اطلاعیه قبلی ضمن توصیه به همگان بر رعایت نظم و احتراز از به وجود آمدن جو تحریک از شاهدان عینی مراسم پنجشنبه ۱۴ اسفند درخواست می نماید که در صورت مراجعه شخصی به دادگستری با متانت و صفوف منظم مشاهدات و شکایات خود را کتبا تحویل دهند و از دادن هرگونه شعار و حمله نوشته بر له یا علیه کسی خودداری نموده و به تلاش های مذبوحانه ای که برای ممانعت از پیگیری و ریشه یابی اغتشاشات و حاکمیت قانون به عمل می آید وقعی نگذارند .(۴)

رجایی: فریاد می زنیم رهبری در ایران باید صرفا در دست ولایت فقیه باشد

آنچه که ما فریاد می زنیم رهبری در ایران صرفا باید در دست ولایت فقیه باشد اگر چه روشنفکران غربزده هنوز آن را درک نکرده قبول نداشته باشند زیرا با توجه به رهبری ولایت فقیه است که شهادت برای ما معنی و مفهوم پیدا می کند و وقتی امام ما آرزوی شهادت می کند و برادر ارتشی و پاسدار ما در جبهه های جنگ شهید می شوند به آرزوی امام خود رسیده اند.

رجایی در باره منافقانی که خود را خط امامی می نامند نیز اظهار داشت : گروه هایی که سعی می کنند خود را خط امامی معرفی کنند بدانند که پذیرفتن امام به عنوان یک رهبر باید به صورت رهبری سیاسی مذهبی باشد نه این که تنها رهبری سیاسی و یا مذهبی امام را پذیرفت کسی می تواند رهبری امام را قبول داشته باشد که آرمان های امام را در تمام ابعاد قبول داشته باشد و مردم ما به خاطر اینکه خط امام خط فطری آنها است منافقانی را که خود را در خط امام جا زده اند رسوا خواهند کرد.

از مجامع بین المللی چیزی عاید ما نمی شود

نخست وزیر در پایان سخنان خود از توجه بیش از حد مصدق به مجامع بین المللی و قراردادهای بین المللی به عنوان عامل دیگری از شکست وی یاد کرد و گفت : از مجامع بین المللی چیزی عاید ما نمی شود و وقتی من برای شرکت در سازمان ملل عازم بودم و خدمت امام رفتم و کسب تکلیف کردم امام فرمودند از این مجامع چیزی عاید ما نمی شود.(۵)

هانی الحسن : عراق باید امتیازاتی به ایران بدهد

هانی الحسن مشاور سیاسی یاسر عرفات و عضو کمیته مرکزی سازمان فتح در گفت و گویی با خبرنگار المجله گفت : عراق باید برای پایان جنگ امتیازاتی به ایران بدهد. وی ادامه داد : عراق موظف است پیشنهادات جدیدی بیش از آن چه که تاکنون داده عرضه کند عراق است که در سرزمین های ایران پیشروی کرده نه برعکس آن . پس اگر ما خواهان یک راه حل سیاسی و دیپلماتیک باشیم بایستی عراق تزهایی را مبنی بر آماده بودن برای دادن امتیازاتی به ایران و عقب نشینی نسبی یا هر آن چه شبیه آن باشد نشان دهد زیرا ادامه جنگ و ورود آن به مرحله تازه ای همه حساب ها را دگرگون کرده و بر آینده ملت عرب بی تاثیر نخواهد بود.(۶)

پی نوشت :

۱- اطلاعات ، ۱۷ اسفند ۱۳۵۹ ، صفحه ۲

۲- کیهان ، ۱۷ اسفند ۱۳۵۹ ، صفحه ۱۶

۳- مشروح مذاکرات مجلس ، ۱۷ اسفند ۱۳۵۹

۴- کیهان، ۱۷ اسفند ۱۳۵۹ ، صفحه ۱۴

۵- اطلاعات ، ۱۷ اسفند ۱۳۵۹ ، صفحه ۴

۶- کیهان ، ۱۷ اسفند ۱۳۵۹ ، صفحه ۱۶

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=120859

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر