2

پایان دوئل جواهری – ابرقویی‌نژاد با برکناری آقای مدیر کل

  • کد خبر : 122379
  • ۰۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴

پایان دوئل بی‌نتیجه جواهری و ابرقویی‌نژاد که در سال ۹۲ رقم خورد، موجب شد تا سال گذشته ورزش اصفهان شاهد حاشیه‌ای‌ترین دعوای تاریخ ورزش استان باشد.

 پروسه برکناری رئیس هیئت فوتبال استان اصفهان که دی ماه سال ۹۱ کلید خورده بود، دی ماه سال ۹۲ با استعفای محمدرضا محمد جواهری از مدیر کلی ورزش نصف جهان به پایان رسید تا سرانجام پرونده جنجالی‌ترین دعوای تاریخ ورزش اصفهان با استعفای جواهری و ادامه فعالیت ابرقویی‌نژاد بسته شد.

در سال ۹۳ و در شرایطی که پرونده دعوای مدیر کل سابق ورزش و جوانان استان اصفهان بسته شده است، تصمیم گرفتیم تا نگاهی به زوایای مختلف این اتفاق ناخوشایند ورزشی داشته باشیم.

*جنگ دو سر باخت فوتبال

پس از چند ماهی که از مسئولیت مدیر کلی جواهری در ورزش اصفهان سپری می‌شد، جمعی از پیش‌کسوتان فوتبال در دیدارهای متوالی خواستار تغییرات در هیئت فوتبال استان و برکناری ابرقویی‌نژاد شدند که این بار برخلاف دفعات قبلی که مدیران کل ورزش اصفهان اهمیتی به خواسته آن‌ها نمی‌دادند، پیشنهادشان با پاسخ مثبت مرد اول ورزش استان همراه شد.

جواهری که در ابتدای دوران مسئولیتش به خواست جامعه کشتی، در یک پروسه پر تنش رئیس هیئت کشتی استان را کنار زده بود، سرخوش از پیروزی قبل و به امید تکرار دوباره آن، با این درخواست موافقت کرد.

به موازات درخواست‌های صورت گرفته برای ایجاد تغییرات در هیئت فوتبال، اسفند ماه سال ۹۱خبرها از مرز شایعات عبور کرد و به واقعیت رسید تا جنگ دو سر باخت فوتبال در اصفهان رسماً کلید بخورد.

*دوئل غیر ورزشی‌های حاضر در ورزش اصفهان

ابرقویی‌نژاد را باید در ردیف مدیران سیاسی وارد شده در ورزش دسته بندی کرد، وی که بازنشسته استانداری اصفهان و وزارت کشور است، در کارنامه کاری‌اش مدیر کلی امور اجتماعی استانداری اصفهان و فرمانداری شهرستان خمینی‌شهر دیده می‌شود.

وی پس از پایان دوران ریاست محمدرضا ساکت در هیات فوتبال استان اصفهان، توانست این مسئولیت را برعهده بگیرد.

ابرقویی نژاد با پایان دوران اول ریاستش در هیئت فوتبال استان اصفهان، منتقدان زیادی پیدا کرد اما این عده در دو مجمع قبلی، نتوانستند گزینه‌ای هم‌وزن رئیس فعلی  به میدان رقابت وارد کنند تا ابرقویی‌‌نژاد سومین دوره ریاستش در فوتبال اصفهان را نیز تجربه کند.

از طرف دیگر محمدرضا محمد جواهری نیز بدون تجربه مدیریتی در حوزه ورزش با سوابق کاری در سازمان برنامه و بودجه و وزارت کار و امور اجتماعی  سکان ورزش اصفهان را به دست گرفت تا در پی تقابل طرفین، جدالی از جنس غیر ورزشی‌های حاضر در ورزش رقم بخورد.

جواهری زمانی که به ماجرای هیئت فوتبال اصفهان ورود کرد، تصورش بر این بود که با حمایت منتقدان ابرقویی‌نژاد و ابزارهای قانونی که به عنوان مدیر کل در اختیار دارد، می‌تواند در عرض یکی دو ماه با مختومه کردن پرونده ابرقویی‌نژاد، تغییر و تحولات مورد نظرش را اجرایی کند اما رئیس هیات فوتبال اصفهان نیز برای مقابله با جواهری، از نفوذ و ارتباطاتش به بهترین شکل ممکن بهره برد تا به زعم خودش برنده جنگ قدرت با مدیر کل ورزش و جوانان استان اصفهان لقب بگیرد.

بر اساس اساسنامه فدراسیون فوتبال تغییر روسای هیئت‌های فوتبال استان‌ها تنها در صورت استعفا، تصمیم مجمع یا ماده ۲۲ اساسنامه به وقوع می‌پیوندد از این روجواهری دی ماه سال قبل تلاش کرد با گوشزد کردن مواردی از انتقادات مطرح شده و شبهات موجود، ابرقویی‌نژاد را مجاب به استعفا از ریاست هیئت فوتبال کند که وی این درخواست را نپذیرفت.

پس از مخالفت ابرقویی‌نژاد با درخواست استعفای مدیر کل؛ جواهری تلاش کرد با جلب نظر فدراسیون فوتبال مجوز برگزاری مجمع و صدور حکم برای سرپرست جدید هیئت فوتبال را بگیرد که  این درخواست با مخالفت شدید کفاشیان همراه شد تا مدیر کل ورزش و جوانان برای به کرسی نشاندن تصمیمش، از آخرین و مهم‌ترین ابزار قانونی در اختیارش استفاده کند.

وی در پی مکاتبات فراوان و رایزنی‌های مکرر موفق شد با  استفاده از ماده ۲۲ اساسنامه که بر مبنای آن اگر میان مدیرکل ورزش و جوانان با رییس هیئت ورزشی آن استان، اختلافی پیش بیاید، حکمیت معاون وزارت ورزش و جوانان تعیین کننده خواهد بود، نظر موافق معاون سابق ورزش و جوانان را جلب نمود تا حمید سجادی نیز از فدراسیون فوتبال درخواست تامین نظر مدیر کل ورزش و جوانان استان اصفهان را داشته باشد اما کفاشیان در برابر این خواسته نیز مقاومت کرد .

پایان موقت این ماجرا پس از صدور حکم سرپرستی هیئت فوتبال استان اصفهان برای مرتضی لاچیانی به وقوع پیوست زیرا یک روز بعد از معارفه نمایشی فدراسیون فوتبال اعلام کرد که سرپرستی لاچیانی را به رسمیت نمی‌شناسد و همچنان ابرقویی‌نژاد رئیس رسمی و قانونی هیئت فوتبال استان اصفهان خواهد بود.

*حمایت تمام قد کفاشیان از ابرقویی‌نژاد

حمایت تمام قد کفاشیان از ابرقویی‌نژاد و لابی‌های سیاسی و غیر سیاسی رئیس هیات فوتبال استان اصفهان برای حفظ ریاستش دو نکته بارز دعوای فوتبالی رئیس هیات فوتبال اصفهان با متولی ورزش استان بود.

مدیر کل اداره ورزش و جوانان استان اصفهان در ابتدا از در دوستی با کفاشیان وارد شد و سعی در مجاب کردن وی برای ایجاد تغییرات در هیئت فوتبال داشت اما کفاشیان هر چند در گفت‌وگوهای حضوری صریحا مخالفتش را اعلام نمی‌کرد در عمل حمایت ویژه‌ای را از ابرقویی‌نژاد انجام داده و رسماً در برابر دستور وزارت خانه ایستادگی کرد.

کفاشیان در این مدت با وجود اصرارهای صورت گرفته، حاضر به صدور حکم سرپرستی برای گزینه‌های معرفی شده از سوی اداره ورزش و جوانان اصفهان نشد و حتی زمانی که کار به حکمیت وزارت ورزش و جوانان رسید و معاون سابق وزیر ورزش خواستار تامین نظر اداره ورزش اصفهان گردید، باز هم زیر بار نرفت.

حمایت‌های کفاشیان به اینجا ختم نشد و در مراسم تجلیل از بهترین‌های لیگ برتر دوازدهم، در اقدامی بی سابقه، علی اکبر ابرقویی‌نژاد به دلیل خدمات شایسته مورد تقدیر قرار گرفت.

به موازات حمایت‌های فدراسیون فوتبال از ابرقویی‌نژاد، وی تا جایی که مقدور بود از ارتباطاتش برای مغلوبه کردن جنگ با جواهری بهره برد تا جایی که مدیر کل ورزش اصفهان بارها در نشست‌های خبری خود لابی‌های وی را مورد انتقاد شدید قرار داد و تلویحاً به این مساله اشاره نمود که ابرقویی‌نژاد با تکیه بر لابی‌هایش توانسته در برابر وی مقاومت کند.

ابرقویی‌‌‌نژاد که به همراه افراد دیگری باند مخالفان مدیر کل ورزش را در استانداری اصفهان تشکیل داده بودند، در این مدت حمایت این نهاد را پشت سرش احساس می‌کرد و در نهایت نیز همزمان با مراسم معارفه سرپرست جدید هیات فوتبال، با پیگیری‌های زیاد نامه‌ای از شورای تامین استان اصفهان مبنی بر توقف سه ماهه تغییرات در حوزه ورزش استان دریافت کرد تا با توجه به تغییر و تحولات احتمالی در رأس ورزش اصفهان، حریف قانون نویس را از میدان به در کند.

*دعوایی که بدون برنده تمام شد

دعوای جواهری و ابرقویی‌نژاد و بلاتکلیفی هیئت فوتبال استان اصفهان تا دی ماه سال ۹۲ ادامه داشت اما در نهایت فشارهای صورت گرفته از جانب منتقدان و مخالفان جواهری که در دیدارهای متعدد با استاندار اصفهان و وزیر ورزش و جوانان خواستار برکناری مدیر کل ورزش استان شده بودند، موجب گردید تا جواهری پیش دستی کرده و قبل از اینکه حکم اخراجش را صادر کنند، از مسئولیتش استعفا داد.

فارس/با استعفای جواهری، جنگ بی حاصل وی با رئیس هیات فوتبال استان اصفهان که نزدیک به یک سال نه تنها فوتبال بلکه کل ورزش اصفهان را تحت‌الشعاع قرار داده بود، خاتمه پیدا کرد.

با خداحافظی جواهری از ورزش اصفهان، هیئت فوتبال این استان یک بار دیگر شرایط عادی خود را پیدا کرد و با حکم مدیر کل فعلی ورزش و جوانان نصف جهان حکم به رفع پلمپ دفتر هیئت فوتبال داده شد اما با این حال یک دوئل بی‌دلیل موجب شد تا ورزش استان به مدت یک سال تحت الشعاع این ماجرا قرار گیرد و تبعات منفی آن دامن‌گیر کل ورزش استان شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=122379

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر