1

ایران قدرت اصلی در نظام نوین منطقه‌ای شده است

  • کد خبر : 128715
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۹

نایب رئیس سابق پارلمان لبنان با بیان اینکه ایران توانست خود را به عنوان قدرت اصلی در نظام نوین منطقه‌ای مطرح کند، گفت که عربستان به خوبی به این امر آگاه است و همین موجب شد تا در سیاست خارجی خود تجدید نظر کند.

«ایلی الفرزلی»، نایب رئیس سابق پارلمان لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیروت تصریح کرد: تحولات منطقه‌ای و چرخشی که اروپا و آمریکا از خود در قبال ایران نشان دادند و باب گفت‌وگو و مذاکره با آن را باز کردند، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را وادار به تغییر استراتژی خود کرد و نمود این امر در اظهارات اخیر «سعود الفیصل»، وزیر خارجه عربستان در قبال ایران قابل مشاهده بود.

الفرزلی ادامه داد: بیم و هراس‌های عربستان از گشوده شدن باب مذاکرات بین ایران و آمریکا، آن هم در منطقه‌ای که سراسر آن را بحران و چالش فراگرفته است، ریاض را واداشت تا باب مذاکره با ایران را بگشاید تا هم از بیم و هراس‌هایش بکاهد و هم از قدرت ایران به عنوان یکی از عوامل ثبات و استقرار منطقه‌ای بهره ببرد.

وی افزود: به همین دلیل من بر این باورم که سفیر عربستان در تهران و همچنین با میانجی گری عمان و به خواست آمریکا، گفت‌وگوهایی با مسئولان ایرانی جهت فراهم کردن زمینه عادی شدن روابط بین تهران – ریاض انجام داده و این گفت‌وگوها را باید رهاورد و نتیجه عدم سرفرود آوردن ایران در برابر آمریکا به شمار آورد که موجب شد، ایران به عنوان قدرتی منطقه‌ای در نظام نوین منطقه‌ای جدید خود را مطرح کند و ستون فقرات این نظام منطقه‌ای جدید را تشکیل دهد.

الفرزلی گفت: این موضوع عربستان سعودی را وامی‌دارد تا به سمت گفت‌وگو با ایران برود و من اعتقاد دارم که نتایج این نزدیکی مثبت خواهد بود، به گونه‌ای که بازتاب‌های آن تمام کشورهای منطقه را دربرخواهد گرفت و شاید بتوان گفت یکی از مهمترین بازتاب‌های آن در پرونده نزاع سنی – شیعی منطقه قابل ملاحظه است که بازتاب‌های این منازعه سراسر جهان اسلام و عرب را درگیر خود کرده است.

نایب رئیس سابق پارلمان لبنان درباره تاثیر نزدیکی دیدگاه‌های سعودی – ایرانی بر روند انتخابات ریاست جمهوری لبنان گفت: اول از همه به نظر من لبنان کشوری است که حزب الله در آن قدرتی بزرگ است که اکنون باید از آن به عنوان قدرتی نه در داخل لبنان که قدرتی منطقه‌ای یاد کرد و آمریکا و اسرائیل همواره تلاش دارند این قدرت را شکست دهند، اما جز ناکامی چیزی نصیبشان نشده و به همین دلیل روی به سوریه آوردند تا به این طریق به محور مقاومت ضربه بزنند.

وی افزود: بنابراین همان طور که آمریکا در جنگش با ایران چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم شکست خورد، در لبنان نیز مجبور است چنین سیاستی را اتخاذ کند و به نظر من به سمت کنار آمدن با حزب الله روی آورده است.

اما در خصوص انتخابات لبنان الفرزلی بر این باور است که رئیس جمهوری باید انتخاب شود که اعتماد حزب الله را جلب کند و توان گفت‌وگو با آن را داشته باشد، بتواند جایگاه مقاومت و سلاحش را دریابد و استراتژی دفاعی برای کشور وضع کند که آن را از هر گزندی در امان نگه دارد و نقشی که حزب الله در این استراتژی بازی می‌کند را دریابد، نقشی که بدون تردید نقشی مرکزی و محوری خواهد بود و در این بین نزدیکی دیدگاه‌های عربستان و ایران می‌تواند نقشی مثبت را در تسهیل برگزاری چنین انتخاباتی بازی کند.

وی افزود: صرف نظر از پرونده انتخابات، نزدیکی تهران – ریاض از شدت منازعات شیعی – سنی در کشور می‌کاهد، نزاعی که تاکنون هزاران لبنانی بی‌گناه را قربانی خود کرده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=128715

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر