4

اگر در ظرفیت جامعه می بود ،انتقادهای من خیلی بیشتر از وضع فعلی بود

  • کد خبر : 13153
  • ۱۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۲۲:۵۵

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس که در دوازدهمین دوره نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مسقتل در دانشگاه شیراز سخنرانی می‌کرد، گفت: باید خودمان را همواره در معرض اشارات ایشان قرار دهیم تا با مبانی فکری و نظری ایشان هم افق شویم. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه رهبری همواره مدافع انتقاد […]

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس که در دوازدهمین دوره نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مسقتل در دانشگاه شیراز سخنرانی می‌کرد، گفت: باید خودمان را همواره در معرض اشارات ایشان قرار دهیم تا با مبانی فکری و نظری ایشان هم افق شویم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه رهبری همواره مدافع انتقاد بوده است بر این نکته تاکید کرد که اولا نباید تنها به عیب ها و ضعف ها پرداخت چراکه این باعث یاس می شود و ثانیا نباید صرفا روی نکات مثبت مانور داد که این نیز باعث خودشیفتگی می شود و ضمنا هر عملکرد فوق نتیجتا توقف و سکون را به همراه خواهد داشت.

وی در همین راستا به نقد سیاست‌های اقتصادی دولت پرداخت و نیز خاطر نشان کرد که دولت در مهار تورم انتظاری شش ماه ابتدایی سال موفق بوده است.

توکلی در بخشی از سخنان خود با اشاره به ضعف‌های فرهنگی بیان داشت: اولین بار در دولت آقای هاشمی بود که مقام معظم رهبری مساله تهاجم فرهنگی را مطرح کردند و وقتی دیدند توجهی نمی‌شود فرمودند که این یک شبیخون فرهنگی است.

در بخشی از برنامه نیز دانشجویان به طرح سوالات خود از وی پرداختند که بدین شرح است:

سوال دانشجویان:

آقای دکتر! از دیدارتان با رهبری گفتید؛ یک دیدار هم رهبری بصورت خصوصی با هیئت رئیسه و شاخص های مجلس داشتند که شما متنش را منتشر کردید. نکته ای که که ما دیدیم سفارش عمده ایشان بود به رفتار مجلس و بطور مصداقی همان قضیه “دو دو” گفتن نمایندگان به رئیس جمهور بود و اینکه بسیاری دولت را نقد مغرضانه می کنند. ایشان گفتمان جدیدی طرح کردند با عنوان نقد واقع‌بینانه. امروز شما بسیاری از نامحسوسات را به عنوان نکات مثبت گفتید و محسوسات را بعنوان نکات منفی مطرح کردید. هم در صحبت شما و هم در رسانه های وابسته به شما نقد ها اینگونه است.
بعنوان مصداق عرض کنم که پس از غیبت ۱۱روزه آقای احمدی نژاد آقا در دیدار با مردم شیراز بیان داشتند که رسانه ها کاری نکنند که در جامعه باعث القای فضای دوگانه شود. فردای آن روز ما تمام سایت ها را رصد کردیم؛ سایت شما-سایت الف-سه تا مطلب تاپ داشت که یکی از آن ها نقل قولی بود مربوط به جنگیری و رمالی، دومی پرونده تطبیقی عملکرد بنی صدر با احمدی نژاد بود و سومی آن هم مطرح کردن یک مفسده ای از جریان انحرافی بود؛ فردای سخنان آقا شما اینطور در رسانه تان عمل کردید!

شما گفتید که باید شکرگزار نعمت دولت اسلامی باشیم درحالی که نقد واقع بینانه هم می کنیم. من فکر می کنم عملکرد شخص شما و رسانه هایتان با این یک مقدار فاصله دارد. در دولت اصلاحات اصلا بستر مطرح کردن این انتقادها نبود و دلسوزان و خود حضرتعالی، اصل حفظ نظام را محکم چسبیده بودید که دچار خدشه نشود. اما احساس می شود که الان دیدگاه دیگری دارد و من احساس می کنم که این بخاطر نوع رابطه عاطفی شما با دولت باشد.

پاسخ توکلی:

گفتید انتفادهایی که می‌کنم شکر نعمت نظام اسلامی نیست، باید بگویم که تازه انتقادهای من خیلی کم است، اگر در ظرفیت جامعه می بود و باعث مشکل برای نظام نمی شد، انتقادهای من خیلی بیشتر از وضع فعلی بود. البته من طبق وظیفه دینی خودم چیزهایی رو که می دانم می‌گویم. نکات مثبت رو هم گفتم که دولت در مهار تورم موفق بوده و اگر کینه ورزی یا بقول شما رابطه عاطفی‌ای با دولت داشتم اینگونه عمل نمی کردم. در مجلس هم سر قضیه خصوصی کردن بانک مرکزی این من بودم که از نظر احمدی نژاد دفاع کردم و دیدم در این مساله حق با اوست.مشی من مشی یک مسلمان انقلابی است و البته بدون اینکه بگویم منزهم از اشتباه.

اینکه می گویید آقا در شیراز این را گفتند و ما فردای آن این مطالب رو زدیم خب من الان بخاطر ندارم ولی این وصله که بخوایم مقابل نظر آقا چیزی بگوییم به من نمی چسبد.

سوال دانشجویان:

دولت پدیده ای دارد به نام آقای رحیمی که ما صریحا گفتیم که دلمان از چپ و راست رئیس جمهور خون است اما برآوردی که کردیم، طرح ایشان در فضای سیاسی کشور اولین بار در مجلس هفتم صورت گرفته است. درباره این هم صحبت بفرمایید که در مجلس هفتم شما و همفکرهای شما که تقریبا مجلس هم دست شما بود و ایشان در این مجلس به ریاست دیوان محاسبات کشور رسیدند.چگونه ایشان از مجلس رای اعتماد گرفت و اصلا چه کسی ایشان را معرفی کرد؟

پاسخ توکلی: آقای رحیمی دروغگو را می فرمایید دیگر؟! سوال بسیار خوبی است و عرض کنم که آقای رحیمی نامزد آقای باهنر و عبداللهی بودند و نامزد بنده و یقیه دوستان، جناب آقای دکتر رهبر بود. بین ما مصاف سختی در گرفت و نهایتا ۱۳به ۹ باختیم و آقای رحیمی را رئیس دیوان محاسبات کردند.

او به این مقامات رسید بوسیله کسانی که بعدا بیشتر با آقای احمدی‌نژاد بیشتر رابطه پیدا کردند. همین گروه سنتی مجلس در انتخابات ریاست مجلس هفتم با طرفداران دولت هماهنگ شدند و آقای حداد عادل را با آن وضع زشت از ریاست انداختند. لاریجانی فامیل من است و قائم مقام من در زمان تصدی وزارت کار بود و در تمام دوران با او ارتباط داشته ام و دارم، الان هم کمکش می کنم و به او انتقاد می کنم ولی از نظر معدل گیری و در مجموع،حداد بهتر از لاریجانی بود.

سوال دانشجویان:

الان خود شما با آن ها به جمع بندی نرسیدید؟ با کسانی که یک روزه دانشگاه آزاد را وقف می‌کنند مثل آقای عباسپور و کسانی که در فتنه متحیر بودند و سکوت کردند امثال کاتوزیان و باهنر.

پاسخ توکلی:

خب خود من جزو کسانی بودم که با وقف دانشگاه آزاد مخالفت کردم. نظر من این است که اصولگرایان بیآیند با حفظ موضع کنار هم بنشینند و وحدت داشته باشند و لازم نیست همه چی همدیگر را قبول داشته باشیم، من برخی کارای لاریجانی رو قبول ندارم ولی باهاش همکاری می‌کنم. ولی اینکه عده‌ای جبهه پایداری باشند و بگویند که موضع ما با شما یکی نیست، درست نیست؛ خودشان که اصلا رای نمی آورند و بخاطر فضای تردیدی که ایجاد می کنند بقیه اصولگرایان نیز رای نخواهند آورد. اگر اصولگرایان متحد شوند شاید در تهران رای بیاورند.

من دفاع می کنم از وحدت اصولگرایان و دوست دارم که آقای حسینیان و آقا تهرانی دور یک میز کنار باهنر و سایر اصولگراین بنشینند.

سوال دانشجویان:

آقای توکلی شما از فساد در دولت صحبت کردید، اما مجلسی که بقول خودتان نبضش دست شماست همین الان خیلی از نمایندگان شهرستانی با پول بیت المال تبلیغات خود را شروع کردند و فساد این بیشتر جای بحث دارد؛ اما بحث دیگر آن که اگر احمدی نژاد ۱۱روز اون قصه براش پیش اومد ولی مجلسی داریم که یک سال و نیم است ولایت پذیر نیست (تشویق حضار) اگر نبض مجلس در دست شماست پس چگونه مجلس آنقدر دچار فساد می‌شود و با یک قیام و قعود امثال طرح دانشجوی پولی و وقف دانشگاه آزاد را تصویب می کند.

طرح نظارت بر نمایندگان را چند وقت دیگر می‌خواهید در این راهروها معطل کنید؟ امسال رهبری با نمایندگان دیدار داشتند و تاکید کردند بر این طرح که هنوز تصویب نشده و بحث تقوای جمعی را مطرح کردند. این‌ها مسائلی بود که برای من و جمع دانشجویان دغدغه است.انشاالله که پاسخگو باشید(تشویق حضار و توکلی)

پاسخ توکلی:
من نبض مجلس دستم است و فرمان مجلس دستم نیست. درست است، مجلس بیمار است. تمایلات حوزه‌ای، تمایلات غیرملی ،نگاه خرد و… در مجلس هست و این علت‌های ساختاری مثل نبودن حزب دارد و علت‌های اخلاقی و نفسانی هم دارد و همچنین قبیله گرایی‌های سیاسی نیز در آن است.

این بحث نظارت هم در مجلس هفتم مطرح شد و می‌گفتند که علنی نکنید چراکه رای نمی آورد و بی آبرو می شویم! و اما در مجلس هشتم من از حدود ۱۵۰ نفر امضا گرفتم برای این طرح و من به آقای رئیس مجلس گفتم که امروز رای‌بگیر و او گفت که رای نمی آورد و من هم گفتم اگر الان رای نیاورد بعدا هم رای نخواهد آورد، هرچه فاصله از بیانات آقا بیشتر شود بدتر است و اینها فراموش می‌کنند،زودتر رای گیری کنید.

اما بعضی ها هستند که نمی خواهند بر آن ها نظارت شود و من اسناد فساد اداری و مالی شان را دارم که حتما آن ها را تحویل شورای نگهبان می دهم تا صلاحیت شرکت این‌ها در انتخابات را شورای نگهبان بررسی کند. همین زد و بند هاست که آدم های بی لیاقت محض می شوند رئیس کمیسیون و عالم ها را کنار گذاشته می شوند. اینها مشکلات ساختاری و اخلاقی دارد.

در آخر نیز توکلی برای توفیقات مجلس و دولت دعا کرد.

منبع:خبرنامه دانش جویان

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=13153

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. با سلام،
    این آقاز توکلی مثل اینکه در زمان هاشمی و خاتمی در این عالم حضور نداشتند و حالا سر و کله شان به طرفداری از اقتصاد ایران پیدا شده است.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر