2

نمایندگان استیضاح‌کننده آمادگی گفتگو و رایزنی با وزیر را دارند، اما از حق خود کوتاه نمی‌آیند

  • کد خبر : 133184
  • ۰۸ تیر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۶

وزیرعلوم، تحقیقات و فن آوری، در آستانه استیضاح قرار دارد؛ استیضاحی که هنوز حتی برای به جریان افتادن آن تردیدهای جدی وجود دارد.

طرح استیضاح رضا فرجی دانا، وزیرعلوم، تحقیقات و فن آوری، هفته گذشته به گفته برخی نمایندگان مجلس با۱۰۰ امضا تقدیم هیات رییسه شد.
چهارشنبه گذشته یعنی پیش از آغاز تعطیلات یک هفته ای، هیات رییسه مجلس از اعلام وصول این طرح استیضاح خوداری کرد.
همین موضوع باعث شد تا الیاس نادران نماینده تهران و از طراحان استیضاح، چهارشنبه گذشته در جلسه علنی، طی تذکری خواستار آن شد تا هیات رییسه این طرح را اعلام وصول کند.
نادران گفته بود: نمایندگان استیضاح‌کننده آمادگی گفتگو و رایزنی با وزیر را دارند، اما از حق خود کوتاه نمی‌آیند.
جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه نمایندگانی که خواستار استیضاح وزیر علوم هستند کوتاه نخواهند آمد، درباره دلایل مقاومت هیات رییسه برای اعلام وصول طرح استیضاح گفته بود: طرح به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده بود و باید توسط هیات رئیسه مجلس اعلام وصول می شد اما هیات رئیسه مقاومت می کرد تا با میانجی گری این مساله را حل کند.
بر اساس ‌ماده ۲۳۰ آیین نامه داخلی مجلس، پس از اعلام وصول طرح استیضاح توسط هیات رییسه، این طرح به جریان خواهد افتاد و وزیر و یا هیات وزیران ظرف ده روز باید در جلسه استیضاح حاضر شود.
با توجه به اینکه تاکنون هیات رییسه مجلس از اعلام وصول طرح استیضاح وزیر علوم خوداری کرده است این گمانه زنی مطرح شده است که این طرح استیضاح هم به سرنوشت طرح هایی که ظرف عمر یک ساله دولت تهیه شده است دچار می شود و در همان نطقه خفه خواهد شد.
انگیزه سیاسی در طرح استیضاح

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با استقبال از میانجی گری و ریش سفیدی هیات رییسه مجلس برای قانع کردن امضا کنندگان طرح استیضاح گفت: میانجی گری و ریش سفیدی قانون نانوشتی است که نه تنها در مجلس بلکه در همه عرصه های سیاست همیشه موثر و کارآمد بوده است.
کارن خانلری نماینده حوزه ارامنه تهران و شمال کشور با بیان این مطلب در گفتگو با فرارو گفت: این میانجی و رییش سفیدی هیات رییسه مجلس می تواند گاهی پیش از طرح سوال و یا استیضاح به حل و فصل ابهامات نمایندگان منجر بود.
وی درباره سرنوشت طرح استیضاح وزیر علوم گفت: قضاوت درباره اینکه این بار میانجی گری هیات رییسه برای قانع کردن امضا کنندگان طرح استیضاح وزیر علوم موثر واقع خواهد شد یا خیر زود است.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه به نظر می رسد در طرح استیضاح وزیرعلوم انگیزه های سیاسی دخیل است گفت: انگیزه های نمایندگانی که طرح استیضاح وزیرعلوم را امضا کرده اند بر من پوشیده است اما به نظر می رسد که انگیزه سیاسی در تهیه این طرح قوی تر بوده است.
خانلری درباره اینکه امضا کنندگان طرح استیضاح به انتصابات وزیر علوم اعتراض دارند گفت: اینکه نمایندگان نسبت به عملکرد وزیر انتقاداتی داشته باشند به هر حال طبیعی است اما این انتقادات نسبت به انتصابات وزیر طبیعی به نظر نمی رسد و تا حدود زیادی نابه جا است.
وی افزود: انتصاب معاونان و یا روسای دانشگاه و در مجموع همکاران، طبق قانون در حیطه اختیارات وزیر است و او این حق را دارد که معاونان و همکاران خود را انتخاب کند. بنابراین این موضوع نمی تواند دلیلی برای قانونی بودن طرح استیضاح باشد.
استیضاح وزیر علوم رای بالایی خواهد آورد

یک عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات و از امضا کنندگان طرح استیضاح اما معتقد است که این طرح نه تنها از طرف هیات رییسه مجلس اعلام وصول می شود بلکه حتی وزیر در جلسه رای اعتماد نمی تواند نظر نمایندگان را جلب کند و رای اعتماد دوباره کسب کند.
جبار کوچکی نژاد، نماینده رشت با بیان این مطلب در گفتگو با فرارو درباره اینکه آیا رایزنی های هیات رییسه با امضا کنندگان طرح استیضاح در جریان بوده است و آیا این رایزنی ها تاثیری داشته است گفت: با توجه به اینکه در تعطیلی مجلس به سر می بریم و همکاران به حوزه های انتخابیه رفته اند، اطلاعی از اینکه رایزنی از طرف هیات رییسه برای قانع کردن امضا کنندگان طرح استیضاح وزیر علوم از انصراف در جریان بوده است، ندارم.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: آنچه یقین دارم این است که این بار رایزنی های هیات رییسه نمی تواند در انصراف نمایندگان از خواسته قانونی شان یعنی برگزاری جلسه استیضاح موثر واقع شود چرا که نمایندگان در استیضاح وزیر جدی هستند.
وی ادامه داد: قطعا در جلسه یکشنبه آینده طرح استیضاح وزیر علوم توسط هیات رییسه مجلس اعلام وصول خواهد شد چرا که هیات رییسه چاره ای جز این ندارد و باید به خواست قانونی نمایندگان احترام بگذارد.
کوچکی نژاد درباره اینکه آیا در تهیه این طرح استیضاح انگیزه های سیاسی دخیل بوده است یا خیر گفت: طیف مختلفی از نمایندگان این طرح را امضا کرده اند که این خود حکایت از آن دارد که این طرح فاقد انگیزه های سیاسی است و نمایندگان تنها به دلیل تخلفاتی که صورت گرفته خواستار استیضاح وزیر هستند.
وی درباره تخلفات وزیر گفت: انتصاباتی که توسط وزیر علوم در دانشگاه ها انجام گرفته است در چارچوب ظوابط و قوانین نبوده است. در انتصابات صورت گرفته باید ابتدا از وزارت اطلاعات درباره فردی که قرار است رییس دانشگاه شود استعلام شود بعد با شورای انقلاب فرهنگی مشورت شود و بعد در صورت تایید به سرپرستی و یا ریاست دانشگاه گمارده شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: با این حال بدون طی این تشریفات، تاکنون توسط وزیر علوم روسا و سرپرستان دانشگاه ها انتخاب شده اند که عمدتا از یک طیف سیاسی و جناحی بوده اند که در مقاطعی از جمله فتنه ۸۸ نظام را تنها گذاشتند.
کوچکی نژاد درباره اینکه آیا درصورت به جریان افتادن طرح استیضاح وزیر علوم دوباره می تواند از مجلس رای اعتماد بگیرد گفت: با توجه به اطلاعی که از داخل مجلس و فضای حاکم بر آن دارم مطمئنم در صورت به جریان افتادن طرح استیضاح، این طرح رای بالایی کسب خواهد و وزیر علوم نمی تواند بار دیگر اعتماد نمایندگان را جلب کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=133184

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر