2

کاخ سفید بهترین فرصت توقف برنامه هسته ای ایران را در دولت اصلاحات از دست داد

  • کد خبر : 13838
  • ۲۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۸:۴۱

تحلیل گران رسانه های آمریکایی معتقدند کاخ سفید بهترین فرصت توقف برنامه هسته ای ایران را در دولت اصلاحات از دست داد و اکنون نیز جمهوری اسلامی بی اعتنا به تحریم ها، به پیشرفت های خود در این عرصه شتاب می بخشد. شبکه تلویزیونی سی ان ان دراین باره گفت: بوش در دوران اول ریاست […]

تحلیل گران رسانه های آمریکایی معتقدند کاخ سفید بهترین فرصت توقف برنامه هسته ای ایران را در دولت اصلاحات از دست داد و اکنون نیز جمهوری اسلامی بی اعتنا به تحریم ها، به پیشرفت های خود در این عرصه شتاب می بخشد.
شبکه تلویزیونی سی ان ان دراین باره گفت: بوش در دوران اول ریاست جمهوری اش که با کمرنگ شدن جنبش اصلاحات در ایران همزمان شده بود، تمام برنامه های اتمی ایران را تحریم کرد. این رویکرد نه در قوانین توجیه پذیر بود و نه متحدان آمریکا را که می خواستند با ایران به یک توافق اتمی برسند، مجاب می کرد. آمریکا به سرکوب روسیه در مورد نیروگاه بوشهر ادامه داد و همین باعث سرد شدن روابط دو کشور شد و روسیه دیگر در مورد برنامه های اتمی ایران همکاری نکرد. دولت بوش، زمانی که نگرانی های بین المللی در مورد برنامه های اتمی زیاد شده و قدرت آمریکا در منطقه گسترش پیدا کرده بود و زمانی که اصلاح طلبان ایران تاثیر لازم را برای پذیرفتن عواقب سختی که برنامه های اتمی برای ایران دارد داشتند، فرصت بزرگی را از دست داد.
سی ان ان اضافه کرد: همین اتفاق باعث شد که متحدان آمریکا عقب نشینی کنند و در دام بازی تندروهای ایران بیافتند که از ناسیونالیسم و مخالفت دخالت خارجی سود می جستند. دولت بوش هم در نهایت مواضعش را تعدیل و در سال ۲۰۰۶ اعلام کرد قصد دارد به مذاکراتی که اروپا می خواست با ایران انجام بدهد، بپیوندد. ایران که تغییر رویه آمریکا را ضعف این کشور تعبیر کرده بود، با قدرت بیشتری به برنامه های اتمی اش ادامه داد.
از سوی دیگر روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی نوشت: ۵ سال از زمانی که شورای امنیت به ایران دستور داد غنی سازی اورانیوم را متوقف سازد می گذرد اما ایران همچنان در حال غنی سازی است. تهران امیدوار است یا جهان این موضوع را به کلی فراموش کند و یا تسلیم شود؛ این امر بسیار خطرناک است.
روزنامه آمریکایی همچنین نوشت: طرح اخیر روس ها موسوم به طرح گام به گام، بیشتر بر لغو تحریم ها در کنار مجاب ساختن ایران به محدودسازی تلاش های هسته ای تاکید دارد و این همان رویکردی است که آژانس در زمان البرادعی در پیش گرفت اما نتیجه زیادی به دست نیاورد. در مقابل ایران زمان بیشتری برای غنی سازی در اختیار گرفت. ما مطمئن نیستیم تحریم ها بتواند اثربخش باشد اما می دانیم که عدم فشار نیز تضمینی برای پیش راندن برنامه هسته ای ایران است. اکنون ۱۵ماه از آخرین دور تحریم ها می گذرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=13838

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر