2

«روحانیت باید خودش را اصلاح کند و به خودسازی بپردازد»

  • کد خبر : 16294
  • ۱۵ مهر ۱۳۹۰ - ۸:۵۰

آیت‌الله جنتی با بیان این‌که «روحانیت باید خودش را اصلاح کند و به خودسازی بپردازد» گفت: این مساله به اسلام، دین و روحانیت ضربه می‌زند، اگر افراد ناصالحی هستند باید برایشان فکری کرد. آیت‌الله جنتی در پنجمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در یزد، با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این اجلاس، افزود: روحانی‌ای […]

آیت‌الله جنتی با بیان این‌که «روحانیت باید خودش را اصلاح کند و به خودسازی بپردازد» گفت: این مساله به اسلام، دین و روحانیت ضربه می‌زند، اگر افراد ناصالحی هستند باید برایشان فکری کرد.

آیت‌الله جنتی در پنجمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در یزد، با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این اجلاس، افزود: روحانی‌ای موفق است که در درجه اول زاهد و در درجه بعد قانع بوده و حریص نباشد، در این صورت می‌تواند تبدیل به اسوه و الگو شود، کسانی که در تاریخ ما موفقیت‌های زیادی داشته‌اند کسانی بودند که ساده‌ترین زندگی را داشتند و به کم قانع بودند.

وی افزود: در حال حاضر یکی از اموری که در معرفی امام مؤثر است، زندگی طلبگی ایشان است. وقتی جوانان می‌آیند و منزل ساده رهبر و بنیانگذار کبیر انقلاب را می‌بینند بیشترین تاثیر را در آن‌ها دارد و بسیاری از این رهگذر عشق امام را به دل گرفته‌اند.

جنتی گفت: قبل از این‌که سراغ دیگر مسائل و موضوعات برویم، ابتدا باید به خودسازی بپردازیم، الان یکی از ضربه‌هایی که می‌خوریم این است که عده‌ای در کسوت روحانیت به دنبال مسائل و مظاهر دنیوی افتاده‌اند.

جنتی با بیان این‌که «روحانیت باید خودش را اصلاح کند و به خودسازی بپردازد» گفت: این مساله به اسلام، دین و روحانیت ضربه می‌زند، اگر افراد ناصالحی هستند باید برایشان فکری کرد.

وی بیان کرد: الان سر و کار ما با بیت‌المال است، باید مراقبت کنیم و حساس باشیم تا خدایی ناکرده مرتکب اشتباهی نشویم و استفاده نابجایی از آن نکنیم.

جنتی تاکید کرد: روحانیت اگر می‌خواهد الگو باشد، باید حداکثر قناعت و استفاده صحیح از بیت المال را داشته باشد، مقام معظم رهبری بارها راجع به الگوی مصرف صحبت کردند. ما باید به این موضوعات توجه کنیم و علاوه بر مراقبت، نسبت به بیت المال حساس باشیم.

دبیر شورای نگهبان با بیان این‌که «ما اسراف زیاد داریم» گفت: امام بارها نسبت به استفاده از بیت المال تذکر می‌دادند، در کوچک‌ترین امور می‌توان قناعت کرد و صرفه‌جو بود و این وظیفه‌ای است که روحانیت به عهده دارد.

وی، به روز بودن روحانیت و حوزه را یک اصل مهم عنوان و با بیان این‌که طلبه و روحانی امروز نمی‌تواند مثل طلبه شصت سال قبل باشد، گفت: ما زمانی یکی از جرم‌ها را سیاسی بودن می‌دانستیم، خیلی‌ها آیت‌الله کاشانی را نقد می‌کردند و می‌گفتند بیش از حد سیاسی است.

دبیر شورای نگهبان قانون اساسی گفت: امروز شرایط متفاوت شده و باید مراقب باشیم، مساله جدایی دین از سیاست مطرح نشود، ما طلاب و روحانیون چهره‌هایی داریم که تنها به فکر تبلیغ، منبر و درس و بحث هستند، اما در میدان سیاست لنگ هستند و کاری ندارند و اگر از او بپرسیم شما برای انتخابات چه برنامه‌ای داری و چه نظری داری؟ چیزی نمی‌گوید.

وی افزود: طلبه‌ای که مقدس باشد، اما در صحنه سیاست بلد نباشد چگونه عمل کند، نمی‌تواند کارایی لازم را داشته باشد، این همه مسائل راجع به فلسفه سیاسی است، چرا ائمه ما خانه نشین شدند، برای این‌که جامعه آن روز سیاست اسلام را بلد نبودند یا دیگران اغوایشان کرده بودند.

این عضو مجلس خبرگان با بیان این‌که «ما از ناحیه بی‌تفاوتی و بی‌اعتنایی به مسائل سیاسی در طول اسلام ضربه‌های بسیاری خورده‌ایم» تاکید کرد: وقتی انسان تاریخ را مطالعه می‌کند و آن قضایا که برای ائمه پیش آمد را می‌بیند، باید توی سر خود بزند و گریه کند.

وی با بیان این‌که «امروز ملت‌ها در برابر ظلم ایستاده‌اند و حتی در غرب و اروپا نیز این مسائل مشاهده می‌شود» تصریح کرد: البته این‌ها آغاز کار است، سیاست و فرهنگ غربی در حال سقوط و انحطاط است، ما باید به این جریان کمک کنیم و الهام بخش باشیم.

جنتی اضافه کرد: ما باید به مصر، لیبی و سایر کشورهای بپا خاسته الهام بدهیم، تا دشمنان موفق نشوند توطئه‌های شوم خود را عملیاتی کنند.

#####

پنجمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با حضور علمای استان‌های کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در شهر یزد برگزارشد .

در مراسم افتتاحیه این اجلاسیه، شخصیت‌های برجسته و مسؤولان نهادهای حوزوی و شماری از اعضای شورای عالی و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اعضای مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان ولی فقیه در سه استان یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان، ائمه جمعه و علما و فضلا حضور پیدا کردند.

در ابتدای این اجلاسیه آیت‌الله ناصری نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد ضمن خوش آمدگویی به مهمانان، به تشریح وضعیت فرهنگی و اجتماعی استان پرداخت و برخی مسائل و نیازهای حوزه‌های علمیه استان را برشمرد.

وی حضور علمای بلاد در اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در شهر یزد را اقدامی شایسته توصیف کرد و گفت: برگزاری این اجلاسیه‌ها سبب تقویت مدارس علمیه می‌شود و ما از برگزارکنندگان این اجلاسیه در شهر دارالعباده یزد قدردانی می‌کنیم.

وی خواستار توجه بیشتر به مدارس علمیه شد و گفت: اکنون ظرفیت و امکانات برای پذیرش طلاب در استان یزد محدود است، اما مراکز علمی و دانشگاهی ظرفیت بسیاری دارند که بسیار بجا است به نسبت، توازنی در این خصوص برقرار شود.

ناصری اظهار کرد: باید در استان‌های کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان به مدارس علمیه توجه بیشتری شود و مدارس بزرگی تاسیس گردد تا جایگاه دارالعلم محقق شود و در سایر استان‌ها نیز این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی بوشهری عضو جامعه مدرسین و دبیر این اجلاسیه با تاکید بر این‌که «رسالت و ماموریت حوزه‌های علمیه با پیروزی انقلاب نه تنها تمام نشده بلکه سنگین‌تر شده است» تصریح کرد: حوزه باید خود را برای پاسخگویی به نیازهای روز آماده کند.

وی افزود: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هر دو سال یک بار اجلاس سراسری خود را با حضور علمای سراسر کشور در قم برگزار می‌کند و اجلاسیه‌های منطقه‌ای این نهاد برجسته حوزوی در استان‌های مختلفی برگزار شده و ثمرات بسیار خوبی نیز به همراه داشته است.

حسینی‌بوشهری از شهر یزد به عنوان شهر علم و عالم‌خیز یاد کرد و با گرامی‌داشت یاد و خاطره آیت‌الله شهید صدوقی و مرحوم صدوقی امام جمعه فقید یزد تصریح کرد: امام جمعه فقید یزد عنایت ویژه‌ای به برگزاری این اجلاسیه در شهر یزد داشتند و تلاش‌های وافری را در این خصوص انجام دادند.

وی افزود: اجلاسیه جامعه مدرسین با برگزاری سه کمیسیون کار خود را آغاز کرد و خوشبختانه به ضرورت‌های زمان اشاره و مباحث خوبی مطرح شد و مصوبات آن ارائه خواهد شد.

عضو جامعه مدرسین با بیان این‌که «این مصوبات پیگیری و بررسی خواهد شد تا به نتیجه برسد» گفت: با مشارکت علما و بزرگانی از علمای سه استان یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان این مساله دنبال و نتایج کمیسیون‌ها پیگیری خواهد شد تا شاهد توسعه مدارس علمیه باشیم/ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=16294

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر